۵ بهمن ۱۳۹۵، ۱۸:۰۵
کد خبر: 82400392
T T
۰ نفر
اولین مذاكره مستقیم سوریه و مخالفان مسلح دستاورد راهبرد تهران، مسكو و آنكارا

مسكو - ایرنا - مذاكرات مقدماتی و اصلی سوری-سوری در آستانه كه امروز (سه شنبه) پایان یافت با برگزاری بیش از 20 نشست دوجانبه و سه جانبه هیات ها و همچنین اجلاس عمومی، دستاورد نخستین مذاكره مستقیم بین نمایندگان گروههای مسلح و دولت سوریه را در پی داشت.

به گزارش ایرنا، در دو روز مذاكرات مقدماتی به میزبانی هتل ماریوت و سپس نشست اصلی دو روزه در هتل ریكسوس پایتخت آستانه، هیات های ایران، روسیه و تركیه به عنوان بانیان این نشست و همچنین آتش بس برقرار شده در سوریه، چهار بار نشست مشترك برگزار كردند.
محور این نشست ها، هماهنگی و رایزنی برای موفقیت بیشتر گفت وگوها با هدف تداوم حضور گروههای مسلح در مذاكرات سیاسی و تنظیم بیانیه پایانی بود كه با موفقیت انجام شد.
حسین جابری انصاری معاون وزارت امور خارجه ایران، سدات اونال همتای تركیه ای وی و الكساندر لاورنتیف نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور خاورمیانه، در مذاكرات آستانه و تدوین و تنظیم بیانیه پایانی این نشست شركت داشتند.
هیات های سه كشور و همچنین نمایندگان دولت سوریه به صورت دو جانبه با یكدیگر چند دور مذاكره برگزار كردند و از جمله در دو دیدار رئیسان هیات های ایرانی و سوری، نتایج مرحله به مرحله مذاكرات بررسی شد.
همچنین در این نشست ها استفان دی میستورا نماینده دبیركل سازمان ملل در امور سوریه حضور داشت و سفیر آمریكا در قزاقستان نیز به عنوان ناظر در مذاكرات شركت كرد.
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز دیروز اعلام كرد: نشست آستانه مرحله مهمی در حل و فصل سیاسی بحران سوریه به شمار می رود و پیوستن گروههای مسلح به مذاكرات سیاسی در قزاقستان یك موفقیت است.
لاوروف اظهار كرد: از ابتدا تاكید كردیم، نشست آستانه باید تلاش ها برای حل و فصل بحران سوریه را به سطح كیفی جدیدی ارتقا دهد و نخست شرایط گفت وگوهای مستقیم بین دولت این كشور و گروههای مسلح مخالف را فراهم كند.
وی افزود: تا كنون این بخش از گروههای مخالف (معارضان مسلح) پشت صحنه باقی می ماندند. تلاش ها برای آغاز مذاكرات سوری-سوری فقط برای جلب معارضان سیاسی انجام می گرفت كه بیشتر مهاجران و در خارج هستند.
لاوروف گفت: بالاخره توافق شد در چارچوب مذاكرات آستانه و گفت وگوهای تعیین سرنوشت سوریه، معارضان مسلح كه توافق آتش بس را تا پایان دسامبر سال گذشته امضا كرده اند با دولت این كشور وارد مذاكره شوند.
وزیر خارجه روسیه تاكید كرد: پس از كسب این توافق، همراه شركای تركیه ای و حمایت طرف ایرانی كمك كردیم و از انجام مذاكرات در آستانه به رغم پیش بینی ها و تلاش ها برای جلوگیری از برگزاری آن، خرسندیم.
لاوروف ادامه داد: پس از این هم، گروههای معارض مسلح نیز به معارضان سیاسی می پیوندند و مذاكره میان طرف های سوری فراگیرتر، مشروح تر و بهتر می شود. این اقدام با قطعنامه های شورای امنیت كه خواستار مشاركت همه گروههای معارض در مذاكرات با دمشق است، مطابقت كامل دارد.
نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور سوریه و ریاست هیات روسی در مذاكرات آستانه با توجه به توقف گفت وگوهای صلح سوری در ژنو از حدود هفت ماه پیش، اعلام كرد: برگزاری نشست سوریه در قزاقستان با برنامه ریزی مسكو، تهران و آنكارا، آغازگر گفت وگوی بین المللی سوریه پس از مدت ها توقف بود.
آلكساندر لاورنتیف اظهار كرد: رویداد آستانه بسیار مهم است، به این دلیل كه افزون بر حضور روسیه، ایران و تركیه به عنوان سه كشور ضامن اجرای توافق مسكو در باره سوریه، استفان دی میستورا نماینده ویژه دبیركل سازمان ملل، هیات دولت سوریه و نمایندگان گروههای مسلح و همچنین سفیر آمریكا در قزاقستان حضور یافتند.
لاورنتیف در پایان گفت: بر این باورم كه مذاكرات آستانه رویدادی مهم و گامی نمادین است كه امید دستیابی به سطح جدیدی از روند گفت وگوهای برای حل بحران سوریه را به وجود آورده است.
مذاكرات سوری آستانه در قالب بیانیه نشست مشترك 30 آذر ماه مسكو با حضور وزیران خارجه ایران، روسیه و تركیه برگزار شد كه ابتكار برقراری آتش بس در سوریه و گفت وگوهای قزاقستان را ارائه و در باره اجرای آن توافق كردند.
در بخشی از بندهای نشست آستانه كه امروز انتشار یافت، آمده است: هیات های جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری تركیه در راستای بیانیه مشترك وزرای خارجه خود در مسكو مورخ 20 دسامبر 2016 و قطعنامه 2336 شورای امنیت ملل متحد؛
از آغاز مذاكرات میان دولت جمهوری عربی سوریه و گروه های معارض مسلح در شهر آستانه، در تاریخ 23 و 24 ژانویه 2017، حمایت كرده و از حضور نماینده ویژه دبیركل سازمان ملل در امور سوریه و تسهیل گفت وگوها قدردانی می كنند.
در ادامه بیانیه افزوده شده است: بار دیگر بر تعهد خود نسبت به حاكمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه به عنوان كشوری دموكراتیك، چند قومی، چند مذهبی و غیر فرقه ای كه در شورای امنیت ملل متحد نیز مورد تایید قرار گرفته است، تاكید می كنیم.
سه كشور بر این باورند كه منازعه سوریه از طریق راهكار نظامی قابل حل نیست و تنها با فرایند سیاسی مبتنی بر اجرای كامل قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل متحد می تواند حل و فصل شود.
به گزارش ایرنا، در این مذاكرات افزون بر ایران، روسیه و تركیه به عنوان بانیان نشست هیات های دولت سوریه و گروههای مسلح، استفان دی میستورا نماینده دبیركل سازمان ملل در امور سوریه و جورج كرول سفیر آمریكا در قزاقستان به نمایندگی از واشنگتن شركت داشتند.
نشست آستانه با هدف شكستن بن بست از سرگیری مذاكرات صلح سوری در ژنو برنامه ریزی شه كه از هفت ماه پیش با كارشكنی گروههای مسلح تحت الحمایه گروه كشورهای ضدسوری از جمله عربستان سعودی متوقف شده است.
همچنین وزارت خارجه روسیه اعلام كرده است كه نشست آستانه مقدمه ای برای از سرگیری مذاكرات متوقف شده صلح در ژنو است كه هشتم فوریه (20 بهمن) با نظارت سازمان ملل متحد در ژنو آغاز خواهد شد.
اروپام 1516 ** انتشار دهنده: هادی مولوی نیا

سرخط اخبار جهان