۱۲ دی ۱۳۹۵، ۱۴:۳۷
کد خبر: 82369941
T T
۰ نفر
80 درصد طرح های 100 هزار میلیارد ریالی معدنی و فلزی تامین مالی شد

تهران- ایرنا- مدیرعامل شركت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات از تامین مالی 80 درصدی پروژه های 100 هزار میلیارد ریالی در زمینه های فولاد، كنسانتره سنگ آهن، نیروگاه سیكل تركیبی و زغالسنگ خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «عزیزالله عصاری» امروز (یكشنبه) در جمع خبرنگاران در محل سازمان بورس اوراق بهادار تهران افزود: انتظار می رود تامین مالی 20 درصد طرح های باقیمانده نیز بزودی فراهم شود.
وی ادامه داد: بسیاری از طرح ها تا پایان امسال قابل افتتاح است؛ مانند كارخانه تولید كنسانتره سنگ آهن به ظرفیت یك میلیون تن در كردستان - بیجار (شهرك یاسوكند) كه مرحله نخست آن با ظرفیت 325 هزارتنی طراحی شد و به تولید رسید و مرحله دوم آن نیز پیش از بهمن ماه افتتاح می شود و 675 هزار تن ظرفیت دارد.
عصاری گفت: از دیگر برنامه واحدهای وابسته به این شركت طرح 550 هزار تنی گندله سنگ آهن در همدان است كه انتظار می رود اسفندماه امسال به بهره برداری برسد.
وی افزود: تكمیل و بهره برداری از كارخانه یك میلیون تنی فولاد چادرملو یزد از دیگر طرح های امسال است.
عصاری اضافه كرد: طرح توسعه سنگ آهن چادرملو نیز از ظرفیت سه میلیون و 600 هزار تن به چهار میلیون تن بخشی از برنامه های تكمیل زنجیره فولاد به شمار می رود.
این مسئول گفت: تامین انرژی مورد نیاز واحدهای صنعتی و طرح های توسعه چادرملو موجب شد ساخت نیروگاه سیكل تركیبی در مجتمع گندله سازی اردكان در دستور كار قرار گیرد.
به گفته وی، ظرفیت این نیروگاه 500 مگاوات است كه دو واحد گازی آن به بهره برداری رسیده و اكنون وارد شبكه سراسری برق شده است و واحد بخار این نیروگاه نیز بزودی به بهره برداری می رسد.
به گزارش ایرنا، اطلاعات موجود نشان می دهد برای فعالیت این نیروگاه 13 هزار و 698 میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است.
عصاری یادآوری كرد: موضوع تامین آب مصرفی برای فرآیند عملیات تولید آهن اسفنجی و شمش فولاد از مسائل مهم چادرملوست.
وی اعلام كرد با توجه به محدودیت های شدید منطقه ای در تامین آب مورد نیاز، در قالب قرارداد بین شركت معدنی و صنعتی چادرملو و سازمان آب و فاضلاب استان یزد (با نظارت سازمان آب و فاضلاب كشور) تفاهم شد این سازمان در قبال اجرای شبكه فاضلاب شهر اردكان و ساخت تاسیسات تصفیه فاضلاب توسط شركت معدنی و صنعتی چادرملو، اختیار استفاده از پسآب آن را به مدت دستكم 30 سال به این شركت واگذار كند.
مدیرعامل شركت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات گفت: انتظار می رود كارخانه آهن اسفنجی گل گهر (كرمان) كه یك میلیون و 700 هزار تن ظرفیت دارد، تا پایان امسال تكمیل شود و به بهره برداری برسد.
عصاری افزود: كارخانه كك طبس یكی از 36 طرح‌ مهم و ملی است كه در قالب سیاست های اقتصاد مقاومتی برای «تكمیل و راه ‌اندازی طرح های نیمه تمام» در دستور كار قرار دارد.
وی تاكید كرد تا زمانی كه معدن زغال مطمئن نداشته باشیم، نمی توان واحد كك را راه اندازی كرد؛ از این رو، این موضوع در دستور كار قرار دارد.
به گزارش ایرنا، امروز (یكشنبه) بازگشایی نمادین معاملات بورس تهران با حضور مدیرعامل و مسئولان شركت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات برگزار شد و زنگ آغاز معاملات به صدا درآمد.
سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات بین 30 شركت شاخص بورس جای دارد و ارزش بازار آن افزون بر 39 هزار میلیارد ریال است و در رتبه بیست و هشتم ارزش بازار جای دارد.
این شركت با برخورداری از 9 شركت زیرمجموعه به لحاظ ارزش بازار در رتبه هفتم صنایع بورس تهران قرار دارد.
سهامداران عمده آن شركت های صندوق بازنشستگی فولاد ایران، شركت فولاد مباركه، موسسه صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر، شركت بانك پاسارگاد و شركت سرمایه­ گذاری صبا تامین هستند.
براساس آمارهای اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، میزان ذخایر اكتشافی معدنی كشور نزدیك به 60 میلیارد تن است. ذخیره قطعی نزدیك به 40 میلیارد تن برآورد شده كه بقیه احتمالی و ارزش آن افزون بر 770 میلیارد دلار است.
اقتصام**1559**1961** خبرنگار: حسین عضدی فسا** انتشار دهنده: مریم مسعود

آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان در كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام:
@IRNAeco
https://telegram.me/irnaeco
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد