۸ دی ۱۳۹۵، ۷:۵۹
کد خبر: 82364264
T T
۰ نفر
تصفیه هزار لیتر آب با 8 گرم نمك طعام

تهران- ایرنا-پژوهشگران ایران به عنوان سومین كشورجهان به دانش فنی گندزدایی آب به روش الكترولیز نمك طعام غشایی دست یافتند كه قادر به تصفیه هزار لیتر آب در كمتر از سه ثانیه با استفاده از 8 گرم نمك طعام است.

محققان یك شركت دانش بنیان مستقر در برج فناوری دانشگاه صنعتی امیركبیر، در یك اقدام نوآورنه اقدام به جایگزینی گاز خطرناك كلر با نمك طعام در فرایند گندزدایی آب كردند كه یك روش ایمن، آسان و كم هزینه برای تهیه آب سالم برای مصارف آشامیدنی، كشاورزی و صنعتی به شمار می آید.
مجری طرح الكترولیز نمك طعام غشایی درباره كاربردهای این تكنولوژی به خبرنگار علمی ایرنا گفت: كاربرد اصلی این تكنولوژی، ضدعفونی كردن آب با روش مولتی اكسیدان است كه محصول نهایی آن برای تصفیه میكروبی آب آشامیدنی، آب استخر و به طور كلی آب با مصارف گوناگون به كار می رود.
حامدرضا فقیهی افزود: در روش های سنتی برای ضدعفونی كردن آب استخرها و مخازن آب آشامیدنی از گاز كلر، پودر كلر و آب ژاول استفاده می شود كه با تهدیدهایی روبه رو است و همواره احتمال نشت گاز سمی و خفه كننده كلر در این محیط ها وجود دارد.
وی خاطرنشان كرد: به عنوان مثال، هیتلر در جنگ جهانی از كلر برای ساخت بمب های شیمیایی استفاده كرد و اكنون نیز گروه های تروریستی داعش از این گاز برای مسموم كردن مردم بی گناه سوریه استفاده می كنند.
مدیر اجرایی شركت دانش بنیان ایده گران سورن آب ادامه داد: در دنیا فعالیت هایی برای ارائه شیوه های جایگزین روش های سنتی و پرخطر در فرآیند گندزدایی آب آغاز شده است و اكنون ما بعد از آمریكا و آلمان، سومین كشوری هستیم كه به دانش فنی گندزدایی با نمك طعام غشایی دست یافته ایم.
وی به آغاز مطالعات مرتبط با این تكنولوژی جدید توسط دكتر تقی عبادی استاد دانشگاه صنعتی امیركبیر از هفت سال قبل اشاره كرد و گفت: در این مدت با همكاری و تلاش محققان و استادان این دانشگاه، انتقال تكنولوژی، بومی سازی دانش فنی و ساخت دستگاه گندزدایی آب به روش الكترولیز نمك طعام غشایی به سرانجام رسیده است.
فقیهی درباره نحوه عملكرد این دستگاه توضیح داد: مواد مصرفی دستگاه الكترولیز، نمك طعام و جریان الكتریسیته است كه میزان نمك مصرفی با توجه به حجم آب، به صورت هوشمند تنظیم شده و به داخل رآكتور دستگاه كشیده می شود و پس از گذراندن الكتریسیته و فرآیند الكترولیز، محصول نهایی از دستگاه خارج و در یك مخزن ذخیره می شود و برای گندزدایی آب شبكه، مخزن یا استخر مورد استفاده قرار می گیرد.
وی درخصوص هزینه مواد مصرفی این فرآیند الكترولیز نیز اظهار داشت: راه اندازی سیستم به سرمایه گذاری اولیه نسبتا قابل توجهی نیاز داشت ولی ولی در طول بهره برداری، این هزینه ها جبران می شود.
به گفته فقیهی، در این دستگاه برای تصفیه هزار لیتر آب، 8 گرم نمك طعام و 14 وات الكتریسیته مصرف می شود كه علاوه بر هزینه بسیار ناچیز، مواد در دسترسی هستند و همین امر، هزینه های اقتصادی طرح را توجیه می كند.
این فناور جوان تصریح كرد: این سیستم می تواند تصفیه آب را در ظرفیت های بسیار كم تا بسیار زیاد انجام دهد و قادر به گندزدایی 350 لیتر آب در ثانیه است كه سرعت و حجم قابل قبولی محسوب می شود.
وی اجرای آزمایشی این پروژه در كشور را موفقیت آمیز خواند و گفت: درحالیكه شركتهای اروپایی، این فرآیند را در ابعاد نیمه صنعتی اجرا می كنند ما موفق به انجام آن در ابعاد صنعتی و كاملا منطبق با شرایط اقلیمی مناطق مختلف ایران شده ایم.
به گفته فقیهی اجرای پایلوت این پروژه از دو سال قبل با نصب دستگاه در مناطق محروم جنوب كشور و بخش هایی از جزیره مینو و منطقه آزاد اروند آغاز شده و اكنون تصفیه آب آشامیدنی 16 هزار نفر از ساكنان این مناطق به وسیله این سیستم تامین می شود.
وی همچنین از نصب دستگاه های گندزدایی آب به شیوه الكترولیز نمك طعام در یك سوم شهر آبادان خبر داد و گفت: در دهه فجر امسال شاهد افتتاح رسمی این پروژه در آبادان خواهیم بود و درصورت تامین اعتبارات لازم، دستگاه های جدید ضدعفونی آب را برای كل شهر نصب خواهیم كرد. دستگاه گندزدایی آب به روش الكترولیز نمك طعام غشایی در هفدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری كشور همزمان به هفته پژوهش (هفته آخر آذرماه 95) رونمایی شد.
علمی**1055**1440
خبرنگار : زینب كارگر ** انتشار: معصومه گلشن
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با كانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me
۰ نفر