۱۸ آذر ۱۳۹۵، ۱۲:۳۹
کد خبر: 82337966
T T
۰ نفر

800هزاركارگرساختمانی زیرپوشش بیمه

۱۸ آذر ۱۳۹۵، ۱۲:۳۹
کد خبر: 82337966
800هزاركارگرساختمانی زیرپوشش بیمه

ساری - ایرنا - رئیس كانون انجمن های صنفی كارگران ساختمانی گفت كه تاكنون 800 هزار نفر از كارگران ساختمانی كشور زیر پوشش بیمه قرار گرفته اند.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، اكبر شوكت روز پنجشنبه در آئین رونمایی سامانه پایش بیمه كارگران ساختمانی مازندران در ساری آمار كارگران ساختمانی كشور را یك میلیون و 100 هزار نفر برآورد كرد.
وی گفت كه تا پیش از اجرای قانون بیمه كارگران ساختمانی 90 درصد كارگران بیمه شده فعلی حتی سابقه یك روز بیمه نداشتند.
شوكت افزود : با اجرای قانون بیمه كارگران ساختمانی بسیاری از دغدغه های امنیت جانی وكاری این قشر رفع شده است .
اجرای قانون بیمه كارگران ساختمانی در كشور از سال 89 آغاز شد .
بر اساس قانون ، كارگران ساختمانی با دریافت كارت مهارت فنی از سازمان فنی و حرفه ای در یكی از شاخه های مشاغل ساختمانی و ارائه آن به تامین اجتماعی می توانند از این بیمه برخوردار شوند ، اما در عمل تعداد زیادی از شعب تامین اجتماعی بدون اهمیت به مصوبات دولت و مجلس اقدام به بیمه و احراز صلاحیت بیمه شدگان كردند.
سامانه پایش بیمه كارگران ساختمانی نیز با هدف شناسائی افراد واجد شرایط و جلوگیری از سواستفاده دیگران از این بیمه ارزان قیمت در دولت یازدهم در دستور كار قرار گرفت و در مازندران نیز از امروز اجرایی شد.
بر اساس گزارش رسمی انجمن صنفی كارگران ساختمانی مازندران 90 هزار نفر از افرادی كه زیر پوشش بیمه ساختمانی در این استان قرار داشتند ، در یك راستی آزمائی مردود شدند .
این تعداد افرادی بودند كه در مشاغل دیگر اشتغال داشتند ولی از بیمه ساختمانی به خاطر ارزان بودن استفاده می كردند .
** فوت روزانه سه كارگر ساختمانی حین كار
رئیس كانون انجمن های صنفی كارگران ساختمانی بیمه این قشر را ضروری دانست و گفت : بیشترین حوادث كار مربوط به كارگران ساختمانی است .
وی به آماری مبنی بر فوت روزانه 3 كارگر ساختمانی حین كار اشاره كرد وگفت : یك هزار و 300 كارگر ساختمانی سال 92 هنگام براثر سوانح حین كار فوت كردند.
شوكت با اشاره به سواستفاده برخی افراد در برخورداری بیمه كارگران ساختمانی گفت كه با راه اندازی سامانه پایش كارگران ساختمانی بسیاری از چالش ها این بخش كنترل شده است .
وی تاكید كرد : این سامانه باعث می شود تا كارگران واقعی ساختمانی از خدمات بیمه برخوردار شوند.
قانون بیمه كارگران ساختمانی تمامی كارگران این حوزه را زیر پوشش كامل بیمه های اجتماعی قرار می دهد و حق بیمه آن هم از اخذ درصدی از عوارض صدور پروانه ساخت (حق بیمه سهم كارفرما) توسط شهرداری ها تامین می شود.
كارگر ساختمانی زیر پوشش بیمه هم با دریافت كارت مهارت فنی از سازمان فنی و حرفه ای در یكی از شاخه های مشاغل ساختمانی و ارائه آن به شعب تامین اجتماعی و پرداخت حق بیمه هفت درصدی سهم خویش ، می تواند مشمول خدمات بیمه ای شود.
قبل از این مصوبه ، كارگران ساختمانی تحت پوشش قانون بیمه اجباری مصوب سال 52 بودند و تامین اجتماعی آنان را به ازای حق بیمه ای كه از كارفرمایان دریافت می كرد ، در برابر حوادث ناشی از كار تحت پوشش حمایت های درمانی و بیمه ای قرار می داد ، ولی مزایائی مانند بازنشستگی شامل حال آنان نمی شد.
آرماتوربند ، اسكلت ساز ، لوله كش و نصاب وسایل بهداشتی ، نقشه بردار ، در و پنجره ساز پروفیل ، بتن ساز و بتن ریز ، بنای سفت كار ، عایق كار رطوبتی و آسفالت كار ابنیه ، گچ كار ، سنگ كار ، قالب بند و كفراژبند ، لوله كش گاز خانگی و تجاری ، نگهداری بتن ، كاشی كار ، برق كار و نقاش ساختمان برابر این قانون كارگران ساختمانی به شمار می روند .
خبرنگار : فاطمه قنبری قادیكلایی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
2096/1654
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد