۱۶ آذر ۱۳۹۵، ۱۴:۳۸
کد خبر: 82335124
T T
۰ نفر
دادگاه آلمان: شركت های انرژی می توانند از دولت برای تعطیلی نیروگاههای هسته ای غرامت بگیرند

برلین - ایرنا - دادگاه قانون اساسی آلمان امروز سه شنبه حكم داد كه شركت های انرژی می توانند از دولت به علت تصمیم به برچیدن تدریجی نیروگاههای هسته ای تقاضای غرامت كنند.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری «د پ آ» آلمان نوشت، دولت آلمان در پی فاجعه هسته ای سال 2011 در فوكوشیما ژاپن تصمیم گرفت طبق یك برنامه زمانی تا سال 2022 نیروگاههای هسته ای را تعطیل كند.
دادگاه قانون اساسی آلمان اعلام كرد: هر چند كه تصمیم برچیدن نیروگاههای هسته ای قانونی است اما شركت ها حق دارند كه از دولت تقاضای غرامت 'مناسب' كنند.
این در حالی است كه موضوع غرامت در قانون ذكر نشده و این دادگاه نیز مشخص نكرده كه میزان غرامت چقدر باید باشد.
به گزارش ایرنا، چند ماه پس از فاجعه هسته ای فوكوشیما ژاپن ، دولت ژاپن در 30 ژوئن 2011 با تسریع در فرایند برچیدن نیروگاههای هسته ای موافقت كرد. در پی این تصمیم هشت نیروگاه از مجموع 17 نیروگاه هسته ای فعال آلمان تعطیل شد و همچنین برنامه ای زمانی برای تعطیلی بقیه نیروگاهها تا سال 2022 تعیین شد. طبق برنامه تعیین شده در تاریخ 25 ژوئن 2015 نیز نیروگاه هسته ای گرافنراینفیلد (Grafenrheinfeld) در ایالت بایرن تعطیل شد. آلمان كمبود انرژی ناشی از تعطیلی نیروگاههای هسته ای را با تولید از منابع تجدیدپذیر مانند انرژی باد ، خورشید و زیست توده (biomass) جبران كرده است.
در سال 2014 منابع تجدید پذیر 28 درصد از انرژی مصرفی آلمان را تایید كردند كه یك حد نصاب بی سابقه بود.
این در حالی است كه نیروگاههای هسته ای اكنون حدود 30 درصد از برق مصرفی در اتحادیه اروپا را تولید می كنند و 130 رآكتور هسته ای در 14 كشور از 28 كشور عضو اتحادیه اروپا مورد بهره برداری است و تصمیم گیری درباره انرژی هسته ای بر عهده خود كشورهای عضو اتحادیه است.
اكنون در كشور فرانسه 75 درصد برق مصرفی را نیروگاههای هسته ای تامین می كنند و این كشور بزرگترین صادركننده برق جهان است و سالانه بیش از سه میلیارد یورو از این محل درآمد دارد.
بر اساس آمار موسسه جهانی انرژی هسته ای (NEI) مستقر در واشنگتن، تا ماه مه 2016 ، 30 كشور در سطح جهان 444 رآكتور هسته ای را برای تولید برق مورد بهره برداری دارند و 63 نیروگاه هسته ای جدید در 15 كشور در دست احداث است.
در سال 2015 در مجموع 13 كشور جهان شامل فرانسه، اوكراین، اسلواكی، مجارستان، اسلوونی، بلژیك، ارمنستان، سوئد، فنلاند، سوئیس، جمهوری چك، كره جنوبی و بلغارستان دست كم یك چهارم برق خود را با استفاده از انرژی هسته ای تولید می كنند.
مردم سوئیس نیز روز هفتم آذر (27 نوامبر) در همه پرسی با موضوع توقف استفاده از نیروگاههای هسته ای پیشنهادی حزب سبز این كشور شركت كردند و با 55 درصد رای منفی مخالفت خود را با تعطیلی زودهنگام نیروگاههای هسته ای اعلام كردند.
اروپام**1078** مترجم: بابك جعفری ** انتشار دهنده: زهرا هژبری
۰ نفر