۲۹ آبان ۱۳۹۵، ۱۰:۰۶
کد خبر: 82314062
T T
۰ نفر
تلاش بازیافت كنندگان طلای كثیف در جیب دلالان خراسان شمالی

بجنورد- ایرنا- بازیافت كنندگان طلای كثیف كه در طول شبانه روز با جست وجو در میان سطل های زباله و یافتن ضایعاتی مانند شیشه، آهن، مقوا، پلاستیك و دیگر اشیای بازیافتی به فعالیت می پردازند اما، سود حاصل از این تلاش غیرقانونی به جیب دلالان می رود.

به گزارش ایرنا، به منظور قطع دست دلالان، طرح تفكیك زباله از مبدا و جمع آوری زباله های خشك در سال های گذشته با وجود صرف هزینه های بسیار و وعده های شیرین برای سودآوری فعالیت آن انجام شد و در این راستا كارخانه كمپوست هم برای اشتغال زایی ساخته شد اما، پس از مدتی فعالیت آن به علت مشكلات زیست محیطی تعطیل شد.
با تعطیلی این كارخانه باز هم زباله های خشك و تر در كیسه های زباله ادغام شدند و همین باعث شد فعالیت زباله گردها كه برای مدت زمان محدودی به علت اجرای طرح مدیریت پسماند متوقف و كم تر شده بود، دوباره شكل گرفت و اكنون فعالیت دلالان هم رونق گرفته است.
با وجود اینكه روزانه 325 تن زباله شهری تولید می شود هنوز هم طرح جامع مدیریت پسماند استان كه نقشه راه و هدفی برای حل مشكلات در حوزه زباله های تولید شده محسوب می شود، تحقق نیافته است.

* بی برنامگی راه را برای سودجویی دلالان زباله بیشتر كرده است
مدیركل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی با بیان اینكه پسماند به عنوان حوزه ای محسوب می شود كه اشتغال زایی و سرمایه بازگشتی از آن دارای سود است، گفت: فعالیت غیررسمی افراد برای جمع آوری زباله در در منازل به صورت غیربهداشتی انجام شده به طوریكه این دزدی زباله به حضور آن ها در مراكز تخلیه و دفن زباله هم منتهی می شود.
علی اصغر مطهری با بیان اینكه نظارت مناسبی از سوی نهادهای متولی برای جلوگیری و ساماندهی فعالیت این افراد انجام نمی شود، اظهار كرد: ارگان های مسئول در امر نظارت بر این افراد در حوزه شهرها و روستاها باید به منظور جلوگیری از آسیب و بیماری این اشخاص و همچنین برای جمع آوری و بازیافت مناسب نسبت به ساماندهی این افراد اقدام كنند.
وی افزود: افرادی كه در این حوزه فعالیت دارند به صورت مخفیانه و بدون اینكه كسی به آن ها نظارت داشته باشد فعالیت كرده و در معرض آسیب جدی قرار دارند.
وی اظهار كرد: زباله گردها تنها به عنوان واسطه ای از سوی دلالان زباله تلقی شده و منفعت اصلی فعالیت در این كار عاید همین افراد می شود.
وی گفت: این دلالان زباله ها را به قیمت ارزان از زباله گردها خریداری كرده و به قیمت های گزاف می فروشند و یا اینكه در شرایط غیربهداشتی و آسیب زا اقدام به تبدیل این زباله های خشك به مواد بازیافتی می كنند.
مطهری نظام مند شدن پروسه جمع آوری و بازیافت این مواد را موجب اشتغال زایی پایدار و همچنین ارزش افزوده مناسب دانست و گفت: باید با برنامه ریزی سود حاصل از این بازیافت به شهرداری و افرادی كه در حوزه جمع آوری زباله هستند تعلق گیرد.
مدیرعامل مدیریت پسماند خراسان شمالی گفت: تمامی انبارهای ضایعاتی در سطح شهر بجنورد بدون مجوز هستند.
روح الله عظیمی افزود: برخی از این فضاهای خطر بهداشتی و محیط زیستی دارند به طوریكه در برخی از موارد مشاهده شده این انبارهای ضایعاتی در كنار یك مهدكودك و یا در مكان هایی كنار مغازه ها و فروشگاه مواد غذایی و بهداشتی هستند.
وی با بیان اینكه بیش از 80 مركز جمع آوری زباله های خشك در سطح شهر بجنورد شناسایی شده است، افزود: متاسفانه محل استقرار و انبار زباله ها در پیلوت، مغازه های كنار منازل و حتی حیاط منازل بوده است.
وی گفت: انبارهای ضایعاتی باید در خارج از محدوده انسانی بوده و باعث ایجاد منشا آلودگی و به وجود آمدن بیماری نشود.
وی با اشاره به اینكه سازمان مدیریت پسماند مخالف فعالیت و سودآوری افرادی كه در این حوزه فعالیت می كنند نیست، گفت: در همه شهرهای كشور انبارهای ضایعاتی وجود داشته و انباردارها مجوزهای لازم را برای فعالیت خود به شرط خارج شدن از محدوده انسانی دریافت می كنند.
وی افزود: هم اكنون فعالیت زباله گردها معظل و مشكلاتی زیست محیطی ایجاد كرده و هیچ شناخت و هویتی از آن ها برای سازمان مدیریت پسماند محرز نیست.
مدیرعامل پسماند خراسان شمالی افزود: این افراد در سطح شهر كیسه های زباله را پاره كرده و با خارج كردن اقلام با ارزش نظیر زباله های خشك اقدام به رهاسازی زباله در سطح معابر می كنند.
عظیمی درآمدهای روزانه زباله گردها را روزانه از 300 تا 500 هزار ریال دانست و گفت: متاسفانه پس از تحویل زباله به انبارها به علت اینكه مشاغل و رسته های فرآوری ضایعات در استان وجود نداشته به خارج از استان منتقل می شود كه همین موضوع باعث از بین رفتن سودآوری لازم از همین مورد شده است.
وی گفت: افرادی كه تحت عنوان زباله گرد اقدام به جمع آوری زباله از سطح شهر كرده با مراجعه به سازمان مدیریت پسماند و در صورت رعایت شرایط مانند خودداری از پاره كردن كیسه های زباله نسبت به جمع آوری ضایعات سودآور و كارتن در سطح شهر اقدام كنند.

* پلمپ شدن 21 مركز جمع آوری زباله در بجنورد
معاون خدمات شهری شهرداری بجنورد با اشاره به اینكه زباله های خشك و بازیافتی منبع درآمدی مناسبی محسوب می شود علت این امر را ضعف در تفكیك زباله از مبدا عنوان كرد و گفت: تا وقتی زباله تفكیك و مدیریت در این بخش وجود نداشته باشد افرادی كه تحت عنوان نمكی در سطح شهر در پروسه زباله خشك فعالیت دارند از این جمع آوری منبع درآمدی خوبی خواهند داشت.
یوسف رستمی با بیان اینكه تفكیك از مبدا می تواند در پروسه بازیافت زباله موثر باشد، افزود: هم اكنون به دلیل تعطیلی كارخانه كمپوست زباله های خشك و تر ادغام شده و همین امر موجب فعالیت مستمر زباله گردها شده است.
وی خاطر نشان كرد: در قانون مدیریت پسماند كسانی كه زباله را در سطح معابر بریزند متخلف محسوب شده و بسیاری از افراد زباله گردها متاسفانه این اقدام را انجام می دهند.
وی با اشاره به اینكه در ساماندهی تفكیك از مبدا بخشی از این انبارها شناسایی شده است افزود: انبارهای ضایعاتی باید مجوز سازمان مدیریت پسماند رو از نظر بهداشتی بودن، جانمایی و پروسه جمع آوری زباله های خشك داشته باشند.
معاون خدمات شهری شهرداری بجنورد با بیان اینكه سازمان مدیریت پسماند در راستای ساماندهی این انبارها و با مشاركت بخش خصوصی اقدام به محل جمع آوری زباله های خشك در چهار نقطه از شهر بجنورد خواهد كرد گفت: این طرح به منظور جمع آوری زباله های خشك و بازیافتی در خارج از شهر و با مجوز بهداشتی با فعالیت كسانی انجام می شود كه در سطح شهر تفكیك زباله را از مبدا انجام داده و در نهایت تجمیع زباله ها به این مكان ها منتقل خواهد شد.
رستمی گفت: در راستای جلوگیری از فعالیت غیرمجاز انبارها در سه ماه گذشته اقدام به پلمپ 21 مركز شده است.
وی فرهنگ سازی تفكیك از مبدا را پس از اقدامات بازدارنده در فعالیت زباله گردها را بسیار مناسب دانست و افزود: با توجه به اینكه در راستای تفكیك از مبدا فرهنگ سازی انجام شده برخی از خانوار ها با وجود اینكه كارخانه كمپوست تعطیل است نسبت به جداسازی زباله های تر و خشك اقدام كرده و با قرار دادن زباله در ساعت مشخص جمع آوری زباله از سودجویی و فعالیت زباله گردها جلوگیری می كنند.
7182/ 6042 خبرنگار:عباس فتوره چی** انتشاردهنده: سیدحسین قدسی

سرخط اخبار استان‌ها