۲۶ آبان ۱۳۹۵، ۸:۱۶
کد خبر: 82310277
T T
۰ نفر
یك مسئول:رقابت برای محصولات كیفی چاپی افزایش یافته است

مشهد- ایرنا- مدیركل دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: انحصار در تامین مواد اولیه و تولید برخی محصولات در صنعت چاپ ایران شكسته شده و رقابت بین تولیدكنندگان برای ارائه محصولات كیفی چاپی بسیار افزایش یافته است.

محمودرضا برازش سه شنبه شب در حاشیه مراسم گشایش پنجمین نمایشگاه بین المللی چاپ و بسته بندی در مشهد در جمع خبرنگاران افزود: انحصار در صنعت چاپ كشور به دلیل شمار متعدد تولیدكنندگان محصولات چاپی و ارتقا سطح كیفی تولیدات از بین رفته است.
وی ادامه داد: اكنون بسیاری از مواد اولیه مانند سلفون در دسترس همه چاپخانه ها قرار گرفته و قیمت آن نیز كاهش یافته است.
مدیركل دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تحریم از صنعت چاپ برداشته شده و تولیدكنندگان این بخش در حال خروج از حالت سنتی و ورود به بخش بسته بندی تخصصی صنعتی و كیفیت بخشی به محصولات خود هستند.
وی افزود: واردات فوق العاده ماشین آلات به روز در بخش چاپ به كشور منجر به ارتقا سطح تولید شده و برخی محصولات چاپی مانند كارتهای اعتباری را به خودكفایی رسانده است.
برازش ادامه داد: روزانه بین 20 تا 40 مجوز برای واردات ماشین آلات صنعت چاپ به كشور صادر می شود.
وی گفت: تجهیزات و ماشین آلات حوزه صنعت چاپ در كشور عالی است و ساخت بیش از 100 مورد از آنها مربوط به سال 2010 میلادی به بعد می شود.
مدیركل دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: پیشتر ایران در حوزه كارتهای اعتباری و برچسب، واردكننده بود اما امروز با توجه به تجهیز چاپخانه ها به ماشین آلات روز دنیا، واردات این نوع محصولات بسیار كم شده و تولید آنها در كشور به مرز خودكفایی رسیده است.
وی ادامه داد: برآورد كارشناسان صنعت چاپ این است كه با توجه به حجم بالای ماشین آلاتی كه وارد ایران شده كشور در سال 2017 میلادی در تولید برچسب اشباع شده و آماده صادرات این محصول خواهد بود.
برازش همچنین به آموزش صنعتگران حوزه چاپ برای استفاده از ماشین آلات به روز اشاره و بیان كرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام كرده برای هر صنف یا تشكل تخصصی كه بخواهد روش كار با ماشین آلات جدید را آموزش دهد هزینه های مربوط به استاد را تامین می كند.
وی گفت: پارسال 37 دوره تخصصی برای آموزش و كار با دستگاهها و ماشین آلات صنعت چاپ از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد كه شهر مشهد نیز از این دوره های آموزشی بهره مند بود.
برازش بر افزایش آگاهیهای صنعتگران حوزه چاپ برای برد در رقابت تاكید و بیان كرد: وزارت ارشاد كتابخانه های تخصصی را در همه استانها راه اندازی كرده و كتابهای تخصصی مربوط به استفاده از ماشین آلات به روز و دانش جدید صنعت چاپ و بسته بندی را به همه استانها ارسال كرده است.
وی افزود: صنعت چاپ در كشور در مسیر توسعه قرار گرفته و بخش دولتی و بخش خصوصی باید در عرصه رقابت، بهره وری، كاهش هزینه ها و ارتقا كیفیت تولیدات را مدنظر قرار دهد.
برازش ادامه داد: سال آینده بخش عمده ای از اعتبارات دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به بخش نظارت منتقل می شود تا با اطلاع رسانی و هدایت، چاپخانه ها بطور كامل از حالت سنتی خارج شده و در عرصه بسته بندی صنعتی، ارتقا كیفیت و بهره وری وارد كار شوند.
وی گفت: هزینه هایی كه چاپخانه ها به دولت پرداخت می كنند بسیار كمتر از مبلغی است كه واحدهای مشابه در كشورهای خارجی می پردازند، اكنون مدل اقتصادی صنعت چاپ در كشور كاملا تغییر كرده و از انحصار و رانت خارج و به اقتصاد جهانی نزدیك شده است.
پنجمین نمایشگاه بین المللی صنعت چاپ و بسته بندی از 25 تا 28 آبان ماه در محل دائمی نمایشگاه بین المللی مشهد دایر است.
7489/1858**خبرنگار: میترا عبداللهی **انتشار دهنده: حسین كریم زاده
۰ نفر