۱۷ آبان ۱۳۹۵، ۱۲:۰۳
کد خبر: 82297958
T T
۰ نفر
ایران و عراق تفاهم نامه همكاری در حوزه راه آهن امضا كردند

تهران- ایرنا- ایران و عراق تفاهم نامه همكاری در حوزه راه آهن به منظور مبادله كالا و جابجایی مسافر بین دو كشور از طریق مرز زمینی شلمچه و مرز آبی بندر خرمشهر و نیز تقویت همكاری‌های دو كشور در زمینه صنعت ریلی امضا كردند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از راه آهن جمهوری اسلامی ایران، انجام اقدام های مورد نیاز برای تسهیل تردد مسافر و حمل بار از مرز زمینی شلمچه و مرز آبی بندر خرمشهر و پیش‌بینی ارایه خدمات حمل و نقل ریلی به آنان در دو كشور، فراهم شدن زمینه فعالیت بخش خصوصی ایران فعال در زمینه تعمیر، نگهداری و بهره‌برداری از خطوط راه‌آهن، سوزن و اتصالات، آلات ناقله و واگن‌های باری و مسافری در كشور عراق از جمله مهمترین توافق های دو كشور در این تفاهم نامه است.
در این تفاهم نامه طرف ایرانی متعهد شد مسافران عازم عراق را درایستگاه راه آهن شلمچه پیاده و طرف عراقی نیز متعهد شد بوسیله اتوبوس‌های مناسب از قبل پیش‌بینی شده مسافران را بلافاصله پس از انجام كنترل های مرزی و ورود به خاك عراق سوار و در ایستگاه بصره پیاده و براساس لیست و مشخصات ارسالی قبلی جاهای رزرو شده را در اختیار مسافران ایرانی قرار دهد.
همچنین در این تفاهم نامه، طرف عراقی متعهد شد با اعمال تخفیف در تعرفه ها، مسافران عازم ایران را بوسیله اتوبوس های مناسب از ایستگاه بصره به مقصد مرز شلمچه سوار و پیاده و طرف ایرانی متعهد شد مسافران عازم ایران را بلافاصله پس ازانجام كنترل های مرزی و ورود به خاك ایران در ایستگاه مرزی شلمچه سوار قطار كند یا بوسیله اتوبوس از نقطه صفر مرزی به ایستگاه راه‌آهن خرمشهر منتقل و در آنجا اقدام به سوار كردن مسافران به قطار كند و تا آوریل 2017 ( فروردین و اردیبهشت) نسبت به ارزیابی این تفاهم نامه اقدام كنند.
در این تفاهم نامه طرفین نسبت به انجام تمهیدات لازم در خصوص ارایه خدمات مناسب راهبری و انجام نظارت های لازم در جهت حصول رضایتمندی مسافران و انجام هماهنگی های لازم با سازمانهای ذیربط در خصوص تامین سلامت (بیمه مسافرین، خدمات امداد و اورژانس و...)، ایمنی و امنیت مسافران متعهد شدند.
به گزارش ایرنا، با امضای این تفاهم نامه معاون مسافری شركت راه آهن جمهوری اسلامی ایران از راه اندازی قطار تركیبی تهران - كربلا از فردا (18 آبان) به منظور تسهیل تردد زائران ایرانی در ایام اربعین حسینی خبر داد.
میرحسن موسوی صبح امروز ( دوشنبه) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: این قطار 6 تخته ساعت 15 و 30 دقیقه روزهای سه شنبه هر هفته ایستگاه راه آهن تهران را به سمت شلمچه ترك می كند.
وی با بیان اینكه مسافران این قطار تركیبی پس از عبور از مرز شلمچه وارد خاك عراق می شوند، اظهار داشت: زائران حسینی فاصله 35 كیلومتری شلمچه تا بصره را با اتوبوس طی می كنند و از آنجا با قطار شركت راه آهن عراق از بصره عازم كربلا می شوند.
موسوی گفت: زائران حسینی پس از طی مسیر 960 كیلومتری تهران تا شلمچه، بر اساس هماهنگی های انجام شده با شركت قطارهای راه آهن عراق، مسیر 480 كیلومتری بصره تا كربلا را با قطارهای عراقی سیر می كنند.
پیش از امضای این تفاهم نامه، دیدار دو جانبه مسوولان راه‌آهن ایران و عراق با حضور جابر سلوم مدیر عامل شركت راه آهن عراق و هیات همراه و محسن پور سید آقایی مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران به همراه معاونان و مدیران راه آهن در محل شركت راه آهن برگزار شد.
اقتصام**1108**1561**خبرنگار: ایرج منصوری**انتشاردهنده:مژگان توانا
۰ نفر