۱۶ آبان ۱۳۹۵، ۱۲:۴۶
کد خبر: 82296575
T T
۰ نفر
800 میلیارد تومان اعتبار در اختیار فناوران قرار می گیرد

تهران- ایرنا - معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت, درمان و آموزش پزشكی با اشاره به فعالیت صندوق نوآوری و شكوفایی برای حمایت از فناوران، گفت: نزدیك به 800 میلیارد تومان اعتبار در قالب این صندوق مصوب شده است تا در اختیار فناوران قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دكتر رضا ملك زاده روز یكشنبه در حاشیه اولین فن بازار ملی سلامت به خبرنگاران گفت: دولت در تلاش است تا حمایت های لازم را از فناوران به عمل اید؛ هر چند هنوز سیستم دولت در این زمینه كاملا روان نشده است و اقتصاد دانش بنیان نیاز به فرهنگ سازی دارد.
وی به فناوران توصیه كرد كه مایوس و دلسرد نشوند و با تمام توان و ظرفیت در این زمینه تلاش كنند.
معاون تحقیقات وزارت بهداشت به چالش‌های فناوران اشاره كرد و گفت: هرچند فناوران ما در بخش دارو و تجهیزات پزشكی پیشرفت‌های زیادی داشتند اما با چالش‌ هابی روبرو هستند كه به ورود محصولات بی‌كیفیت چینی به بازار از این مشكلات برمی گردد.
وی در خصوص افزایش مراكز رشد و فناوری در دانشگاه های علوم پزشكی گفت: تعداد آنها به 80 مورد رسیده است و از دانشگاه های علوم پزشكی هم بیشتر شده است، به طوری كه در برخی از دانشگاه ها چند مركز رشد داریم .
معاون وزیر بهداشت تعداد شركت های مستقر در مراكز رشد را حدود 639 شركت اعلام كرد و گفت: تعداد شركت های دانش بنیان ثبت شده 696 شركت هستند.
وی اظهار كرد كه تعداد اتاق های تمیز شش مورد بوده و تقریبا این تعداد هم تا یك و نیم سال دیگر به بهره برداری می رسد.
ملك زاده در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این كه چرخه ایده تا محصول را باید به نتیجه برسانیم و از نتیجه تحقیقات بهره برداری مناسب كنیم، گفت: هرچند ما در این چرخه حركت می كنیم اما حركت مان كند است و باید با شتاب بیشتری این مسیر را بپیمایم.

** مقابله حدی با قاچاق دارو
وی با اشاره به بالا بودن میزان واردات قاچاق دارو، گفت: قوای سه گانه باید ورود جدی به این حوزه داشته باشند تا از ورود فاچاق دارو جلوگیری كنیم.
وی افزود: ما خود هم از این موضوع رنج می بریم و همه متولیان باید دست به دست هم دهیم تا از واردات فاچاق جلوگیری كند.
معاون وزیر بهداشت تصریح كرد كه كیفیت برخی از محصولات دارویی ما به مراتب بهتر از داروهای خارجی است.
ملك زاده بازار سلامت را خیلی بزرگ دانست و گفت: فناوران باید تلاش كنند تا سهم خوبی از این بازار را كسب كنند.
وی فن بازار را فرصتی مناسب برای افزایش روزافزون دسترسی فناوران به بازار دانست و گفت: ما آمادگی حمایت از فناوران را داریم.
وی ادامه داد كه این فن بازار مكانی مناسب است تا فناوران و تولیدكنندگات دورهم جمع شوند و محصولات فناورانه را به نحو مطلوب معرفی كنند.

** دانشگاه روی خوش به صنعت نشان نمی دهد
رئیس دانشگاه علوم پزشكی تهران هم بر لزوم ارتباط نزدیك و تنگاتنگ صنعت و دانشگاه تاكید كرد و گفت: هنوز ارتباط ما با صنعت نزدیك نیست و فاصله هایی یا هم داریم؛ آنها خیلی به دانشگاه مراجعه نمی كنند و همه دانشگاه روی خوشی به صنعت نشان نمی دهند و در مجموع درب هایش به روی صنعت باز نیست.
علی جعفریان در حاشیه مراسم در جمع خبرنگاران اظهار كرد كه برداشت نادرست هم این وسط وجود دارد هر دو طرف باید سعی كنند كه این وضعیت بهتر شود.
وی با اشاره به این كه سلامت یكی از مهمترین نیازهای جامعه است، گفت: دولت هم در تلاش است تا آن را تامین كند. هرآنچه در فناوری به سلامت كمك كند حتما مورد توجه و حمایت قرار می گیرد.
جعفریان، قیمت مناسب و كبفیت مطلوب را دو شرط اساسی این موضوع دانست و گفت: تولیدكنندگان دانش بنیان باید نیاز جامعه را به درستی بشناسند و سپس محصول را با كیفیت مناسب و قیمت مطلوب به مردم عرضه كنند.
رئیس دانشگاه علوم پزشكی تهران تاكبد كرد كه مركز رشد علوم دارویی دانشگاه علوم پزشكی تهران تابحال 40 دوز دارو را تولید كرده كه همه آنها وارداتی بوده اند.
اولین فن بازار ملی سلامت امروز ( 16 ابان ماه ) با حضور 190 شركت دانش بنیان آغاز به كار كرد.
هدف اصلی این فن بازار تحقق و عملیاتی كردن اقتصاد مقاومتی در عرصه سلامت عنوان شده است.
علمی*1201
خبرنگار:عبدالكریم جبارپور* انتشار: زهره محتشمی پور
۰ نفر