آخرین تحولات انتخابات ریاست جمهوری لبنان/بر اساس آخرین گمانه زنی ها ژنرال عون رئیس جمهور می شود

بیروت – ایرنا – بیروت پایتخت لبنان كه تنها 48 ساعت با لحظه سرنوشت ساز انتخاب رئیس جمهوری جدید فاصله دارد، درحالی به عرصه جولان یك هیات سعودی به سرپرستی ثامر السبهان تبدیل شده كه براساس آخرین گمانه زنی ها ژنرال عون با بیش از دو سوم آرا پارلمان این كشور، رییس جمهور لبنان خواهد شد.

به گزارش ایرنا، هیات سعودی به ریاست «ثامر السبهان» وزیر دولت سعودی در امور كشورهای عرب حوزه خلیج فارس، تاكنون در چارچوب این سفر تردید آمیز، با بیشتر مقامات سیاسی، حزبی و مذهبی لبنان از جمله ژنرال «میشل عون» و حتی با شیخ «عبدالامیر قبلان» نائب رئیس مجلس اعلای شیعه لبنان هم ملاقات و با آنان درباره انتخابات ریاست جمهوری این كشور گفت وگو كرده است.
وی قرار است با «نبیه بری» رئیس مجلس و رئیس جنبش امل هم ملاقات كند و حتی یك نقل می گوید هیات سعودی امكان دارد در صحن پارلمان لبنان هنگام انتخاب رئیس جمهوری و یا در مراسم سوگند شركت كند.
یك قول دیگر هم می گوید، اما السبهان كه حامل هیچ ابتكاری نبوده و تنها برای اعلام حضور سعودی ها در لبنان به بیروت آمده است، امروز و یا فردا پایتخت لبنان را ترك می كند.
وی در این سفر با كاردینال بشاره راعی رهبر مسیحیان مارونی، شیخ عبداللطیف دریان مفتی كل لبنان، تمام سلام، سعد حریری، امین جمیل، نجیب میقاتی، میشل سلیمان، ولید جنبلاط ، سمیر جعجع، میشل مر و فواد سنیوره دیدار كرد.
ثامر السبهان پیش از اینكه سفیر سعودی در عراق شود و بعداز مداخلاتش در امور داخلی این كشور و با اعتراض بغداد بركنار گردد، وابسته نظامی سعودی در لبنان بود.
این پیشینه، نگرانی ها و سوالات از اهداف ماموریت السبهان در سفر به لبنان را بیشتر كرده است.
درهمین حال فراكسیون المستقبل دیروز با صدور بیانیه ای از نامزدی ژنرال عون در انتخابات ریاست جمهوری لبنان حمایت كرد.
ناظران معتقدند كه اكنون تعداد كمی از اعضای این فراكسیون مانند فواد سنیوره و احمد فتفت همچنان مخالف حمایت از ژنرال عون هستند و برای ابراز مخالفت خود برگه سفید در صندوق جمع آوری آرا می اندازند.
چهل و ششمین نشست ویژه پارلمان لبنان برای انتخاب رئیس جمهوری جدید این كشور قرار است روز دوشنبه 31 اكتبر (دهم آبان ماه) برگزار شود و نبیه بری گفته است كه برخلاف جلسه های گذشته در این جلسه تعداد نمایندگان حاضر در صحن پارلمان به حد نصاب می رسد و رئیس جمهوری انتخاب خواهد شد.
تاكنون از ژنرال عون رئیس فراكسیون تغییر و اصلاح در پارلمان لبنان، «سلیمان فرنجیه» رئیس حزب جریان المرده و «هنری حلو» نماینده پارلمان و احتمالا «امین جمیل» رئیس سابق حزب الكتائب چهار نامزد مطرح در انتخابات ریاست جمهوری لبنان یاد می شده است.
با توجه به اینكه «ولید جنبلاط» رئیس فراكسیون دیدار دموكراتیك در مجلس لبنان دیروز حمایت خود را از ژنرال عون اعلام كرد، هنری حلو كه مورد حمایت این فراكسیون بود، احتمالا از شركت در رقابت انتخابات ریاست جمهوری انصراف بدهد.
براساس این گزارش، میدان سیاست لبنان دیروز با ملاقات ها و رایزنی ها در خصوص انتخابات ریاست جمهوری، روزی پركار و هیجان را پشت سر گذاشت كه علاوه بر ملاقات های هیات سعودی، دیدارهای ژنرال عون با تمام سلام و ولید جنبلاط و دیدار ولید جنبلاط با نبیه بری از مهمترین آنها بود.
«سعد حریری» رئیس حزب جریان المستقبل جمعه شب در یك گفت وگوی طولانی تلویزیونی با اشاره به دلایلش برای حمایت از ژنرال «میشل عون» نامزد مورد حمایت حزب الله در انتخابات ریاست جمهوری لبنان، توافق هایش با وی، پذیرش نخست وزیری لبنان و دیدگاه هایش درباره ایران، حزب الله و سوریه را اعلام كرد.
حریری قرار است امروز با كاردینال «بشاره راعی» رهبر مسیحیان مارونی لبنان، ملاقات كند.

** آخرین گمانه زنی آرای ژنرال عون
روزنامه لبنانی الاخبار امروز (شنبه) نوشت: تلاش ها برای ترغیب سلیمان فرنجیه به انصراف از نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری به نفع ژنرال عون افزایش یافته است.
الاخبار نقشه 84 رای قطعی فراكسیون ها و نمایندگان به ژنرال عون را اینگونه ترسیم كرده است:
- فراكسیون المستقبل از 33 رای، 27 رای
- فراكسیون تغییر و اصلاح هر 23 رای (20 نماینده جریان آزاد ملی، 2 نماینده حزب طاشناق و امیل رحمه)
- فراكسیون حزب الله ( وفاداری به مقاومت) هر 13 رای
- فراكسیون دیدار دموكراتیك هر 9 رای
- فراكسیون «نیروهای لبنانی» هر 8 رای
و همچنین نمایندگانی مانند محمد الصفدی، قاسم عبدالعزیز، نقولا فتوش و میشل فرعون.
مجلس لبنان 128 نماینده دارد.
جلسه روز دوشنبه با حضور دو سوم نمایندگان به حد نصاب می رسد.
الاخبار نوشت كه برخی از نمایندگان و اعضای فراكسیون ها مانند «تمام سلام» نخست وزیر، دو نماینده عضو حزب سوری قومی اجتماعی، میشل مر و طلال ارسلان همچنان برای رای دادن به ژنرال عون مردد هستند.
منابعی در حزب جریان آزاد ملی به ریاست «جبران باسیل» معتقدند كه با این چینش آرا، انتخاب ژنرال عون در همان دور اول قطعی است.
الاخبار نوشت كه برخی طرف ها در حزب جریان آزاد ملی تلاش هائی را برای حل و فصل مشكلات با سلیمان فرنجیه و تشویق او به انصراف از نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری لبنان به نفع ژنرال عون شروع كرده اند.

** تعطیلی مدارس و دانشگاه ها
براساس این گزارش «الیاس بوصعب» وزیر آموزش و تربیت لبنان با صدور بیانه ای اعلام كرد كه روز دوشنبه همزمان با انتخابات ریاست جمهوری همه دانشگاه ها و مدارس لبنان تعطیل است.
نیروهای امنیتی و پلیس مقررات ویژه ای را برای تردد خودروها در مركز بیروت و به ویژه اطراف پارلمان لبنان و همچنین منطقه بعبدا و اطراف كاخ ریاست جمهوری برقرار كرده و این تدابیر روز دوشنبه به اوج خود می رسد.
كاخ ریاست جمهوری لبنان هم سرگرم آماده سازی این كاخ برای استقبال از رئیس جمهوری جدید است كه همه انتظار دارند، ژنرال عون باشد.
جبران باسیل رئیس حزب جریان آزاد ملی چند روز قبل از تجمع هواداران این حزب در مقابل كاخ ریاست جمهوری(بعبدا)، گفت: همه منتظر هستیم تا ژنرال عون از بالكن كاخ بعبدا لبنانی ها را خطاب قرار دهد و بگوید: ای ملت بزرگ لبنان.
خاورم * 1324** انتشار دهنده : فردین پازوكی

سرخط اخبار جهان