۱ آبان ۱۳۹۵، ۸:۴۰
کد خبر: 82275374
T T
۰ نفر
افزايش مقاومت به ضربه در سازه‌هاي كامپوزيتي با نانوذرات

تهران-ايرنا-محققان دانشگاه صنعتي اميركبير با استفاده از نانوذرات رس، نانوكامپوزيت‌هايي ساخته‌اند كه استحكامشان در برابر ضربه‌هاي سرعت پايين در مقايسه با نمونه‌هاي عادي بيشتر است.

به گزارش روز شنبه گروه علمي ايرنا از ستاد ويژه توسعه فناوري رياست جمهوري،امروزه، مواد كامپوزيتي مبتني بر پليمرها در ميان بيشترين مواد مورد استفاده در صنايع مختلف قرار دارند. در واقع اين دسته از مواد به دليل خواص مكانيكي بالا و امكان كاهش قابل توجه وزن در طراحي سازه، در صنايع مختلفي از قبيل هواپيما و كاربردهاي هوافضا استفاده مي‌شوند.
خواص منحصر به فردي همچون نسبت استحكام به وزن بالا و مقاومت در برابر سايش، مواد كامپوزيتي را به جايگزين مناسبي براي آلياژهاي فلزي سنتي تبديل كرده است.
دكتر سعيد صابرسمندري محقق دانشگاه صنعتي اميركبير در خصوص اهداف دنبال شده در اين طرح گفت: كاهش مساحت خرابي و لايه لايه شدن تيرهاي كامپوزيتي تحت ضربه با افزودن نانوذرات از مهم‌ترين نتايج اين طرح است. همچنين افزايش جذب انرژي سازه در كامپوزيت‌هاي تحت ضربه‌ سرعت پايين نيز از ديگر دستاوردهاي حضور نانوذرات است. كليه‌ موارد ذكر شده را مي‌توان معادل با كاهش هزينه و افزايش كارايي سازه‌ها متصور شد.
وي در ادامه افزود:درساخت اين نانوكامپوزيت‌ها، دو نوع روش ساخت- شامل ساخت نمونه به روش دستي و ساخت به روش تزريق خلأ- مدنظر قرار گرفت تا بتوان در كنار اثر حضور نانوذرات، تأثير نوع روش ساخت را نيز بر روي پاسخ به ضربه مطالعه كرد.
به گفته‌ صابر سمندري، با افزايش درصد وزني نانوذرات، سطح خرابي نمونه پس از ضربه سرعت پايين كاهش يافته است. اين ويژگي ناشي از خاصيت نفوذناپذيري نانوذرات است. از طرفي نمونه‌هاي ساخته شده به روش ساخت تزريق خلأ، موفقيت بالاتري در نتايج آزمايش ضربه در مقايسه با روش ساخت دستي داشته است كه مي‌تواند به دليل پخش بهتر نانوذرات درون الياف به روش تزريق خلأ باشد.
اين تحقيقات توسط دكتر سعيد صابرسمندري و دكتر مجتبي صديقي- اعضاي هيأت علمي دانشگاه صنعتي اميركبير- و مهدي حيدري ميبدي- فارغ التحصيل كارشناسي ارشد از اين دانشگاه- صورت پذيرفته است. نتايج اين پژوهش در مجله‌ Composites Science and Technology (جلد 133، سال 2016، صفحات70 تا 78) منتشرشده است.
علمي**1023**1440
دريافت كننده:ابوالقاسم تيموري**انتشاردهنده: معصومه گلشن
۰ نفر