بازار داغ رایزنی ها در روزهای پرتلاطم لبنان با چاشنی مواضع جنجالی

بیروت-ایرنا- در پایان یك روز ماراتن مذاكرات و اعلام مواضع جنجالی اكنون درمحافل سیاسی و رسانه ای لبنان تاكید می شود«سعد حریری» رئیس حزب جریان المستقبل تصمیم نهائی خود را برای اعلام حمایت از نامزدی ژنرال «میشل عون» در انتخابات ریاست جمهوری لبنان اتخاذ و آن را در نشست دیروز فراكسیون المستقبل اعلام كرده است.

به گزارش ایرنا، اما ناظران معتقدند كه تصمیم حریری به تنهایی نمی تواند تضمینی برای انتخاب ژنرال عون به عنوان رئیس جمهوری جدید لبنان در نشست 31 اكتبر (دهم آبان ماه) در پارلمان این كشور باشد زیرا ژنرال در كنار موافقان پا به ركاب، مخالفان سرسختی هم دارد كه به هیچ وجه نمی توان آنها را نادیده گرفت.
از تصمیم سازمان و تصمیم گیرانی همچون « نبیه بری» رئیس جنبش امل و رئیس پارلمان لبنان كه در میدان سیاست این كشور نقشی تعیین كننده دارند، نمی توان عبور كرد و از سوی دیگر نظر« سلیمان فرنجیه» رئیس حزب جریان المرده را كه همچنان بر نامزدی خود در انتخابات تاكید دارد، باید جلب كرد و یا به سیاستمدار كهنه كار اما همیشه مردد مانند « ولید جنبلاط» رئیس حزب دروزی سوسیالیست ترقیخواه باید اطمینان داد.
درهر صورت لبنان دیروز (سه شنبه) یك روز پرتلاطم سیاسی را پشت سر گذاشت و بازار رایزنی ها ، جلسه ها ، توئیت ها و اعلام مواضع تند و جنجالی داغ داغ بود.
در بیانیه نشست دیروز فراكسیون المستقبل كه به ریاست سعد حریری برگزار شد اگر چه فقط اعلام سیاست های كلی درباره انتخابات ریاست جمهوری اعلام شده بود اما خبرهای درز كرده از این نشست ، تاكید دارند كه حریری حرف نهائی خود را به اعضای این فراكسیون زده و گفته است كه در این شرایط حساس چاره ای بجز حمایت از نامزدی ژنرال عون ندارد.
در این بیانیه ادامه خلاء ریاست جمهوری( حدود دو و نیم سال) خطرناك توصیف و بر انتخاب رئیس جمهوری لبنان مطابق قانون اساسی به عنوان ماموریت اصلی همه گروه های سیاسی و نمایندگان پارلمان لبنان تاكید شده است.
این سخن نهائی حریری در حالی بیان شده است كه برخی از اعضای فراكسیون مانند « فواد سنیوره» و « احمد فتفت» با حمایت از نامزدی ژنرال عون بشدت مخالفت كرده اند.
رسانه های به نقل از فتفت نوشتند: اگر گردنم را بزنند به ژنرال عون رای نمی دهم.
درهر صورت رسانه های لبنانی مانند السفیر و الاخبار خاطرنشان كردند كه تا اعلام حمایت سعد حریری از نامزدی ژنرال عون در انتخابات ریاست جمهوری تنها چند قدم باقی مانده است و برخی هم از امروز تا جمعه شب سخن گفته اند.
مخالفان حمایت از ژنرال عون، به سعد حریری گفته اند كه « معنای حمایت از ژنرال به مثابه سقوط بدون بازگشت از طبقه دهم است و هیچ فرصتی هم برای نجات وجود نخواهد داشت».
حریری علاوه بر شركت در نشست فراكسیون و قبل از آن دیدار با « جروم بونافون» رئیس اداره خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت خارجه فرانسه، تا پاسی از شب گذشته با « جبران باسیل» وزیر خارجه و رئیس حزب جریان آزاد ملی، « رونی عریجی» وزیر فرهنگ و از نزدیكان سلیمان فرنجیه ، « علی حسن خلیل» وزیر دارائی و از نزدیكان نبیه بری و « وائل ابوفاعور» وزیر بهداشت و از نزدیكان ولید جنبلاط ملاقات و گفت وگو كرد.
اما دیداری كه قرار بود بین حریری و « سامی الجمیل» رئیس حزب الكتائب برگزار شود، در آخرین لحظات لغو شد.
الجمیل گفته است از نامزد دیگری بجز فرنجیه و ژنرال عون حمایت خواهد كرد.
رئیس جریان المستقبل كه این روزها با توفانی از مشكلات اقتصادی و سیاسی مواجه است، به اعضای فراكسیون المستقبل تاكید كرده است كه « برای خروج از بحران باید یك تصمیم شجاعانه بگیرم زیرا به یك مرحله بسیار بحرانی و خطرناك رسیده ایم».
السفیر افزود: حریری به میهمانان خود هم گفته است كه از انتخاب گزینه ژنرال عون خوشحال نیست اما این یك تصمیم اضطراری برای نجات لبنان است قبل از اینكه همه فرصت ها از دست برود.
این روزنامه لبنانی اضافه كرد: حریری همچنین اعتراف كرده است كه حزب الله با مخالفت با دیگر گزینه ها همه راه ها را بر روی او بست تا سرانجام مجبور به حمایت از ژنرال عون شود.

** رفت و آمدها به عین التینه
اما عین التینه محل اقامت « نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان هم تا پاسی از شب گذشته میزبان سیاستمدارانی بود كه برای شنیدن نقطه نظرات وی در آنجا حاضر شدند.
در میان این ملاقات ها ، دیدار هیاتی شامل « تیمور جنبلاط» پسر ولید جنبلاط كه برای جایگرینی پدرش تمرین سیاست می كند به همراه ابوفاعور ، « اكرم شهیب» وزیر كشاورزی و « غاضی العریضی» از نمایندگان پارلمان لبنان بسیار حائز اهمیت بود.
العریضی بعداز این دیدار در گفت وگو با خبرنگاران تاكید كرد: ما و رئیس پارلمان مواضع یكدیگر در خصوص انتخاب رئیس جمهوری را درك می كنیم.
وی با بیان اینكه « فراكسیون دیدار دموكراتیك در پارلمان لبنان به ریاست ولید جنبلاط در زمان لازم نظر نهائی خود را در باره حمایت از نامزد ریاست جمهوری اعلام می كند»، تاكید كرد كه تنها نظر حریری تعیین كننده نخواهد بود.
این فراكسیون تاكنون از « هنری حلو» یك نماینده پارلمان لبنان در انتخابات ریاست جمهوری حمایت كرده است.

** اظهارات جنجال برانگیز وزیر دارائی و پاسخ فراكسیون ژنرال عون
در این میان « علی حسن خلیل» وزیر دارائی دیروز در گفت وگوئی كوتاه تاكید كرد:فراكسیون«توسعه و آزادسازی» تحت رهبری نبیه بری در پارلمان لبنان به ژنرال عون رای نخواهد داد و جزو مخالفان خواهد بود اما اگر ژنرال رای بیاورد نبیه بری بلافاصله به او تبریك خواهد گفت.
وی افزود: مشكل ما با ژنرال عون تنها با برگزاری ملاقات بین او و نبیه بری حل نمی شود، ما به اظهارات جبران باسیل كه بجای وحدت و وفاق ملی همواره از میثاق و دوگانه مسیحی سنی سخن می گوید، معترض هستیم و این سخنان او ما را راضی نمی كند.
اگر چه علی حسن خلیل با ارسال یادداشتی به رسانه ها تاكید كرد كه از دوگانه مسیحی (مارونی) سنی سخنی نگفته است، اما انتشار این خبر منتسب به او باعث موضعگیری و پاسخ شدید اللحن فراكسیون اصلاح و تغییر به ریاست ژنرال عون شد.
« سلیم جریصاتی» در پایان نشست هفتگی این فراكسیون گفت: ما هرگز نمی پذیریم احدی ما و لبنانی ها را به جنگ داخلی تهدید كند و این گونه سخن گفتن غیرقابل قبول است.
وی افزود: هر طرفی اگر دوست داشت می تواند ما را تایید كند و اگر نه می تواند مخالفت كند اما نباید تهمت بزند و نیت خوانی كند.
جریصاتی « سخن گفتن از دو گانه مسیحی سنی را اقدامی غیرمسئولانه خواند» و اضافه كرد: روزی ما را به همدستی با شیعیان برای مقابله با اهل سنت متهم می كردند( همپیمانی حزب جریان آزاد ملی با حزب الله) و امروز به همدستی با اهل سنت ( همپیمانی با المستقبل) برای مقابله با شیعیان متهم می كنند.

** سكوت جعجع
« سمیر جعجع» رئیس حزب « نیروهای لبنانی» هم دیروز با « ابراهیم كنعان» فرستاده ژنرال عون ملاقات كرد اما دو طرف برخلاف گذشته خبری از مذاكرات خود منتشر نكردند.
جعجع كه پیشتر درهر مناسبتی تلاش می كرد همه تقصیرها را به گردن حزب الله بیاندازد بعداز اظهارات اخیر روشنگرانه « سید حسن نصرالله» دبیركل حزب الله و حمایت قاطع از نامزدی ژنرال عون در مراسم عاشورائی ، كمتر اعلام موضع كرده است.
به اعتقاد ناظران، وی برای ایجاد اختلاف بین حزب الله و حزب جریان آزاد ملی همواره مدعی می شد حزب الله خواستار انتخاب ژنرال عون به عنوان رئیس جمهوری نیست و ترجیح می دهد، لبنان اصلا رئیس جمهوری نداشته باشد.
« آلان عون» از نزدیكان ژنرال عون هم در یك گفت وگوی تلویزیونی تاكید كرد: حزب الله با اصرار بر حمایت از نامزدی ژنرال عون به همه لبنانی ها درس وفاداری به عهد و صداقت آموخت.

** ریفی و ادامه یاوه های ضد ایرانی
« اشرف ریفی » وزیر مستعفی دادگستری كه این روزها میانه اش با سعد حریری تیره شده است و تلاش دارد جای او را با دلبری برای سعودی ها و صهیونیست ها بگیرد، در هر مناسبتی می گوید به هر نامزدی كه عضو گروه 8 مارس و مورد حمایت حزب الله باشد، رای نمی دهد.
وی با این ادعا كه « لبنان را دو دستی تقدیم ایران نمی كنیم »، گفت: ژنرال عون و فرنجیه هر دو متحدان حزب الله و ایران هستند و نه تنها به آنها رای نمی دهیم كه برای مقابله با آنها دست به هر كاری می زنیم.

** نظر جماعت اسلامی لبنان
« عماد حوت» عضو گروه « جماعت اسلامی» لبنان و نماینده پارلمان هم گفت:سعد حریری به حمایت از نامزدی ژنرال عون در انتخابات ریاست جمهوری قانع می شود اگر شرایط مناسب و فراهم باشد.
وی موافقت اهل تسنن و برخی نمایندگان پارلمان با پیشنهاد حریری و پاسخ شركای ژنرال عون در گروه 8 مارس به ویژه حزب الله و جنبش امل را دو مولفه اصلی تكمیل شرایط مناسب برای اعلام حمایت حریری از ژنرال عون دانست و در عین حال گفت كه بسیاری از نمایندگان پارلمان و اهل تسنن با پیشنهاد حریری موافق نیستند.
حوت گفت: ژنرال عون هنوز راه درازی برای قانع كردن گروه های سیاسی و نمایندگان پارلمان برای انتخابش به عنوان رئیس جمهوری دارد زیرا راه بعبدا ( كاخ ریاست جمهوری) با حل و فصل ها و توافق های دوجانبه باز نمی شود، آنها باید سراغ همه بروند.
وی تاكید كرد كه جماعت اسلامی تاكنون به انتخاب ژنرال عون به عنوان رئیس جمهوری لبنان قانع نشده است زیرا مواضع او در خصوص بسیاری از پرونده ها مانند سلاح مقاومت و جنگ حزب الله در سوریه و یمن نامفهوم است.
عضو جماعت اسلامی در عین حال حزب الله و جنبش امل را به ایجاد مانع در انتخاب رئیس جمهوری متهم و ادعا كرد كه حزب الله خواستار ادامه خلاء ریاست جمهوری است و هرطرفی غیر از این بیانیشد در توهم بسر می برد.

** رایزنی ها مقام فرانسوی
« جروم بونافون» رئیس اداره خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت امور خارجه فرانسه عصر دیروز سه شنبه با« عمار موسوی» مسئول روابط بین الملل حزب الله لبنان دیداركرد.
دو طرف در این دیدار در باره اوضاع لبنان به ویژه پرونده انتخاب رئیس جمهوری و تحولات مرتبط با آن و همچنین در باره پرونده های منطقه از جمله بحران در سوریه و جنگ علیه تروریسم گفت وگو كردند.
بونافون دیروزهمچنین با ژنرال« میشل عون» رئیس فراكسیون تغییر و اصلاح در پارلمان لبنان، « سلیمان فرنجیه» رئیس حزب جریان المرده و « جبران باسیل» وزیر امور خارجه و رئیس حزب جریان آزاد ملی دیدار و گفت وگو كرد.
رئیس اداره آفریقا و خاورمیانه وزارت خارجه فرانسه روز دوشنبه گذشته با كاردینال « بشاره راعی» رهبر مسیحیان مارونی لبنان و « سعد حریری» رئیس حزب جریان المستقبل دیدار كرد.
محور مذاكرات بونافون با مقامات لبنانی انتخابات ریاست جمهوری لبنان است.
بونافون كه ساعاتی بعداز دیدار هفته گذشته « سعد حریری» با « جان مارك ارو» وزیرخارجه فرانسه ، پاریس درخواست وقت های فوری برای ملاقات او با مقامات لبنانی را ارائه كرد، قرار است با « نبیه بری» رئیس مجلس و « تمام سلام» نخست وزیر لبنان هم گفت وگو كند.

** بازار پیام های توئیتری هم داغ بود
« وئام وهاب» رئیس حزب توحید عربی در صفحه خود در توئیتر نوشت كه « كار تمام شده و ژنرال عون رئیس جمهوری لبنان است».
ولید جنبلاط هم كه روز پركاری را در نوشتن پیام های توئیتری داشت، تاكید كرد: فراكسیون دیدار موكراتیك در پارلمان لبنان گله گوسفند نیست، اگر چه این حیوان مظلوم و مهربان است، نمی توان در این شرایط استثنائی فقط شاهد تسویه حساب های استثنائی در لبنان بود، این فراكسیون رای خود را دارد.
وی در یك پیام توئیتری دیگر نوشت: به نظر می رسد گشایش نزدیك است.

** دیدار چهارجانبه
پایگاه خبری لبنان 24 هم در خبری مدعی شد كه اگر سعد حریری حمایت خود را به طور نهائی از نامزدی ژنرال عون در انتخابات ریاست جمهوری اعلام كند، حزب الله تلاش های خود را بلافاصله برای ایجاد تقریب و نزدیك كردن دیدگاه های همپیمانانش در خصوص انتخاب ژنرال شروع می كند.
این پایگاه خبری مدعی شد كه در این چارچوب احتمال تشكیل نشستی با حضور« سید حسن نصرالله» دبیركل حزب الله، نبیه بری ، ژنرال عون و سلیمان فرنجیه وجود دارد.
این در حالی است كه برخی منابع خبری لبنانی به نقل از «حسین الحاج حسن» وزیر صنعت لبنان نوشته اند كه رئیس جمهوری لبنان در جلسه 31 اكتبر پارلمان انتخاب نخواهد شد و باید تا 17 ماه آینده نوامبر صبر كرد.
خاورم *1324** انتشار دهنده : فردین پازوكی

سرخط اخبار جهان