ضرورت تعامل مجلس و شورای شهر برای حل مشكلات تهران/مخالفت با تغییر نام شهرداری تهران

تهران- ایرنا- رئیس شورای شهر تهران با تاكید بر ضرورت تعامل مجلس و شورای شهر برای حل مشكلات تهران گفت: مجلس شورای اسلامی و شورای شهر تهران باید با تشكیل كمیته های تخصصی برای حل مشكلات مردم تهران تلاش كنند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، مهدی چمران عصر- دوشنبه- در نشست مشترك مجمع نمایندگان تهران با اعضای شورای شهر تهران افزود: پارلمان های محلی بدون همكاری مجلس نمی توانند كار مهمی را انجام دهند زیرا هر طرح و لایحه ای كه نیاز باشد باید به تصویب مجلس برسد؛ از این رو ما باید با نمایندگان همكاری لازم را داشته باشیم.
وی اضافه كرد: نمایندگان تهران 30 نفر هستند كه این افراد می توانند نقش مهمی در آرای مجلس داشته باشند.
چمران در بخشی ازسخنانش با بیان اینكه حدود 800 طرح از طریق شورای عالی استان ها از سال 85 به مجلس ارسال شده است گفت: تاكنون از این طرح ها 35 طرح تصویب شده و تعدادی از این طرح ها نیز رد شده است و مابقی نیز در نوبت بررسی قرار دارد.
رئیس شورای شهر تهران اظهار امیدواری كرد: با تلاش نمایندگان مجلس این طرح ها در دستور كار قرار گیرد.
وی یادآور شد: بررسی و تصویب این طرح ها در مجلس همكاری نزدیك و صمیمانه میان نمایندگان مجلس و نمایندگان شورای شهر تهران را می طلبد.
چمران ادامه داد: ما امروز مشكلمان با مجلس نیست، همیشه ارتباط و تعامل ما با مجلس خوب بوده است و همواره ما به مجلس رفت و آمد داشته ایم و تعاملات در این راستا با نمایندگان خوب بوده است.
وی عنوان داشت: امروز مشكل ما این است كه در بسیاری از موارد اختلاف نظر بین دیدگاه مجلس و شورای نگهبان در مورد شوراها وجود دارد.
چمران اضافه كرد: زمانی كه شورای نگهبان قانون شوراها را در سال 75 تصویب كرد انتخاب شهردار، تنظیم برنامه و بودجه شهرداری و انتخاب شورایاری ها را جزو وظایف شورای شهر قرار داد.
رئیس شورای شهر تهران گفت: متاسفانه در بازنگری صورت گرفته در سال 82 زمانی كه آقای موسوی لاری وزیر كشور بود، اصلاحاتی انجام شد و در این راستا شورای نگهبان تغییر نگرشی نسبت به قانون شوراها داد كه بر اساس آن، شوراها فقط می توانند كار نظارت انجام دهد.
چمران یادآور شد: شوراها ارگان تصمیم گیری در كشور هستند و باید به جز نظارت ، امور را هم در دست داشته باشند.
وی تصریح كرد: شورای نگهبان براساس اصل 100 قانون اساسی تاكید كرده كه همه امور شهری تحت نظارت شورای شهر باشد.
چمران با بیان اینكه «شورای شهر می تواند در میان مدیران، فقط شهردار را انتخاب كند» اظهار داشت: انتخاب بقیه مدیران فرهنگی و اجتماعی به شورای شهر سپرده نشده است.
رئیس شورای شهر تهران با تاكید بر اینكه بسیاری از موارد نیاز به اصلاح دارد، گفت: ما این موضوع را مطرح كرده ایم و امیدواریم در این موارد اصلاحاتی صورت گیرد.
چمران در ادامه ، بافت فرسوده ، مشكلات ترافیكی و حمل و نقل را از معضلات تهران دانست و گفت: امیدواریم هر چه سریع تر با پیگیری های صورت گرفته میان مجلس و شورای شهر راهكاری برای این موضوعات در نظر گرفته شود.
وی با تاكید بر اینكه در مجلس گذشته كمیته های تخصی میان مجمع نمایندگان استان تهران و شورای شهر تهران شكل گرفته بود كه موضوعات را بررسی كرد اظهار امیدورای كرد این كمیته های تخصصی بین شورای شهر و مجلس نیز شكل گیرد.
چمران در بخش دیگری از سخنانش به یكی از موارد مورد اعتراض شورای شهر كه در برنامه ششم لحاظ شده اشاره كرد و گفت: حذف مالیات بر ارزش افزوده از شهرداری ها جزو موضوعاتی است كه هم اكنون در كمیسیون تلفیق مجلس در حال بررسی است.
وی گفت: بر این اساس هم اكنون مالیات ها به صورت مستقیم از سوی وزارت اقتصاد به شهرداری داده می شود ولی براساس پیشنهاداتی كه در لایحه برنامه ششم توسعه آمده است، این پول به خزانه رفته و از آنجا به استانداری ها داده می شود و سپس تحت اختیار مدیریت برنامه ریزی هر استان به شهرداری ها اختصاص داده می شود.
چمران با اشاره به این موضوع كه در كمیسیون شوراها، عمران و بودجه مجلس رد شد، اظهار امیدواری كرد: این مساله در كمیسیون تلفیق مجلس نیز رد شود.
رئیس شورای شهر تهران در بخشی از سخنانش گفت: متاسفانه در دولت قبل عده ای می خواستند ری و شمیران را از تهران جدا كنند كه این اتفاق نیفتاد. امروز نیز فرماندار ری اصرار دارد كه نام شهرداری تهران را به شهرداری تهران- ری- تجریش تبدیل كنیم كه از نظر من اصلا معنی ندارد.
وی اظهار داشت: متاسفانه در این راستا فرماندار ری نامه ای به استاندار، وزیر كشور و رئیس جمهوری داده است كه امیدواریم با پیگیری مجلس این اتفاق نیفتد.
وی در مورد مترو فرودگاه امام خمینی (ره) گفت: 100 میلیارد تومان برای این موضوع اختصاص داده شده است و 200میلیارد تومان دیگر نیز برای ادامه كار نیاز است. در این راستا مترو تهران پیمانكار است چون این مترو خارج ازمحدوده تهران است.
سیام**9121**3061**1449**خبرنگار: سمیه لاری**انتشاردهنده: امیر كاردان راد
۰ نفر

سرخط اخبار سیاست