۲۷ شهریور ۱۳۹۵، ۱۷:۰۰
کد خبر: 82233557
T T
۰ نفر
حفظ بناهاي تاريخي پايتخت نيازمند ادبيات مشترك است

تهران - ايرنا - مديركل ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري استان تهران با اشاره به لزوم همراهي و همكاري تمامي دستگاهها براي مرمت و حفظ ميراث فرهنگي و بناهاي تاريخي، گفت: رسيدن به يك ادبيات مشترك براي مرمت، حفظ و احياي آثار و بناهاي تاريخي تهران امري مهم و ضروري است.

به گزارش خبرنگار ايرنا، رجبعلي خسروآبادي روز شنبه در جريان بازديد خبرنگاران از مدرسه دارالفنون با تاكيد بر هماهنگي ميان نهادها براي حفظ و بازسازي بناهاي تاريخي شهر تهران افزود: شايد برخي انتقادهايي را درباره مرمت بناهاي تاريخي توسط نهادهاي ديگر مطرح كنند، در صورتي كه مرمت اين بناها، 100 درصد مورد تاييد ميراث فرهنگي نيست و ما سعي مي كنيم با ايجاد تعامل، اين ناهماهنگي را كمتر كنيم.
مديركل ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري استان تهران با اشاره به ويژگي مرمت و احياي بناهاي تاريخي گفت: اين بناها با توجه به ويژگي هاي تارخي خود بايد با كاركرد امروزي حفظ شود و اين امر نيازمند مصداق سازي و مفهوم گرايي است.
وي با بيان اينكه مشكلات ميراث فرهنگي در شهر تهران با فرافكني حل نمي شود، افزود:حفظ ميراث فرهنگي بايد ترويج و به مطالبه عمومي مردم تبديل شود.
خسروآبادي با اشاره به داشتن رويكرد اجتماعي و فرهنگي براي اداره شهر تهران گفت: در چند سال اخير با تعامل با ساير نهادها توانستيم برنامه هايي را براي حفظ ميراث فرهنگي اين شهر پيش ببريم.
مديركل ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري استان تهران با بيان اينكه در طي سه سال اخير 2 هزار ميليارد ريال توسط شهرداري تهران براي حفظ بناهاي تاريخي پايتخت هزينه شده افزود: اين ميزان معادل 40 سال اعتبار استان تهران است.
خسروآبادي با اشاره به وجود دو ميليون قطعه پلاك ثبتي در شهر تهران افزود: نمي توان بر همه اين بناهاي تاريخي نظارت كرد اما مي توان با اقداماتي از جمله تعامل با ساير نهادها اين بناهاي تاريخي را حفظ كرد.
وي با اشاره به تعامل ميراث فرهنگي استان تهران با شهرداري تهران اظهار كرد: در سه سال اخير با همكاري شهرداري تهران توانستيم يكسري از بناها را حفظ كنيم و حفظ بناهاي تاريخي را نهادينه كنيم.
مديركل ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري استان تهران درباره روند مرمت و احياي مدرسه دارالفنون نيز گفت: اين بنا با اقدامات ميراث فرهنگي و آموزش و پرورش مرمت و در شرايط بسيار مناسبي براي بازديد علاقمندان درآمده است.

* شوراي شهر تهران تسهيل گر روند حفظ بناهاي تاريخي است
عضو كميسيون فرهنگي شوراي اسلامي شهر تهران نيز دراين جلسه با اشاره به اينكه اعضاي شوراي شهر ناظران اجتماعي براي ترويج نگهداشت بناهاي تاريخي هستند گفت: شوراي شهر حامي و تسهيل گر حفظ بناهاي تاريخي شهر تهران است.
احمد حكيمي پور افزود: بناهاي تاريخي، نماد فرهنگ و تمدن اسلامي و يكي از سرمايه هاي بزرگ ملي است.
وي مدرسه دارالفنون را يكي از سرمايه هاي فرهنگي و از جلوه هاي ارزشمند شهر تهران دانست و گفت: خوشبختانه با رويكرد خوب مديريت شهري در تملك بناهاي تاريخي شهر تهران و با همكاري ميراث فرهنگي و اوقاف، اقدامات خوبي در حوزه حفظ و نگهداشت اين بنا انجام شده است.
حكيمي پور با بيان اينكه دارالفنون به عنوان نمونه اي از بناهاي تاريخي، نماد راه هاي ورود ايران به علم و دانش است، اظهار كرد: با همكاري آموزش و پرورش اقدامات شايسته اي براي حفظ اين بناي تاريخي انجام شد است.
عابد ملكي شهردار منطقه 12 تهران نيز در اين نشست گزارشي از اقدامات شهرداري براي مرمت و حفظ بناهاي تاريخي پايتخت به ويژه در منطقه 12 را ارائه كرد.
به گزارش ايرنا، در اين پايان اين نشست جمعي از اعضاي شوراي شهر تهران از مسئولان مدرسه تاريخي دارالفنون به دليل تلاش براي حفظ و نگهداشت اين بناي تاريخي تقدير كردند.
خبرنگار: معصومه معبودي - سردبير: محسن فتاحي
تهرام/7245//1625
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ