۱۹ شهریور ۱۳۹۵، ۱۲:۱۹
کد خبر: 82223813
T T
۰ نفر
آزمون نظري پنجمين دوره از طرح ارزيابي قاريان برگزار شد

تهران - ايرنا - آزمون نظري پنجمين دوره از طرح ارزيابي قاريان و مدرسان قرائت قرآن كريم ساعتي پيش با حضور ٧٦ شركت كننده به پايان رسيد.

به گزارش خبرنگار معارف ايرنا اين طرح از اول دي سال گذشته با ثبت نام از متقاضيان در سه مرحله آغاز شد كه تا آبان سال جاري ادامه دارد و ارزيابي اين طرح بر اساس مهارت هاي مختلف در صوت، لحن، قرائت، تجويد و همچنين علوم پايه براي قاريان و علوم پايه براي مدرسان قرآن كريم است.
نتايج مرحله اول اين طرح در اواخر سال گذشته اعلام شد و از ميان ١٨٦ قاري و مدرس قرآئت قرآن پس از داوري در آزمون ورودي و پشت سرگذاشتن آزمون تلاوت و مصاحبه، ٧٦ نفر توانستند به آزمون نظري راه پيدا كنند.
بر اساس اين گزارش محمدتقي ميرزاجاني مسؤل دبيرخانه طرح ارزيابي قاريان و مدرسان قرائت قرآن كريم نكاتي را در مورد برگزاري آزمون و امتيازات دارندگان مدارك بيان كرد و گفت كه نتايج نهايي اين دوره از طرح در آبان ماه اعلام خواهد شد.
سيد علي سرابي قائم مقام شوراي عالي قرآن درباره سابقه اين طرح گفت: تاريخچه اين طرح كه بستري براي رشد و تكميل توانمندي هاي قاريان و اساتيد قرآن است، مربوط به سال 75 است كه رهبر معظم انقلاب در يكي از جلسات با قاريان قرآن فرمود بايد تعريف قاري كامل معلوم باشد و يك استعداد قرآني بداند كه اگر بخواهد به قله هاي اين فن شريف صعود كند از چه نقشه راهي استفاده نمايد.
وي افزود: پنج سال پيش طرح ارزيابي قاريان و مدرسان قرآن كريم در شوراي توسعه فرهنگ قرآني به تصويب رسيد و براي اجرا به شوراي عالي قرآن واگذار شد و تاكنون چهار دوره از اين طرح طي چهار سال اجرا شده است.
سرابي همچنين گفت: از همان سال شوراي عالي قرآن ضمن جمع آوري نظرات كارشناسان حوزه قرائت اقدام به شناسايي مهارت ها و دانش هايي كرد كه يك قاري قرآن براي كامل شدن به آن نياز دارد و اين طرح از سال 90 به اجرا در آمد.
دبير طرح ارزيابي و اعطاي مدرك تخصصي به قاريان و مدرسان قرائت ضمن ارائه آماري از نتايج برگزاري دوره چهارم اين طرح گفت: 249 نفر در دوره چهارم ثبت نام كردند كه با گذراندن مراحل مختلف 44 نفر موفق با اخذ مدرك شدند كه 21 نفر در بخش قرائت و 23 نفر در بخش مدرسين مدرك گرفتند و تعداد برادران 36 نفر و خواهران 7 نفر اعلام شده است.
اين طرح براي قاريان و اساتيد بين المللي و همچنين كساني كه در مسابقات ملي قرآن رتبه هاي ممتاز را كسب كرده اند، اجرا مي شود و اين افراد همچنين به عضويت بنياد ملي نخبگان درمي آيند كه البته دارندگان مدارك درجه يك و دو حفظ و قرائت نيز جزو اين بنياد محسوب مي شوند.
ارزش مدرك اين طرح همچون مدارك تخصصي هنر است كه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به هنرمنداني همچون بازيگران سينما، نگارگران، خوشنويسان و ساير هنرمندان اعطا مي كند و براي كساني ارزش استخدامي دارد كه در پست هاي تخصصي فعاليت مي كنند.
به گفته سرابي مدارك آن دسته از مدرسان و قاريان تا زماني كه در پست هاي تخصصي خود مشغول به كار باشند، معادل دانشگاهي خواهد بود و از مزاياي آن بهره مند مي شوند.
از ديگر مزاياي دارندگان اين طرح مي توان به اعزام قاريان به خارج، صدور مجوز براي تلاوت در صدا و سيما، مزاياي استخدامي در دستگاه هاي قرآني، امكان شركت در مسابقات سراسري قرآن و ورود به مقاطع تحصيلي بالاتر بدون كنكور اشاره كرد و اين دسته از افراد مي توانند همچون حافظان قرآن از تحصيل رايگان بهره مند شوند.
بر اساس اين گزارش طي چهار دوره 124 نفر موفق به اخذ مدرك درجه يك تا چهار شدند كه در مجموع 69 مدرس و 55 قاري شامل 89 برادر و 35 خواهر هستند.
در دوره اول 22 نفر، دوره دوم 11 نفر، دوره سوم 48 نفر و در دوره چهارم 44 نفر مدرك گرفتند كه فقط يك نفر (احمد ابوالقاسمي) موفق به اخذ مدرك درجه يك قرائت شد و دو نفر نيز در رشته مدرسي در گرايش تنغيم مدرك درجه يك گرفتند و سه نفر در رشته مدرسي با گرايش تجويد و قرائت صاحب مدرك درجه يك شده اند.
البته تاكنون پنج قاري توانسته اند مدرك درجه دو را اخذ كنند، 27 قاري مدرك درجه سه گرفته اند و 22 قاري نيز موفق به اخذ مدرك درجه چهار شده اند.
شش نفر در رشته مدرسي گرايش تنغيم و سه نفر در گرايش تجويد و وقف و ابتدا مدرك درجه دو گرفته اند و مدرك درجه سه به شش نفر در گرايش معلم قرائت و هشت نفر در گرايش روش تدريس اعطا شده است.
همچنين تاكنون 39 نفر مدرك درجه چهار در رشته مدرسي با گرايش معلم آموزش عمومي گرفته اند و 2 نفر موفق به اخذ مدرك درجه چهار با گرايش معلم آموزش نونهالان شده اند.
بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوي شوراي عالي قرآن با توجه به سوابق درخشان اساتيدي در حوزه قرائت و آموزش اين مدارك به ابراهيم پورفرزيب (استاد مولايي)، محمدرضا ستوده نيا، سيدمرتضي سادات فاطمي و حجت الاسلام محمدرضا شهيدي پور بدون آزمون به آنان اعطا شده است.
فراهنگ**1003** 1568
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ