۱۰ شهریور ۱۳۹۵، ۱۸:۴۴
کد خبر: 82212543
T T
۰ نفر

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاك: ثبت دستی اسناد حذف شد

۱۰ شهریور ۱۳۹۵، ۱۸:۴۴
کد خبر: 82212543
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاك: ثبت دستی اسناد حذف شد

مشهد- ایرنا- رئیس سازمان ثبت اسناد و املاك گفت: با بهره برداری از دفتر الكترونیك اسناد در دفاتر اسناد رسمی در چارچوب اجرای ماده هفت قانون جامع حدنگار(كاداستر) دفتر ثبت دستی اسناد از دفاتر اسناد رسمی كشور حذف شد.

به گزارش ایرنا، احمد تویسركانی روز چهارشنبه در مراسمی به همین منظور با حضور رئیس قوه قضائیه در مشهد افزود: با بهره برداری از دفتر الكترونیك از این پس در هیچ دفترخانه ثبت اسناد رسمی نه سندی یادداشت می شود و نه فردی جمله 'ثبت با سند برابر است' را می نویسد.
وی ادامه داد: بر اساس قانون كاداستر تمامی فرآیندهای ثبت اسناد الكترونیكی شده بود اما به جهت قانون خاصی كه درباره دفتر املاك و اسناد بود هنوز خلاصه اسناد صادره در دفترخانه ها یادداشت می شد كه با موافقت ریاست قوه قضائیه و مجلس شورای اسلامی این مورد نیز حذف گردید.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاك گفت: راه اندازی دفتر الكترونیكی اسناد از بروز بسیاری مفاسد كه نتیجه انجام فرآیندهای سنتی، دستی و كاغذی بود جلوگیری می كند.
وی در ادامه یكی از اقدامات مهم سازمان ثبت اسناد و املاك را در سال اقتصاد مقاومتی و در راستای بهبود فضای كسب و كار حذف دفتر املاك برشمرد كه باعث سامان گرفتن بانك جامع املاك شد.
تویسركانی ثبت مالكیت اراضی را امر بسیار مهم و اساسی توصیف و بیان كرد: اهمیت این مسالع بر كسی پوشیده نیست زیرا تاثیر مهمی در پیشگیری از دعاوی و امنیت اقتصادی دارد.
وی افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در ابلاغ برنامه ششم توسعه در بند 67 آن بر ثبت مالكیت اراضی تاكید كرده اند.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاك ادامه داد: این سازمان در حوزه تثبیت مالكیتها پیگیر بحث اثبات مالكیت بوده و در این زمینه قانون جامع حدنگار(كاداستر) را با مصوبه مجلس شورای اسلامی از سال 1394 اجرایی كرده است.
وی گفت: بر اساس ماده 9 قانون جامع حدنگار دستگاههای دولتی مكلف هستند ظرف پنج سال از اجرایی شدن قانون مستندات و نقشه مالكیتهای دولت را به سازمان ثبت اسناد ارائه دهند تا این سازمان اسناد مالكیت را صادر كند.
تویسركانی افزود: در این زمینه مكاتبات لازم با دستگاههای متولی از سوی سازمان ثبت اسناد انجام و بر اساس یك راهبرد مشخص مقرر شد زودتر از پنج سال قانونی اجرای كاداستر همه اراضی دولت سنددار شوند.
وی گفت: تاكنون 99 درصد اسناد مالكیت مردم در عرصه شهرها از محل اجرای قانون كاداستر جمع آوری شده اما ثبت اسناد مالكیتهای دولت در بستر كاداستر با مشكل مواجه شده است.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاك از دستگاههای متولی حفاظت از مالكیتهای دولت خواست با اراده جدی تا قبل از پایان مهلت قانونی قانون جامع حدنگار اطلاعات مربوط به مالكیتهای دولت را به سازمان ثبت اسناد انتقال دهند تا اسناد مربوطه صادر شود.
7489/1858
۰ نفر