۷ شهریور ۱۳۹۵، ۱۴:۳۷
کد خبر: 82207196
T T
۰ نفر

یك مقام مسوول:

اموال تملیكی در بورس كالا عرضه می شود

۷ شهریور ۱۳۹۵، ۱۴:۳۷
کد خبر: 82207196
اموال تملیكی در بورس كالا عرضه می شود

تهران- ایرنا- مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیكی از عرضه برخی كالاهای این سازمان در بورس كالای ایران خبر داد و گفت: برنامه‌ریزی و رفع موانع برای ورود به بورس كالا در دستور كار است كه با این اتفاق، معاملات كالاهای سازمان اموال تملیكی برای همگان شفاف تر خواهد شد.

به گزارش روز یكشنبه ایرنا از وزارت امور اقتصادی و دارایی، «امین دلیری» با اشاره به برنامه این سازمان برای عرضه كالاهای مشمول قانون تاسیس این سازمان در بورس كالا، اظهار كرد: عرضه محصولاتی كه قابلیت پذیرش در بورس كالا داشته باشند، از برنامه پیش روی سازمان اموال تملیكی به شمار می‌رود و اقدام ها در این زمینه انجام شده است.
وی درباره زمان ورود اموال تملیكی به بورس كالا گفت: بورس كالای ایران دارای قوانین و مقررات مشخصی است و از طرفی كالاهایی كه سازمان اموال تملیكی امكان عرضه آن را در بورس دارد به طور معمول كالاهای متروكه است.
این مقام مسوول ادامه داد: به این ترتیب باید چگونگی و شرایط عرضه شماری از كالاها را با قوانین بورس تطبیق دهیم و اقدام به عرضه در بورس كالا كنیم.
دلیری، بورس كالا را بازاری شفاف عنوان كرد و گفت: همه برنامه‌ها باید در چارچوب قانون و همچنین با هماهنگی كامل با بورس كالا صورت گیرد، زیرا ورود به این بازار معاملاتی، كنترل و هدایت كالاهای تملیكی به مكانیزمی شفاف به صلاح اقتصاد كشور است و این اتفاق باید بدون هیچ نقصی انجام شود.
به گفته مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیكی، این سازمان در حال برنامه‌ریزی موضوع ورود به بورس كالا به ترتیبی است كه هم كالاهای متروكه تعیین تكلیف شود و هم در بازار منسجمی همچون بورس به فروش برسد.

** مزایای ورود به بورس كالا
وی به مزایای ورود اموال تملیكی به بورس كالا اشاره كرد و افزود: در واقع یكی از وظایف بورس كالای ایران، ایجاد شفافیت قیمت به‌صورت عادلانه و ایجاد فضای رقابتی برای ورود كالا است كه براساس مكانیزم عرضه و تقاضا انجام شود.
دلیری اضافه كرد: به عبارت دیگر، زمانی كه قیمت‌ها شفاف و قابل رصد و در دسترس همه قرار گیرد، بورس كالا محلی برای بازاریابی همگان می‌شود.
وی با بیان اینكه شفافیت نرخ در بورس كالا می‌تواند به خریداران و فروشندگان كمك كند، بیان داشت: زمانی كه نرخ مرجعی در بازار وجود داشته باشد، معامله‌گران خود را با آن تطبیق می‌دهند و دیگر واسطه گری در میان نخواهد بود؛ به این ترتیب شفافیت قیمتی موجب خواهد شد تعداد بیشتری خریدار داخلی و خارجی از خرید محصولاتی كه دارای شرایط خاصی هستند استقبال كنند.
مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیكی در پایان اظهارداشت: بورس كالا دارای ابزارهای معاملاتی زیادی است كه به وسیله آنها انجام معاملات آسان تر می‌شود، ضمن آنكه با عرضه در بورس دامنه مشتریان وسیع‌تر، شكل فروش كامل‌تر و در نتیجه شفافیت اقتصادی بیشتر می‌شود.
این گزارش می افزاید: با توجه به جایگاه بورس كالا در اسناد بالادستی و همچنین قوانین مصوب می‌توان به سهولت فروش اموال تملیكی در این بازار مالی امیدوار بود؛ هرچند كه تاكنون بانك‌ها از فروش اموال مازاد خود در این بازار استقبال چندانی نكرده اند.
اقتصام ** 3065 **1561

سرخط اخبار اقتصاد