۱۲ مرداد ۱۳۹۵، ۹:۱۹
کد خبر: 82172128
T T
۰ نفر
افغانستان ساخت دروازه مرزي از سوي پاكستان را تاسف بار خواند

كابل - ايرنا - وزارت امور خارجه افغانستان اعلام كرد كه كابل اقدام پاكستان در ساخت دروازه در مرز «تورخم» را برخلاف عرف حاكم، مغاير با اصول حسن همجواري و تاسف بار مي داند و آن را به شدت محكوم مي كند.

به گزارش ايرنا، در بيانيه مطبوعاتي وزارت خارجه افغانستان كه روز سه شنبه در پايگاه اطلاع رساني اين وزارتخانه قرار گرفته، آمده است كه ساخت دروازه تورخم در مرز ميان افغانستان و پاكستان، برخلاف تعهدات طرفين و يك اقدام نامناست است و دولت افغانستان گزينه هاي مختلف را براي جلوگيري از ادامه اين تخطي هاي اسلام اباد، به صورت جدي مورد بررسي قرار خواهد داد.
گذرگاه تورخم در نزديكي شهر جلال آباد مركز استان ننگرهار افغانستان و نزديك شهر پيشاور پاكستان، اصلي ترين گذرگاه ميان دو كشور است. افغانستان با هر گونه ساخت و ساز پاكستان در نزديكي مرز مشترك 2 هزار و 200 كيلومتري ميان دو كشور مخالف است و اين مناطق را كه در قرن نوزدهم ميلادي با امضاي قرارداد 100 ساله موسوم به «ديورند» به پاكستان واگذار شد، به عنوان بخشي از خاك خود مي داند.
حدود دو ماه قبل نيروهاي مرزي افغانستان و پاكستان در مرز تورخم به دليل ساخت دروازه ايست و بازرسي با هم درگير شدند كه دست كم 4 مرزبان افغان و يك افسر پاكستان كشته و ده ها مجروح برجاي گذاشت و پس از آن، اسلام آباد اين گذرگاه مرزي را كه مهمترين گذرگاه ميان دو كشور است، مسدود كرد.
پاكستان پس از بروز درگيري ميان دو كشور، ساخت دروازه در مرز تورخم را متوقف كرد، اما بعد از دو هفته منابع افغان گزارش دادند كه اسلام آباد تنها 100 متر از محل قبلي عقب نشيني كرده و كار ساخت اين دروازه را از سر گرفته است.
افغانستان و پاكستان، علاوه بر اختلاف هاي مرزي ديرينه، بر سر آنچه كه كابل، حمايت اسلام آباد از گروه طالبان و پناه دادن به رهبران اين گروه در خاك آن كشور مي داند، با هم اختلاف دارند.
پاكستان هرگونه حمايت از طالبان را رد مي كند، اما مي گويد كه به دليل حضور برخي از سران اين گروه در خاك آن كشور، بر اين گروه نفوذ دارد.
اساق**1610**1590

سرخط اخبار جهان