رویكرد كشور باید به سمت اقتصاد عمومی و مردمی باشد/ دخالت دولت مخل اقتصاد مردمی است

تهران-ایرنا-رییس مجلس شورای اسلامی با تاكید بر این كه بخش تولید باید مورد حمایت جدی قرار گیرد، گفت: رویكرد كشور باید به سمت اقتصاد عمومی و مردمی باشد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا ، علی لاریجانی روز دوشنبه در دیدار فعالان بخش تعاون افزود: دخالت دولت مخل اقتصاد مردمی است، برای این كه اقتصاد قوی داشته باشیم باید تشكل های مردم نهاد به وجود آید و در این راستا كارها به آنان واگذار شود.
وی اضافه كرد: ما باید نقش مردم را در اقتصاد پررنگ تر كنیم و واگذاری ها را به این بخش بیشتر كنیم.
رییس مجلس شورای اسلامی با تاكید بر این كه بخش تعاون از بخش های مكمل اقتصاد است، اظهار داشت: بخش تولید در كشور باید مورد حمایت جدی قرار گیرد.
لاریجانی تصریح كرد: پررنگ شدن اقتصاد مردمی در قوانین و نظارت‌ها یك ضرورت اجتناب‌ناپذیر است چرا كه مردم مشكلات را راحت‌تر متوجه می‌شوند.
وی افزود: اگرچه در شرایط امروز از نظر منابع و اعتبارات در تنگنا هستیم ولی سخت‌گیری‌ها باید معقول و سنجیده باشد، اعمال فشار به ضرر اقتصاد كشور است.
عضو شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان كرد: در شرایط ركودی باید فضای تنفسی برای بخش تولید كشور ایجاد كرد.
لاریجانی افزود: مجلس شورای اسلامی قصد دارد در برنامه ششم توسعه توجه ویژه ای به بخش تعاون كند، بخش تعاونی كشور قسمت‌های نادیده‌ای از اقتصاد را زیر پوشش قرار می دهد.
وی با بیان این كه شهید بهشتی بخش تعاون را لنگرگاهی برای عوامل اقتصادی كشور می‌دانست، گفت: در حال حاضر چون سهم بخش تعاون در اقتصاد كشور 6 درصد است ولی در سیاست‌های كلی نظام سهم بخش تعاون در اقتصاد 25درصد هدف‌گذاری شده است لذا باید بررسی شود كه چرا تا این حد سهم بخش تعاون در اقتصاد ایران پایین است.
رییس مجلس تصریح كرد: ممكن است برخی این پایین بودن سهم بخش تعاون را شرایط حال حاضر اقتصادی كشور بدانند و شاید هم پایین بودن سهم بخش تعاون به خاطر عدم توجه دولت باشد.
لاریجانی یادآور شد: امكان دارد قانون تعاون در كشور ما مشكلاتی داشته باشد و با شرایط فرهنگی ما تطابق لازم را نداشته باشد از این رو ممكن است لازم باشد قانون تعاون با شرایط فرهنگی كشور ما تكامل یابد و متناسب با تجربیات فعالان بخش تعاون ارتقا یابد.
وی با یادآوری این كه تعاونی‌ها ممكن است با شرایط فرهنگی ما ناسازگار باشد، اضافه كرد: این موضوع می تواند باعث شود كه اقبال عمومی نداشته باشند.
رییس مجلس ادامه داد: یكی از دلایلی كه سهم تعاون در اقتصاد ما پایین است، به دلیل جنس قوانین موجود است، در ابتدای انقلاب به گونه‌ای فكر می‌كردیم كه سازگار با اقتصاد ما نشد لذا لازم است در این زمینه تدابیر جدیدی اتخاذ شود.

**بهتر است بخش تعاون از تسهیلات بانكی كافی برخوردار باشد
لاریجانی خطاب به فعالان بخش تولید تاكید كرد: بهتر است بخش تعاون از تسهیلات بانكی كافی برخوردار باشد، اگر كار كارشناسی روی علت پایین بودن سهم بخش تعاون در اقتصاد ایران انجام دادید و به این نتیجه رسیدید كه به اصلاح قوانین در بخش تعاون نیازمندیم و لازم است مقررات در این بخش توسعه یابد، آن را به ما اعلام كنید تا مجلس هر چه سریع تر در این راستا اقدام كند.
رییس اتاق تعاون در پایان این دیدار یك انگشتری منقش به نام امام رضا(ع) را از طرف فعالان بخش تعاون به لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی هدیه داد.
سیام. 9121** 1336
۰ نفر