۲۶ تیر ۱۳۹۵، ۱۲:۱۳
کد خبر: 82150713
T T
۰ نفر

خوشه های خالی از حبه های انگور در خراسان شمالی

۲۶ تیر ۱۳۹۵، ۱۲:۱۳
کد خبر: 82150713
خوشه های خالی از حبه های انگور در خراسان شمالی

بجنورد- ایرنا- خوشه های خالی از حبه های انگور در جای جای تاكستان های استان خراسان شمالی كه به خاطر بیماری سفیدك داخلی ایجاد شده هم اكنون خزان زودرس این باغ ها را آن هم در وسط فصل تابستان به وجود آورده است.

تپه ماهورهای بدرانلو شهرستان بجنورد واقع در حاشیه جاده اصلی استان های شمالی بویژه پایتخت به مشهد مقدس پر از تاكستان های است كه هم اكنون بخاطر بیماری سفیدك داخلی انگور، زرد و خشكیده است به طوریكه انسان در یك نگاه تصور می كند كه پاییز در این منطقه فرا رسیده است.
انگور كلاه داری منطقه بدرانلو با صادرات در سال گذشته حتی كام مردم كشورهایی همچون پاكستان را شیرین كرده بود اما با شیوع اپیدمی بیماری سفیدك داخلی انگور هم اكنون كام باغ داران این منطقه تلخ شده است.
شماری از باغداران خراسان شمالی در گفت و گو با ایرنا اظهار كردند: هم اكنون بیماری سفیدك داخلی كل سطح باغ های آنان را فرا گرفته است كه این موضوع علاوه بر ایجاد خسارت عمده به محصول تاك موجب شده تا برگ و شاخه باغ ها نیز از ناحیه بیماری آسیب ببینند.
محمد صحرایی یكی از تاكداران منطقه بدرانلو گفت: امسال 100 درصد محصول باغش از ناحیه بیماری سفیدك داخلی از بین رفته است و اكنون حتی برای استفاده شخصی نیز انگور ندارد.
وی افزود: برای مبارزه با این بیماری امسال چندین بار تاكستان خود را سمپاشی كرده ام اما متاسفانه فایده ای نداشته است و بیماری كل سطح باغ را گرفته و هم اكنون حتی درختی سالم نیز وجود ندارد.
وی با بیان اینكه هر ساله در تاكستان هزینه زیادی می كند گفت: با وجود اینكه امسال نیز در تاكستان خود هزینه زیادی كرده ام اما هیچ محصول وجود ندارد، میوه درخت پس از آفت سیاه شده و به زمین ریزش كرده است.
وی كه منبع درآمد زندگی اش تنها از ناحیه محصول تاكستان تامین می شود، افزود: شیوع بیماری سفیدك داخلی انگور و هزینه های سمپاشی و كارگری و سایر موارد هیج نقدینگی برای آنان نگذاشته است.
وی كه نگران گذران زندگی سال جاری است گفت: آنچنان آفت محصولاتش را از بین برده است كه حتی تاك ها را نیز تهدید می كند چرا كه هم اكنون باغش دچار خزان شده است.
وی از خزن زودرس باغ های انگور نگران است و افزود: هم اكنون كارشناسان جهاد كشاورزی به كمك باغ داران بشتابند و نگذارند رنج و زحمت چندین ساله این قشر از بین برود.
یكی دیگر از باغ داران این استان نیز ضمن تاسف از شیوع این بیماری در بین تاكستان های استان گفت: هم اكنون بیشتر از 50 درصد محصولاتش دچار خسارت شده است و مابقی محصول نیز از كیفیت خوبی برخوردار نیست.
محمد رحیمی افزود: از اول فروردین ماه سال جاری تاكنون چندین بار باغ را سمپاشی كرده و در این راستا از انواع سم نیز استفاده كرده اما هیچ فایدهای نداشته است و سفیدك داخلی انگور تاك ها را نیز با چالش مواجه می كند چرا كه هم اكنون برگ ها نیز دچار بیماری و زرد شده اند.
وی افزود: بیشتر كشاورزان و باغ داران این استان خرده مالك هستند و گذران زندگی را تنها از این محل دارند اكنون كه با بیماری و كاهش و یا از بین رفتن محصول مواجه شده اند دیگر هیچ منبع درآمدی ندارند.
وی با بیان اینكه در این راستا هزینه زیادی كرده است گفت: حتی امسال برای تامین سمپاشی و سایر هزینه ها مبلغی قرض گرفته است كه توان پرداخت نیز وجود ندارد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی اداره كل جهاد كشاورزی خراسان شمالی گفت: برخی از تاكداران این استان به علت طغیان بیماری سفیدك داخلی انگور و همچنین هزینه های سرسام آور سمپاشی باغ های خود را رها كرده اند.
محمدجواد تشكری اظهار كرد: برخی از باغ داران این استان تا 100 درصد خسارت نیز دیده اند.
وی با بیان اینكه تاكداران این استان در اثر بیماری سفیدك داخلی انگور بین 10 تا 100 درصد خسارت دیده اند افزود: متاسفانه برخی از آنان با وجود اینكه چندین بار سم پاشی داشته اند اما محصول آنان دچار خسارت شده است.
وی افزود: سم های متنوعی نیز برای مبارزه با این بیماری به كشاورزان معرفی شده اما متاسفانه بیماری كنترل نشده و از این ناحیه به تاكدارن خسارت زیادی وارد شده است.
وی به هزینه های بالای سمپاشی و مبارزه با این بیماری اشاره كرد و افزود: برای مبارزه با این بیمار هر روز باید تاكستان ها سمپاشی شود و این امر مستلزم هزینه های زیاد است.
وی گفت: در استان خراسان شمالی 16 هزار هكتار تاكستان وجود دارد كه سالانه 180 هزار تن انگور از این سطح برداشت می شود.
تشكری افزود: از مجموع این سطح 11 هزار هكتار آبی و مابقی به صورت دیم است .
وی اظهار كرد: سالانه به علت انواع بیماری ها، آفات، سرما و خشكسالی به تاكداران این استان خسارت هایی وارد می شود كه در برخی از سال ها سفیدك سطحی نیز داشته ایم كه به راحتی كنترل می شد اما متاسفانه در سال زراعی امسال سفیدك داخلی انگور شیوع پیدا كرده كه بیماری قارچی است و به دلیل شرایط آب و هوایی كنونی قابل كنترل نیست.
وی افزود: با توجه به تیپ رویش انگور در زمین رطوبت وجود دارد و همچنین با توجه به باران های اخیر و رطوبت بالا امكان گسترش فعالیت های قارچی بیشتر و این بیماری توسط باد پراكنده می شود و هر هفت روز چرخه تكرار دارد كه مبارزه بسیار سخت است.
وی اظهار كرد: متوسط درجه حرارت 20-15 و رطوبت نسبی بالا بهترین شرایط برای بیماری را فراهم كرده است.
وی گفت: همچنین از 20 اسفند تا انتهای خرداد ماه در این استان 41 روز بارندگی داشته ایم كه این امر در مناطق بدرانلو بجنورد بیش از 60 روز بوده است.
وی افزود: با وجود اینكه به موقع و از 20 فروردین ماه مبارزه را آغاز كردیم اما این بیماری به علت فراهم بودن شرایط آب و هوایی و شیوع آن با باد كنترل نشده است.
وی با بیان اینكه باید در خصوص این بیماری شرایط بحرانی اعلام شود افزود: هم اكنون شرایط این استان در خصوص تاكداران بحرانی است و در 15 سال اخیر این بیماری در تاكستان های استان شیوع نداشته است اما در گذر خشكسالی به ترسالی این بیمار تكرار شده است و با وجود انیكه اقدامات خوبی در راستای مبارزه و حتی به موقع نیز انجام شده است اما به خوبی كنترل نشد.

**با روش ها و اقدامات بهبودی تاكستان ها را حفظ كنیم
تشكری اظهار كرد: متاسفانه هم اكنون به علت این بیماری تاكستان های استان دچار خزان پاییزه شده اند و اگر اقداماتی انجام نشود توان درخت برای زمستان گذرانی پایین خواهد آمد سال آینده تاك ها با مشكل اساسی مواجه خواهند شد.
وی افزود: هم اكنون باید كارشناسان و تاكداران اقدامات بهبودی در تاكستان ها انجام دهند و با استفاده از روش های تغذیه ای باید باغ ها را حفظ كنیم.
وی با بیان اینكه تاكستان های بدرانلو بجنورد بیش از 80 درصد خسارت دیده اند افزود: میانگین بارش و رطوبت این منطقه بیش از سایر مناطق است كه این امر نیز موجب خسارت بیشتر شده است.
وی از مسئولان برای جبران این خسارت خواستار تسهیلات كم بهره شد و افزود: باید باغ های كشاورزان زحمت كش این استان را حفظ كنیم در این راستا نیاز است حداقل به ازای هر یك هكتار 50 میلیون ریال وام به آنان داده شود تا با تغذیه درختان، ریز مغذی ها، محلول پاشی و سموم بتوانند تاك های خود را برای آینده نگه دارند چرا كه هم اكنون این بیماری، تاك ها را نیز تهدید می كند.
وی از مدیران حوزه بحران نیز خواست تا در خصوص سفیدك داخلی انگور بحرانی برخورد و این تهدید را در استان مدیریت كنند.
رئیس اداره مدیریت بحران سازمان جهاد كشاورزی خراسان شمالی گفت: تنها 10 درصد باغ ها و 13 درصد مزراع این استان زیر پوشش خدمات بیمه ای هستند.
عبدالحسین نامور اظهار كرد: در سال زراعی جاری 39 هكتار از سطح باغ ها و 32 هزار هكتار از سطح مزارع این استان بیمه شده اند.
وی افزود: در سال زراعی گذشته 12 درصد مزراع و 13 درصد باغ ها بیمه شده بود.
وی بر ترویج فرهنگ بیمه در بین كشاورزان تاكید كرد و افزود: این امر باید در كارگروه ها نیز مورد بررسی قرار گیرد و برنامه های تشویقی برای این قشر داشته باشیم.
وی اظهار داشت: صنعت بیمه باید در این استان توسعه یابد تا در مواقع خطر بتوانیم به خسارت دیده ها كمك داشته باشیم.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: از سال 91 تاكنون بیشترین خسارت ها از ناحیه حوادث غیر مترقبه به ترتیب خشكسالی، سرمازدگی، تگرگ، توفان، سیل، آتش سوزی و غیره بوده است.
وی افزود: بیشترین خسارت نیز در سال 90 و 93 آنهم در بخش زراعت بوده است.
وی افزود: در سال 94 نیز با وجود اینكه نعمت باران خوبی داشته ایم اما خسارت هایی نیز از این ناحیه ایجاد شده كه بیشترین آن با 37 درصد مربوط به شهرستان اسفراین بوده است.
این مسئول استانی گفت: 15 درصد خسارت ها در شیروان، 14 درصد در بجنورد، 15 درصد نیز در فاروج و مابقی نیز در سایر شهرستان ها بوده است.
وی اظهار كرد: بیشترین خسارت ها نیز با 58 درصد مربوط به حوزه باغبانی، 37 درصد زراعت، پنج درصد تاسیسات زیر بنایی و سایر موارد بوده است.
نامور در بخش دیگری از سخنانش به آفت سفیدك داخلی انگور نیز اشاره ای كرد و گفت: متاسفانه میزان خسارت تاكنون 810 میلیارد ریال برآورد شده است.
وی ضمن تاسف از نبود بیمه تاكستان های این استان افزود: بیشترتاكداران این استان تك محصولی هستند و هم اكنون كه با این آفت و خسارت زیاد مواجه شده ان تنها چرخه اقتصادی خانواده را از دست داده اند كه هم اكنون این قشر نیاز به كمك دارند.
نامور اظهار كرد: برای حوزه تحقیقات در راستای مبارزه با بیماری ها و آفات نیز هم اكنون به 30 میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم كه این میزان را درخواست داده ایم تا بتوانیم اقدامات لازم را انجام داده ایم.
رئیس سازمان جهاد كشاورزی خراسان شملی با اشاره به خسارت شدید به باغ های انگور به دلیل شرایط محیطی گفت: خسارت سفیدك داخلی انگور، تاكستان های این استان را در وضعیت بحرانی قرار داده است.
عبدالله یوسفی اظهار كرد: بین 10 تا 100 درصد باغ های انگور این استان از ناحیه آفت سفیدك داخلی خسارت دیده اند.
وی افزود: در مجموع آفت سفیدك داخلی به 40 درصد تاكستان های خراسان شمالی خسارت وارد كرده است كه میزان خسارت 810 میلیارد ریال برآورد شده است.
در خراسان شمالی 16 هزار هكتار تاكستان وجود دارد.
وی اشاره ای به باران های فصل بهار و اوایل تابستان كرد و افزود: از نظر بارندگی در سال آبی جاری 260 میلی متر بارش باران داشته ایم كه نسبت به مدت مشابه پارسال 15 درصد و دوره آماری 12 درصد رشد داشته ایم كه علاوه بر این رشد در زمستان نیز بارش برف و روز های یخبندان نیز محدود بوده است كه این امر شرایط و بسترهای لازم را برای آفات نباتی و بیماری ها فراهم كرده است.
وی افزود: با وجود اقدامات فنی و ترویجی كه در سطح باغات این استان داشته ایم اما متاسفانه سفیدك داخلی انگور خسارت زیادی به تاكستان های این استان وارد كرده است كه از مدیریت بحران و استانداری می خواهیم در این خصوص كارگروه بحرانی تشكیل دهند و این موضوع را به وزارت جهاد كشاورزی و سازمان مدیریت بحران كشور ارجاع دهند تا به عنوان بحران تعریف شود.
وی با بیان اینكه میزان خسارت فراگیر بوده است و همچنین شرایط از دست تاكداران به علت بارش باران و رطوبت بالا و رشد چشم گیر سفیدك خارج بوده است افزود: متاسفانه بیشتر باغ داران این استان خرده مالك هستند.
وی گفت: مبارزه با این افت از اختیار تاكداران خارج شده است و حتی در باغ هایی كه چندین بار مبارزه و سمپاشی نیز شده است آفت وجود دارد.
وی هزینه ها مبارزه را بسیار بالا دانست و افزود: برخی از تاكداران هم اكنون از عهده هزینه ها بر نمی آیند و حتی كشاورزانی هستند كه باغ های خود را رها كرده اند.
وی با بیان اینكه خسارت ها جدی است افزود: باید كشاورزان از نظر توان مالی با ارائه تسهیلات بانكی كمك شوند تا بتوانند باغ های خود را اصلاح و تقویت كنند.
رئیس سازمان جهاد كشاورزی خراسان شمالی در بخش دیگری از سخنانش گفت: با وجود اینكه از طریق مجموعه فنی توصیه ها و پیش بینی های لازم صورت گرفته بود اما شرایط كنترلی نبوده است چرا كه بیماری قارچی كنترل نمی شود و تنها پیش بینی می شود.
وی با بیان اینكه تنها سرعت رشد كم شده است افزود: اما اگر دوباره شرایط اقلیمی فراهم شود رشد آفت را خواهیم داشت و از هم اكنون تنها باید به فكر احیا و بازسازی وضعیت باغ ها باشیم تا این تاكستان ها را حفظ كنیم.
خراسان شمالی 344 هزار هكتار عرصه كشاورزی دارد كه سالانه بیش از دو میلیون و 500 تن انواع محصول كشاورزی زراعی و باغی و همچنین دامی تولید می شود.
در خراسان شمالی بیش از 40 هزار هكتار باغ وجود دارد كه از این میزان 16 هزار هكتار مربوط به تاكستان ها است كه سالانه بیش از 180 هزار تن انواع انگور تولید می شود.
3007/ 6042

سرخط اخبار استان‌ها