۲۴ تیر ۱۳۹۵، ۲۱:۱۹
کد خبر: 82149354
T T
۰ نفر
مذاكرات كری در مسكو و اوج بی اعتمادی بین روسیه و آمریكا

مسكو- ایرنا- جان كری وزیر خارجه آمریكا در اوج بی اعتمادی بین مسكو و واشنگتن بر اثر تداوم سیاست های ضد روسی كاخ سفید و همچنین پیمان آتلانتیك شمالی (ناتو) وارد مسكو شد.

به گزارش ایرنا، در برنامه سفر كری به مسكو كه شامگاه پنجشنبه با ورود وی به فرودگاه مسكو آغاز شده است، مجموعه ای گسترده از محورهای مذاكراتی پیش بینی شده، ولی روسیه همزمان اعلام كرده روابط دو كشور با رویكردهای غیردوستانه واشنگتن تخریب شده است.
براساس برنامه اعلام شده، در جریان مذاكرات كری با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه و ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه، مجموعه ای از مسائل مهم منطقه ای و همكاری های دو كشور در عرصه بین المللی بویژه سوریه بررسی خواهد شد.
پس از تصمیم نشست روز شنبه سران 28 كشور عضو ناتو در ورشو پایتخت لهستان مبنی بر استقرار چهار گردان نیروی جدید این پیمان نزدیك خاك و هم مرز روسیه در شرق اروپا و منطقه دریایی بالتیك كه با پشتیبانی آمریكا اتخاذ شد، تنش ها بین مسكو و غرب بوِیژه واشنگتن افزایش یافته است.
وزارت خارجه روسیه با صدور بیانیه ای پیش از ورود كری به این كشور اعلام كرد: همزمان با برنامه سفر وزیر خارجه آمریكا به مسكو اعلام می كنیم كه بر پایه اصل عمل متقابل، به تلاش های واشنگتن برای ضربه زدن به روسیه از جمله در برابر اقدام های خطرناك نظامی پاسخ می دهیم.
این بیانیه افزوده است: روابط مسكو و واشنگتن به دلیل گام های غیر دوستانه آمریكا كه از سال 2014 آغاز شده، بشدت آسیب دیده است.
وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود نوشت: براساس اصل عمل متقابل، تلاش های واشنگتن برای ضربه زدن به روسیه از جمله با اقدام های خطرناك در عرصه نظامی را پاسخ می دهیم و همزمان به طرف آمریكایی اعلام می كنیم، سیاست ضد روسی مناقشه آفرینی بی فایده و حتی خطرناك می باشد و فقط همكاری های سازنده برپایه برد دو طرفه بدون مداخله خارجی در امور داخلی روسیه موفقیت آمیز است.
اوضاع سوریه، مذاكرات در باره حل بحران اوكراین كه زمینه ساز لغو تحریم های ضد روسی اتحادیه اروپا و آمریكا خواهد شد،
اوضاع تنش آمیز در منطقه قره باغ، مناقشه در شبه جزیره كره، خاورمیانه و وضعیت افغانستان نیز از دیگر موضوع های مذاكره وزیر خارجه آمریكا با همتای روسی وی و سپس رییس جمهوری روسیه اعلام شده است.
آخرین دیدار وزیر خارجه كری از روسیه ماه مارس گذشته انجام گرفت كه در جریان آن با وزیر خارجه و رئیس جمهوری روسیه مذاكره كرد.
روپام 391 ** 1516

سرخط اخبار جهان