۱۶ تیر ۱۳۹۵، ۲۱:۲۰
کد خبر: 82139618
T T
۰ نفر
هياتي از آنكارا براي عادي سازي روابط به قاهره سفر مي كند

آنكارا - ايرنا - شعبان ديشلي معاون حزب حاكم عدالت و توسعه تركيه روز چهارشنبه از تصميم دولت آنكارا در اعزام هياتي به قاهره براي عادي سازي روابط با مصر خبر داد.

به گزارش ايرنا، شعبان ديشلي روز جمعه گفت : اين اقدام در ادامه تلاش هاي دولت آنكارا براي ترميم روابط تخريب شده اين كشور با كشورهاي همسايه و همجوار صورت مي گيرد.
وي اين مطلب را در ديد و بازديد عيد فطر در تشريح تلاش هاي جديد دولت آنكارا براي ايجاد گشايش نوين در سياست خارجي تركيه عنوان كرد.
احزاب سياسي تركيه در راستاي سنت ديد و بازديد عيد فطر كه در مراكز احزاب مختلف برگزار مي شود، در مورد موضوعات روز و مطرح تركيه به بحث و تبادل نظر مي پردازند و مقامات حزبي نيز نقطه نظرات خود را تبيين مي كنند.
به گزارش رسانه هاي تركيه، شعبان ديشلي با اشاره به بهبود روابط تركيه با روسيه و رژيم صهيونيستي گفت: دولت آنكارا تلاش دارد تا دشمنان خود را كاهش و دوستان خود را زياد كند. در همين رابطه قصد داريم بعد از تعطيلات عيد فطر، هياتي را به مصر براي عادي سازي روابط اعزام كنيم.
پيشتر نيز مولود چاوش اوغلو وزير خارجه تركيه در اين زمينه اظهار نظر كرده بود اما رجب طيب اردوغان رئيس جمهوري تركيه گفته است اين كشور با مردم مصر مشكلي ندارد. مشكل دولتي است كه در مصر با كنار زدن رئيس جمهوري منتخب مردم روي كار آمده و به طور غير دمكراتيك و غير حقوقي محمد مرسي رئيس جمهوري مخلوع مصر را به اعدام و سپس به حبس ابد محكوم كرده است.
اما مقامات دولت آنكارا مي گويند تركيه فعلا مي تواند به رغم اختلافات سياسي، روابط اقتصادي خود با مصر را توسعه دهد.
اما اين رويكرد دولت آنكارا با واكنش هاي قاهره روبرو و اظهار نظرهاي اردوغان جاهلانه ارزيابي شده است.
ناظران آگاه در آنكارا معتقدند تركيه با كنار رفتن و يا بركناري احمد داود اوغلو از نخست وزيري، تلاش مي كند تا خود را از انزواي سياسي در منطقه بيرون كشيده و دوباره راه تعامل با كشورهاي منطقه را دنبال كند.
اين ناظران گمانه زني كرده اند كه آنكارا در اين راستا مي تواند راه تعامل با دولت بشار اسد را نيز در پيش گيرد.
انتقادهاي تند اردوغان از دولت عبدالفتاح السيسي در قاهره و حمايت هاي اين كشور از مرسي موجب شد روابط تركيه و مصر با روي كار آمدن السيسي به پايين ترين حد سقوط كند و همكاري هاي اقتصادي بين دو كشور تقريبا متوقف شده است.
شبد ** خاورم/2011**9122** 3404

سرخط اخبار جهان