۱۳ تیر ۱۳۹۵، ۱۱:۴۶
کد خبر: 82135159
T T
۰ نفر

رشد يك نوع جلبك بومي علت سرخي آب درياچه اروميه

۱۳ تیر ۱۳۹۵، ۱۱:۴۶
کد خبر: 82135159
رشد يك نوع جلبك بومي علت سرخي آب درياچه اروميه

اروميه- ايرنا- معاون فني اداره كل حفاظت محيط زيست آذربايجان غربي اعلام كرد: رشد جلبك بومي دوناليلا سالينا علت سرخ شدن آب درياچه اروميه در هفته هاي اخير است.

حجت جباري روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: علل مختلفي در رشد اين نوع جلبك دخيل است كه بر اساس مطالعات و بررسي هاي انجام شده مي توان به وضع اكولوژيكي كنوني درياچه اروميه كه در وضع اشباع شوري با 330 گرم نمك در هر در ليتر قرار دارد، اشاره كرد.
جباري اظهار كرد: وارد نشدن آب هاي شيرين كه كاهش شديد اكسيژن را نيز به دنبال دارد، موجب مي شود تا در چنين شرايط اكولوژيكي دو گونه جلبك دوناليلاپريديس و دوناليلا سالينا در درياچه رشد كند كه گونه دوم به علت شرايط بيان شده غالبيت پيدا كرده است.
معاون فني اداره كل حفاظت محيط زيست آذربايجان غربي اظهار كرد: اين جلبك به عنوان غذاي آرتميا محسوب مي شود و در جايي كه رشد داشته باشد، مي توان آرتمياها را نيز مشاهده كرد.
وي با اشاره به تحقيقات مركز تحقيقات آرتمياي كشور در اين زمينه بيان كرد: به علت اشباع شوري آب درياچه، شرايط مساعد براي رشد و تكثير گروهي از باكتري هاي هالوفيت ها از گروه هولوباكتريوم ها و هولوكوكوس فراهم مي شود كه وجود آنها نيز در اين تغيير رنگ موثر است.
جباري گفت: اين باكتري ها داراي رنگ ريزه هاي باكترو رودوپسين هستند كه به آنها امكان استفاده از انرژي نوراني خورشيد را به صورت بي هوازي و در محيط هاي با كمبود اكسيژن بالا مي دهد كه اين رنگ ريزه ها به رنگ زرشكي بوده و آب درياچه بالاخص در سواحل را كه داراي تابش شديد نوري و نفوذ نوري است، به رنگ سرخ در مي آورد.
معاون فني اداره كل حفاظت محيط زيست آذربايجان غربي اضافه كرد: كاهش شديد اكسيژن، افزايش دماي آب درياچه و شوري اشباع شده همه موجب عدم تبديل تركيبات آمونيوم از تجزيه مواد آلي ورودي به درياچه به ذخاير نيتراتي آن شده و در نتيجه توليدات اوليه آن موجبات افزايش فعاليت شيميوتروفها به جاي فتوسنتز كننده ها مي شود و اين عمل باعث توليد بيشتر اين باكتري ها در درياچه نيز مي شود.
وي كاهش شديد ارتفاع آب بالاخص در مناطق ساحلي كه تابش شديد نور را نيز به دنبال دارد از علل ديگر اين امر ذكر كرد.
وي سفيد شدن بيش از حد آب درياچه به علت رسوبات نمك را كه باعث ايجاد پديده گلخانه اي مي شود، در بروز اين پديده موثر دانست.
وي اظهار كرد: چنين تغييراتي از درياچه هاي شور جهاني نظير گريت سالت ليك آمريكا (post.1980) و درياچه يوتا (Stephen,1990) و بحرالميت در اردن نيز ديده شده است.
جباري گفت: اين وضع بيش از دو ماه پيش شروع شده و در سال هاي قبل با شدت كمتري در درياچه اروميه ديده شده كه با كاهش دماي آب، شروع وزش بادهاي منطقه اي و كاهش شدت و زمان نور خورشيد و افزايش آب هاي ورودي به تدريج در طي سال هاي آينده حذف خواهد شد.
درياچه اروميه به عنوان دومين درياچه شور جهان هم اكنون به علت بحران آب در وضعيت كم آبي قرار گرفته است.
عمليات احياي اين زيست بوم ارزشمند در سه سال اخير توسط دولت تدبير و اميد آغاز شده و تا كنون ادامه دارد.
هم اكنون اين پهنه آبي در برخي قسمتها احيا شده و روند احيا تداوم دارد به طوري كه سطح تراز آب اين درياچه در شرايط كنوني 55 سانتيمتر نسبت به زمان مشابه در سال گذشته افزايش يافته است.
درياچه اروميه داراي 5700 كيلومتر مربع مساحت است.
7125/1905
۰ نفر