۱۳ تیر ۱۳۹۵، ۹:۲۰
کد خبر: 82134903
T T
۰ نفر

گردشگري دريايي، پر مزيت اما مغفول

۱۳ تیر ۱۳۹۵، ۹:۲۰
کد خبر: 82134903
گردشگري دريايي، پر مزيت اما مغفول

تهران - ايرنا - پايگاه اينترنتي عصر ايران در يادداشت روز يكشنبه، گردشگري دريايي را به دليل قابليتهاي بالاي جذب گردشگر براي كشور با توجه به دارا بودن بيش از 5 هزار و 800 كيلومتر نوار ساحلي در شمال و جنوب ، وجود سواحل متنوع و ماسه اي و بندر هاي تاريخي، پرمزيت اما مغفول دانست.

در اين يادداشت به قلم حسن تقي‎زاده انصاري فعال صنعت گردشگري و رييس جامعه گردشگري الكترونيكي ايرانمنتشر شد، آمده است: گردشگري دريايي و ساحلي، يكي از مهم ترين، جذاب ترين و سودآورترين حوزه هاي گردشگري در جهان است. در بيشتر كشورهاي دنيا توجه به تورهاي دريايي، حمل نقل دريايي، ورزش و تفريحات آبي، غواصي و ساير سرگرمي هاي مرتبط با ساحل و فراساحل در صدر برنامه هاي گردشگري قرار دارد؛ مالزي براي ايجاد گردشگري پايدار در اين كشور پارك‌هاي دريائي در جزاير تيكا را گسترش مي‌دهد. كشور اندونزي نيز با استفاده از شيوه‌هاي سنتي و مدرن گردشگري دريائي را روز به روز توسعه مي‌دهد.
در سال 2013 بيش از 20 ميليون نفر با درآمدي معادل 34 ميليارد دلار در جهان سفر دريايي داشته اند؛ و در اين ميان استراليا به عنوان يكي از اصلي‌ترين مقاصد گردشگري دريايي جهان در سال 2012 توانسته 2.5 ميليارد دلار تنها از گردشگري دريايي خود درآمد كسب كند.
كشورمان ايران با دارا بودن بيش از 5 هزار و 800 كيلومتر نوار ساحلي در شمال و جنوب ، وجود سواحل متنوع و ماسه اي، بندر هاي تاريخي، جنگل حرا، زيستگاه پرندگان و زيستگاه گاندو، اسكله هاي تفريحي، لنج سواري با لنج هاي خاطره دار، وجود جلبك هاي دريايي خاص، دلفين ها و لاكپشت ها و ... موج سواري در تنها بندر اقيانوسي ايران، همچنين وجود مدرن ترين تفريحات دريايي و آبي در كيش و قشم سواحل ايران را خاص كرده است. اما؛ با تمامي اين پتانسيل ها هنوز نوزاد است، چرا كه كشورهاي حوزه خليج فارس با داشتن سهم كمي از درياي فارس امروزه، رقيب جدي كشورمان در گردشگري دريايي شده اند به طوري كه امارات طي دوره اي هفت ساله در سال 2012 توانسته حدود 600 هزار گردشگر دريايي را صرفا از طريق پهلو گرفتن كروزهاي مسافري پذيرايي كند؛ كشور عمان با حذف تشريفات دريافت رواديد براي گردشگراني كه از طريق دريا وارد خاك اين كشور مي‌شوند، تسهيلات فراهم كرده است و رقيبي ديگر به شمار مي رود و در هر ماه شاهد توقف كروز هاي قاره پيما در بنادر كشورهاي همسايه مستقيم.
با وجود اينكه گفته مي شود سالانه حدود 12 ميليون نفر سفر دريايي در كشورمان انجام مي پذيرد، ولي تقريبا اغلب آن ها به قصد خريد از بازارهاي مناطق آزاد قشم و كيش است و اين فرصت بسيار خوبي است كه مي توانيم از آن در رونق گردشگري دريايي استفاده بهينه كرد.
در ساحل بندرعباس كمتر تور يا شناور گردشگري دريايي مورد توجه است درصورتي كه در دوبي با اندك تغييراتي در شناورهاي سنتي لنج، آنها را به لنج هاي گردشگري دريايي تبديل كرده و گردشگران دريايي طي 2 ساعت گشت دريايي در آب هاي ساحل دوبي و صرف شام در عرشه كشتي خاطره خوشي را از سفر به همراه مي برند.
اين سفر به ازاي هر نفر بين 200 الي 300 درهم براي اقتصاد آن كشور ارزآوري و درآمدزايي دارد و با توقف كروزها براي مدت يك يا دو روز در بندر كشورهاي همسايه بين 2 تا 6 هزار گردشگز را وارد آن منطقه مي كنند.
اگر كشورمان در ورود به برخي صنايع دريايي پيچيده مزيت كمتري دارد، ولي در توريسم دريايي داراي مزيت مطلق است كه بايد با ارتقاي فرهنگ دريايي در ميان مردم و نيز حمايت از سرمايه گذاري بخش خصوصي فعال در اين زمينه، توسعه و رونق بيشتري به وجود آيد.
وجود برخي از تورهاي دريايي گردشگري در جزيره كيش و استقبال بسيار چشمگير مردم از آنها، لزوم توسعه اين صنعت را در ساير شهرهاي ساحلي كشورمان توجيه پذيرتر مي كند.
فرهنگ‌سازي مي‌تواند نقش مهمي در اين زمينه ايفا كند، چرا كه فرهنگ مسافرت دريايي در ايران جز براي افراد ساحل‌نشين و بومي كه در نزديك درياها هستند و بين جزاير تردد مي‌كنند شناخته شده نيست. بالا بردن سطح آگاهي و شناخت مردم از فضاها و امكانات مسافرت دريايي و عزم و حمايت دولت در رونق صنعت گردشگري كشور و اعطاي تسهيلات به افراد جامعه براي استفاده از كشتي‌هاي مسافرتي، هتل و امكانات تفريحي دريايي گامي مهم در اين حوزه تلقي مي‌شود.
در سالهاي گذشته نيز شناور تفريحي' ميرزا كوچك خان'در درياي خزر وارد عرصه گردشگري دريايي شد. با حمايت از فعالان و تشويق سرمايه گذاري مي توان تور هاي دريايي در كناره شهرهاي شمالي به مدت يك هفته طراحي كرد و تمامي گردشگران ايراني و خارجي را با هزينه اي مناسب به بازديد از شهرهاي شمال ايران سوق داد و نيز اوقات فراغت گردشگران را در شمال كشور با برنامه هاي متنوع دريايي غني كرد. همينطور مي توان اين تور را به كشور هاي شمال درياي خزر هم سوق داد و از اين رو درآمد ازري همراه با برگزاري توري شگفت انگيز براي كشور به ارمغان آورد.
پهلو گيري كروزهاي مسافري و قاره پيما. در تمامي بنادر شناخته شده جهان بيش از يك جاذبه منحصربه فرد درآمد زايي قابل توجهي را نيز نصيب ساكنان آن منطقه، دولت و سرمايه گذاران كرده است. پيشنهاد مي شود، متوليان امر با فراهم نمودن زير ساخت ها و دعوت از شركت بزرگ كروز زمينه پهلوگيري اين كروزها را در بنادر جنوبي ايران فراهم كنيم و براي مسافران آنها تور هاي يك روزه يا دو روزه بازديد از شيراز، اصفهان و بوشهر را پيشنهاد دهيم.
در كيش وجود مارينا نمونه كوچكي از يك طرح بزرگ و اجرا شده در تمام بنادر بزرگ است. مي توان در نقاط مختلف بنادر جنوبي و سواحل جنوبي و شمالي كيش، توقفگاه ها و اسكله هاي تفريحي براي قايق هاي خصوصي و كوچك را فراهم كنيم. فراهم نمودن اسكله و سالن هاي پذيرش و انتظار و راه اندازي خطوط كشتي هاي تفريحي از چابهار تا اروند مي تواند تورهاي يك هفته و ده روزه اي را براي علاقه مندان فراهم كند كه در چند روز سفر تفريحي دريافتي با چندين قوميت و آداب و رسوم آشنا مي شوند.
منبع: پايگاه اينترنتي عصر ايران
زمان انتشار: 13 تير 95
اول**1577
۰ نفر