۱۰ تیر ۱۳۹۵، ۲۰:۲۱
کد خبر: 82132097
T T
۰ نفر
رییس جمهوری روسیه مشاركت ایران با اتحادیه اوراسیا را خواستار شد

مسكو- ایرنا- رییس جمهوری روسیه برای دومین بار در ماه جاری خواستار همكاری ایران با اتحادیه اقتصادی اورآسیا برای رسیدن به افق مشاركت بزرگ اورآسیایی شد.

به گزارش ایرنا، ولادیمیر پوتین امروز (پنجشنبه) در دیدار با سفیران و رییسان نمایندگی های این كشور در خارج از روسیه، گفت كه مشاركت بزرگ اوراسیایی پیش روی ماست كه امیدواریم افزون بر كشورهای عضو كنونی اتحادیه اقتصادی اوراسیا، چین، هند، پاكستان و در آینده ایران و همچنین كشورهای عضو جامعه همسود (11 جمهوری شوروی سابق) نیز به آن بپیوندند.
به گزارش پایگاه خبری كاخ كرملین وی، افزود: روسیه می خواهد ایران در آینده ای نزدیك به مشاركت گسترده بازرگانی-اقتصادی در فضای اوراسیا بپیوندد.
رییس جمهوری روسیه ادامه داد: رایزنی ها برای ایجاد محدوده آزاد تجاری اوراسیا با بیش از 40 كشور و سازمان بین المللی در حال انجام است، موافقت نامه مربوطه به ویتنام نهایی شده و مذاكره با صربستان هم جریان دارد و در آینده مصر را نیز در بر می گیرد.
وی تاكید كرد: اتحادیه اقتصادی اورآسیا علاقه مند به همكاری با بسیاری از كشورها و سازمان های منطقه ای براساس اصول آزادی و شفافیت اقدام ها و رعایت قوانین تجاری جهانی است.
پوتین تاكید كرد: این مشاركت جمعی بر اساس اتحادیه اقتصادی اوراسیا و پروژه اقتصادی چین موسوم به راه ابریشم خواهد بود.
پوتین 10 روز پیش نیز در نشست اقتصادی سن پترزبورگ با طرح این پیشنهاد كه ایران در توسعه اتحادیه اقتصادی اوراسیا مشاركت كند، گفت كه مذاكرات با تهران برای امضای پیمان تجارت آزاد با این اتحادیه ادامه دارد.
وی افزود: برای مشاركت در توسعه اتحادیه اقتصادی اورآسیا، خواهان همكاری نزدیك با كشورهای مختلف مانند ایران، چین و هند هستیم كه روابط نزدیكی با آنها داریم.
اتحادیه اقتصادی اورآسیا با جمعیتی بیش از 180 میلیون نفر دربرگیرنده پنج كشور روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان است كه بیش از 20 میلیون كیلومتر مربع مساحت دارند و با توجه به نزدیكی جغرافیایی، بازار بزرگی برای صادرات كالاهای ایرانی به شمار می روند و برقراری تجارت آزاد نیز می تواند فرصت های زیاد همه جانبه ای را برای بخش خصوصی ایران و كشورهای عضو این اتحادیه ایجاد كند.
اروپام391 ** 1516

سرخط اخبار جهان