۲ تیر ۱۳۹۵، ۱۰:۰۵
کد خبر: 82121971
T T
۰ نفر
آزمونی دیگر برای آزمون دستیاری/ شكایت به دیوان عدالت رفت

تهران-ایرنا- آزمون دستیاری یا همان آزمون ورود پزشكان عمومی به دوره تخصص ،امسال هم به خاطر اعتراض به تاثیر سوابق تحصیلی حاشیه ساز شده است، عده ای از داوطلبان به دیوان عدالت اداری شكایت كرده‌اند اما وزارت بهداشت می‌گوید، مصوبه قانونی است و اجرا می‌شود.

آزمون دستیاری یكی از آزمون های ورودی مهم در نظام آموزشی كشور و به خصوص در نظام آموزش پزشكی است زیرا در آن پزشكان عمومی وارد دوره تخصص پزشكی می شوند و معلوم است كه فاصله سطح زندگی، درآمد و جایگاه اجتماعی این افراد دستخوش دگرگونی مهمی می شود بنابراین رقابت نفس گیر این آزمون هر از گاهی با حاشیه هایش خبرساز می شود.
چهل و سومین دوره آزمون دستیاری صبح روز نهم اردیبهشت سال 95 برگزار شد، حدود 13 هزار نفر برای شركت در این آزمون ثبت نام كرده بودند كه در عمل حدود 12 هزار نفر در جلسه آزمون شركت كردند،‌6900 نفر مجاز به انتخاب رشته شدند و اسامی 3300 نفر قبول شدگان نهایی این آزمون نیز شهریور اعلام می‌شود.
تاثیر مثبت معدل و نمره آزمون پیش كارورزی (پره انترنی)، امسال در دفترچه ثبت نام آزمون دستیاری قید شده بود اما پس از برگزاری این آزمون تعدادی از داوطلبان به تاثیر سوابق تحصیلی اعتراض كردند، وكیل گرفتند و نامه شكایت خود را به كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و دیوان محاسبات كشور ارسال كردند.
معترضان معتقدند، تصمیم گیری درباره تاثیر معدل در آزمون دستیاری نیازمند مصوبه مجلس است و خواستار لغو تاثیر معدل و سوابق تحصیلی در آزمون امسال هستند.
سجاد وكیلی، وكیل داوطلبان معترض آزمون دستیاری به خبرنگار ایرنا می‌گوید: داوطلبان شركت كننده در آزمون دستیاری به تاثیر معدل دوره پزشكی به میزان پنج درصد و نمره آزمون پیش كارورزی به میزان 10درصد در آزمون دستیاری اعتراض دارند.
وی اضافه می‌كند: دلیل معترضان این است كه در زمانی كه دانشجو بودند و آزمون پش كاروزی می‌دادند این مصوبه وجود نداشته و این مصوبه بعدا در شورای آموزش پزشكی و تخصصی مصوب شده و اكنون نیز امكان جبران ندارند و در واقع تاثیر این سوابق تحصیلی مخالف اصل عطف به ما سبق قوانین است.
وكیلی ادامه می‌دهد: در واقع داوطلبان معترض كه تعداد آنها بیش از دو هزار نفر است، معتقدند، این مصوبه به حقوق آنها خلل وارد كرده است، به همین علت دادخواست این معترضان را شنبه 29 خرداد ماه امسال به دیوان عدالت اداری تقدیم كردیم.
وی می گوید: در این دادخواست هم دستور موقت برای جلوگیری از اعمال تاثیر سوابق تحصیلی در نتیجه آزمون دستیاری امسال را خواسته‌ایم و هم ابطال كامل مصوبه را درخواست كرده‌ایم.
وكیل داوطلبان معترض آزمون دستیاری اضافه می‌كند: البته موضوع تاثیر سوابق تحصیلی در آزمون‌ها بحث جدیدی نیست و در ماه های گذشته مجلس هم درگیر این مسئله بوده است، درقانون سنجش و پذیرش دانشجو مصوب سال 1392 و در قانون پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تكمیلی نیز بوده است.
وی می افزاید: این بحثی است كه همیشه رسیدگی به آن در شأن مجلس شورای اسلامی بوده است و اما در مورد آزمون دستیاری این بار به علت خلاء قانونی شورای آموزش پزشكی و تخصصی وزارت بهداشت وارد شده و معترضان معتقد هستند كه در این مورد نیز مجلس باید تصمیم گیر باشد.
وی اضافه می‌كند: چون این مصوبه حق و تكلیف ایجاد می‌كند، به نفع یك عده و به ضرر یك عده دیگر است، رسیدگی به آن در شأن اختصاصی مجلس شورای اسلامی است، نظر داوطلبان این است كه مرجع اداری(وزارت بهداشت) صلاحیت ورود به این موضوع را ندارد.
وكیلی می‌گوید: در مصوبه شورای آموزش پزشكی و تخصصی نیز صرفا به تاثیر معدل اشاره شده ولی بعد سازمان سنجش آموزش پزشكی بعدا در دفترچه آزمون با تفسیری كه انجام داده، به «تاثیر مثبت» سوابق تحصیلی اشاره كرده كه این مسئله نیز جای سوال و ابهام و از نظر حقوقی اشكال دارد، چرا در مصوبه شورای آموزش پزشكی به تاثیر مثبت اشاره نشده است.
وی ادامه می‌دهد:‌ آزمون دستیاری یك آزمون رقابتی است و این طور نیست كه تاثیر مثبت سوابق تحصیلی فقط یك عده را منتفع كند زیرا عملا به معنی متضرر شدن رقیب دیگر است كه در دوران تحصیل به اهمیت نمره در آزمون دستیاری آگاهی نداشته و اكنون رقیب دیگر با توجه به سوابق تحصیلی بهتر از او جلو می افتد و می‌تواند در رشته بهتری پذیرفته شود.
وكیلی می‌گوید: به هر حال شكایت داوطلبان معترض این آزمون كه تاكنون تعدادشان به حدود 2311 نفر از داوطلبان رسیده است به دیوان عدالت اداری واصل شده و منتظر تعیین زمان رسیدگی به این شكایت هستیم.
وی اضافه می كند:‌ انتظار ما این است كه حداقل دستور توقف موقت این مصوبه صادر شود.
وكیلی گفت: یك نامه هم به كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم نوشته‌ایم و از نمایندگان مجلس خواسته‌ایم كه در این مورد كمك كنند، حداقل خواسته این است كه این مصوبه در مورد داوطلبانی كه در سنوات گذشته تحصیل كرده‌اند و هیچ اطلاعی از اهمیت نمره دوره دانشجویی پزشكی و نمره آزمون پیش كارورزی در آزمون دستیاری نداشتند، اعمال نشود.
وی می‌گوید: آزمون پیش كارورزی یك آزمون با نمره حد نصابی است و گرفتن حداكثر نمره در آن اهمیتی نداشته است و اینكه امروز گفته شود كسانی كه در آزمون دستیاری نمره بالاتری آورده‌اند امتیاز بالاتری دارند و این نمره 10درصد در قبولی آنها موثر است، عادلانه نیست.
محمد حسین پور كاظمی،رئیس مركز سنجش آموزش پزشكی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی نیز در این باره به خبرنگار ایرنا می‌گوید: تاثیر معدل و سوابق تحصیلی پزشكان در آزمون دستیاری قطعی است و تغییر نخواهد كرد و اكنون شاهد این هستیم داوطلبانی كه نمره پایین داشته‌اند و امید زیادی به قبولی ندارند، ‌اعتراض كرده‌اند.
وی درباره اعتراض برخی داوطلبان آزمون دستیاری امسال توضیح می‌دهد: تاثیر معدل دوره پزشكی عمومی و نمره آزمون پیش كارورزی در آزمون دستیاری مصوبه سال 93 شورای آموزش پزشكی و تخصصی وزارت بهداشت است كه بالاترین نهاد تصمیم گیرنده درباره این آزمون است.
پوركاظمی معتقد است:‌ به طور كلی تاثیر معدل و سوابق تخصیلی سال هاست كه در كنكور سراسری با 25 درصد اعمال می‌شود و علت این تاثیر نیز این است كه چون آموزش عالی رایگان است و افراد به صورت مجازی با پول بیت المال در دانشگاه های دولتی درس می خوانند، وظیفه داریم بهترین‌ها و قوی‌ترین را انتخاب كنیم تا حقی از كسی ضایع نشود.
پوركاظمی می‌افزاید: در مورد كنكور سراسری نیز تصمیم گیری درباره دخالت معدل در آزمون سراسری در وزارت علوم انجام شده و علت اینكه مجلس وارد این قضیه شده نیز این بود كه در جند سال متوالی در وزارت علوم درصدهای مختلفی بین 50 یا 70 درصد درباره تاثیر سوابق تحصیلی اعلام كردند و در یك سال نیز معدل را تاثیر ندادند. اما وزارت بهداشت چنین تغییراتی را نداشت.
وی می‌گوید:‌ به همین علت و به خاطر تصمیم گیری های متعدد و تغییرات مكرر، مجلس وارد شد تا جلوی تغییرات مكرر در روند تاثیر معدل در كنكور سراسری وزارت علوم را بگیرند و گرنه اصل تاثیر معدل در كنكور نیز مصوبه قانونی است و مطابق آن باید معدل سه سال تحصیلی دبیرستان در كنكور موثر باشد.
رئیس مركز سنجش آموزش پزشكی وزارت بهداشت می‌افزاید: در گذشته فقط نمره امتحان نهایی سال آخر دبیرستان در كنكور موثر بود اما در قانون جدید در مجلس مصوب شد كه معدل سه سال تحصیلی دوران دبیرستان در كنكور سراسری تاثیر داشته باشد تا افرادی باهوش‌تر و درسخوان‌تر وارد دانشگاه شوند.
پوركاظمی می‌گوید: در مورد آزمون دستیاری كه پزشكان عمومی وارد دوره تخصص می‌شوند نیز همین طور است و بلكه اهمیت بیشتری دارد زیرا همه تمایل دارند نزد پزشكی بروند كه در دوره تحصیل نمرات بالایی داشته است و اگر مردم بدانند یك پزشك متخصص با نمرات ضعیف مثلا 12قبول شده است‌،‌كمتر تمایل دارند برای درمان نزد او بروند و اگر بدانند یك پزشك با معدل 19 قبول شده است، نزد او می‌روند.
پوركاظمی ادامه می‌دهد:‌ تاثیر معدل در آزمون كارشناسی ارشد به میزان 20 درصد نیز سالهاست كه هم در وزارت علوم و هم وزارت بهداشت اجرا می‌شود و اصل تاثیر سوابق تحصیلی در آزمون ورودی دانشگاه‌ها یك اصل ارزشمند و پذیرفته شده است.
وی می‌گوید:‌ در آزمون دكترا نیز سال‌هاست،‌ 50 درصد نمره از سوابق تحصیلی،‌مقاله و كارهای علمی داوطلبان به دست می‌آید.
پوركاظمی می افزاید:‌ اگر فردی بخواهد در یك دانشگاه معتبر خارجی نیز تحصیل كند، به معدل،‌سوابق تحصیلی و اطلاعات او در مصاحبه توجه می‌كنند نه اینكه بر اساس یك آزمون تستی با 200 سوال او را پذیرش كنند.
وی اضافه می كند:‌ تاثیر معدل در آزمون دستیاری كه در سال 93 تصویب شد، حتی در آزمون سال 94 نیز اعمال نشد تا داوطلبان فرصت كافی برای تطبیق خود با شرایط جدید داشته باشند و اگر معدل آنها پایین است بیشتر درس بخوانند.
پوركاظمی می‌افزاید: در آزمون دستیاری امسال قطعا معدل دوره پزشكی با 5 درصد و نمره آزمون پیش كارورزی (پره انترنتی) با 10درصد در صورت تاثیر مثبت اعمال می‌شود، ‌اكثر داوطلبانی كه نمره بالایی كسب كرده‌اند نیز اعتراضی ندارند و فقط كسانی كه نمره لازم را اخذ نكرده‌اند و می‌دانند قبول نمی‌شوند، جوسازی می‌كنند و اعتراض داشته‌اند.
وی می‌گوید: تصمیم وزارت بهداشت برای تاثیر سوابق تحصیلی در آزمون دستیاری قانونی است و باعث می‌شود، افراد توانمندتری وارد دوره تخصص پزشكی شوند و كیفیت دوره دستیاری بالاتر برود.
پور كاظمی اضافه می‌كند: اگر هر نهادی از جمله كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یا دیوان عدالت اداری در این زمینه از نماینده وزارت بهداشت برای پاسخگویی دعوت كند،‌حاضر می‌شویم و ادله علمی و قانونی لازم را ارائه می‌كنیم.
وی می‌افزاید:‌ در ثبت نام آزمون دستیاری نیز اعلام شده كه داوطلبان خودشان به صورت خود اظهاری معدل دوره پزشكی عمومی و نمره آزمون پیش كارورزی را اعلام كنند، برخی از این معترضان به دروغ نمره 20 درج كردند و اگر هم قبول شوند، از دانشگاه اخراج می شوند، زیرا حتی اگر اشتباه كرده باشند، نیز بعدا فرصت ویرایش و اصلاح را داشتند.
رئیس مركز سنجش آموزش پزشكی می‌گوید: معدل اكثر داوطلبان آزمون دستیاری نیز در حد متوسط بین نمرات 15 تا 17 است و در عمل در قبولی اكثریت داوطلبان تاثیر ندارد.
وی می‌افزاید: مركز سنجش آموزش پزشكی وزارت بهداشت برای شفافیت در آزمون كارنامه تمام داوطلبان و همچنین كلید سوالات را منتشر كرده است و خود داوطلبان می توانند، نمراتشان را حساب كنند.
پوركاظمی تاكید می كند: مصوبه تاثیر سوابق تحصیلی شامل معدل دوره پزشكی و نمره آزمون پیش كارورزی در آزمون دستیاری امسال قطعی است و حتما اجرا می‌شود.
گزارش از افشین شاعری
اجتمام(4)**3063 ** 1569
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه