۳۱ خرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۳۶
کد خبر: 82119167
T T
۰ نفر

تشخیص باكتری های مضر در غذا با حسگر زیستی نانوگل

۳۱ خرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۳۶
کد خبر: 82119167
تشخیص باكتری های مضر در غذا با حسگر زیستی نانوگل

تهران-ایرنا- محققان یك حسگر زیستی قابل حمل بر پایه نانوگل ابداع كرده اند كه می تواند باكتری های مضر غذاها را تشخیص دهد.

به گزارش روز دوشنبه گروه علمی ایرنا از پایگاه اینترنتی مدیكال نیوز تودی، در حال حاضر پاتوژن های مضر در غذا عمدتا تنها پس از بیمار شدن افراد تشخیص داده می شوند. این در حالی است كه تشخیص زودهنگام این پاتوژن ها یعنی قبل از مصرف غذا، می تواند از بسیاری موارد ابتلا به بیماری های ناشی از غذا جلوگیری كند.
در این راستا، گروهی از محققان فعال در این حوزه در داشگاه ایالتی واشنگتن یك حسگر زیستی قابل حمل بر پایه نانوگل ابداع كرده اند كه نحوه ابداع و جزییات آزمایش ان در مقاله ای در مجله Small منتشر شده است.
چالش اصلی برای رفع مشكل پاتوژن های غذایی، یافتن راهی برای تشخیص سیگنال های شیمیایی ضعیفی است كه میكروب های مضر در سطح میكروبی منتشر می كنند.
حتی در صورت شناسایی این سیگنال های پاتوژن، چالش بعدی تقویت این سیگنال ها است به طوری كه ابزارهای متعارف بتوانند آنها را به پیام های هشدار تعبیر كنند.
یوهی لن از محققان دانشگاه ایالتی واشنگتن و همكارانش در مقاله خود نحوه ساخت یك حسگر زیستی 'نانوگل' را توضیح داده اند كه می تواند علائم ناشی از باكتری اشرشیا كلی O157: H7، یك پاتوژن غذایی را كه باعث ابتلا به اسهال شدید و آسیب به كلیه می شود، تشخیص دهد و سیگنال های حاصل از آن تقویت كند.
این حسگر زیستی از یك نانوذره مشابه گل استفاده می كند كه از مولفه های آلی و معدنی ساخته شده است. ویژگی اصلی این حسگر زیستی توانایی آن در حفظ مقادیر زیاد فعالیت آنزیمی برای تشخیص آنتی ژن ها در یك نمونه است.
آنتی ژن به طور كلی به هر قسمت از یك میكروب كه باعث بروز واكنش در بدن می شود، گفته می شود.
حسگر زیستی نانوگل كه كوچكتر از یك ذره گرد و غبار است، از یك گروه مولكول تشكیل شده است كه مانند گلبرگ های گل مرتب شده اند.
این آرایش مولكولی سطح بزرگی را برای از كار انداختن فعالیت زیاد آنزیم ها فراهم می كند كه برای تشخیص مقادیر اندك باكتری لازم است.
محققان پتنتی را برای ثبت این فناوری پر كرده اند و اكنون در حال كار روی نسخه هایی هستند كه می توانند سایر پاتوژن های غذایی را مانند سالمونلا تشخیص دهند.
علمی**2038**2017
۰ نفر