۲۷ خرداد ۱۳۹۵، ۱۳:۱۰
کد خبر: 82114883
T T
۰ نفر
پیشنهاد سوئد به هند برای تولید مشترك نسل جدید جنگنده سبك 'تجاس '

دهلی نو-ایرنا- شركت سوئدی 'ساب' آمادگی این شركت بزرگ دفاعی را برای همكاری با هند برای ساخت مشترك نسل جدید جنگنده سبك 'تجاس' اعلام كرد.

به گزارش ایرنا،شركت دولتی دانش هوانوردی هندوستان بعنوان سازنده جنگنده های 'تجاس' در حال مذاكره با شركت ساب برای تولید جدیدترین سیستم های هوایی و راداری برای نسل جدید جنگنده های داخلی 'تجاس' است.
'جان وایدرستورم' رئیس شركت ساب در هند گفت:ما در حال مذاكره با شركت دانش هوانوردی هندوستان (هال) برای ساخت سیستم های هوایی و راداری نسل جدید جنگنده های داخلی این كشور هستیم .
وی خاطرنشان كرد این شركت دارای جدیدترین و بهترین سیستم های هوایی و راداری در جنگنده های گریپن است و علاقمند به اشتراك گذاری این تكنولوژی با شركت 'هال ' هند است .
رئیس شركت ساب درهند گفت خرید جنگنده های گریپن از سوی هند برای این كشور از نظر تعمیر ،نگهداری و
دانش ساخت و سیاست ساخت هند بسیار مفید خواهد بود.
وی خاطر نشان كرد شركت ساب علاقه مند به سرمایه گذاری بیش از 49 درصد در پروژه مشترك تولید گریپن در هند است.
'وایدرستورم' با بیان اینكه تصمیم شركت ساب در انتقال تكنولوژی به هند قطعی است خاطرنشان كرد این شركت علاوه برساخت یك كارخانه در هند می تواند ظرفیت هوایی این كشور را در چند سال آینده افزایش دهد.
بر اساس قوانین هند یك شركت خارجی در صورتیكه براساس سیاست ساخت هند فعالیت و تكنولوژی بسیار جدید و مهمی را به این كشور وارد كند، می تواند 100 درصد سرمایه گذاری را در این طرح انجام دهد.
به گفته مقامات دفاعی هند،ساب بزرگترین شركت سوئدی تولید كننده هواپیمای جنگنده به هند پیشنهاد ساخت مشترك این جنگنده مدرن به همراه انتقال تكنولوژی را به هند داده است .
شركت سوئدی ساب كه در سال 2011 در مزایده هند برای تولید این نوع جنگنده درمقابل شركت فرانسوی 'داسالت' مغلوب شد، در نظر دارد بار دیگر شانس خود را برای حضور در بازار هند امتحان كند.
هند قرار است 36 فروند جنگنده رافائل را از شركت فرانسوی خریداری كند.
'مانوهر پریكار'، وزیر دفاع هند اعلام كرده است كه این كشور تا پایان سالجاری از بین جنگنده های اف-18 امریكا،رافائل فرانسه و گریپن سوئد یكی را انتخاب خواهد كرد.
'اروپ رها'، فرمانده نیروی هوایی هند، هفته گذشته از كارخانه ساب در سوئد دیدار كرد و خلبانی یك فروند جنگنده گریپن را بر عهده گرفت.
شركت آمریكایی بوئینگ نیز پیشنهاد ساخت كارخانه تولید جنگنده اف 18 را در هند مطرح كرده است.
هند در سیاست جدید خود نمی خواهد به یك نوع جنگنده وابستگی زیادی داشته باشد.
این كشور در سیاست جدید دفاعی خود قصد دارد از هزینه واردات دفاعی خود بكاهد
شركت سوئدی ساب همچنین آمادگی این شركت را برای ساخت جنگنده جدید 'گریپن ایی ' بر اساس سیاست ساخت هند اعلام كرده است .
سوئد از جمله كشورهایی است كه تلاش های زیادی را برای ساخت تجهیزات نظامی انجام داده كه از جمله آن جنگنده «گریپن» است.
این جنگنده، هواپیمایی با وزن حدود ۶تن، هواپیمایی بسیار سبك و قادر است كه در ارتفاعات با سرعت مافوق صوت پرواز كند و مجهز به انواع سامانه ها و سلاح های مدرن است.
«گریپن» در حقیقت نام موجود افسانه ای است كه نصف تنه آن شیر و نصف دیگر عقاب می باشد كه موضوعی معمولی در مورد نام گذاری هواپیماهاست، چون بسیاری از شركت های سازنده اغراق بسیاری در لقب دهی هواپیماهای ساخت خودشان انجام می دهند.
*آساق*267*1600

سرخط اخبار جهان