ايران جاي تركيه را در بازار تركمنستان مي‌گيرد/ تهاتر تهران و عشق‌آباد براي توسعه روابط تجاري

تهران- ايرنا- مدير برگزاري نمايشگاه تخصصي ايران پروژه گفت: با حضور شركت‌هاي فعال در زمينه نفت، گاز و پتروشيمي، ساختمان و انرژي، آب و برق و خدمات فني و مهندسي كشور در سومين نمايشگاه ايران پروژه تركمنستان، ايران مي‌كوشد تا جاي تركيه را در اين كشور بگيرد.

به گزارش روز سه شنبه ايرنا از سازمان توسعه تجارت، حسن مرتجي با اشاره به اينكه هم اكنون بزرگترين رقيب ايران در تركمنستان، بازرگانان تركيه هستند، افزود: نمايشگاه ايران پروژه با محوريت نفت، گاز، پتروشيمي و ساختمان، صنعت برق و آب، صنايع غذايي، بانكداري، صنعت كشاورزي، تجهيزات پزشكي، صنايع خودروسازي، حمل و نقل ريلي، گردشگري، توريسم درماني و صنعت بيمه و حوزه‌هايي كه شركت‌هاي ايراني در آن از تجربه كافي براي كنار زدن ساير رقبا برخوردارند، برگزار مي شود.
وي گفت: هدف ايران توسعه و افزايش حجم صادرات غيرنفتي با دنياست و اين نمايشگاه به منظور برقراري امكان مراودات و مبادلات تجاري بين تجار و بازرگانان ايران و تركمنستان برگزار خواهد شد و تلاش مي‌شود با استفاده از تهاتر بخشي از واردات گاز از كشور تركمنستان و ارسال كالا و خدمات از سوي جمهوري اسلامي ايران، حجم تجارت دو كشور افزايش يابد.
وي با اشاره به اهميت توسعه روابط دو كشور گفت: در مذاكرات و توافق هاي به عمل آمده ميان رييسان جمهوري دو كشور 17 سند همكاري‌ در زمينه‌هاي مختلف بين تهران ـ عشق آّباد به امضا رسيد و دو كشور مصمم هستند حجم مبادلات تجاري و همكاري‌هاي اقتصادي خود را تا 10 سال آينده به 60 ميليارد دلار برسانند.
مدير برگزاري نمايشگاه ايران پروژه تركمنستان بر حضور فعال شركت‌هاي ايراني در تركمنستان اشاره كرد و يادآور شد: پروژه 3 ميليارد دلاري شامل 3 پروژه احداث پل خودرو «سرخس» بر روي رودخانه «تجن»، طرح جاده «سرخس ـ تجن» و نيز طرح ساخت اتوبان «عشق‏‌آباد ـ تركمن‏‌آباد» كه از سوي دولت تركمنستان به شركت­هاي ايراني واگذار شد، زمينه حضور قوي ايران را در اين همسايه شمالي فراهم كرده است.
به گزارش روابط عمومي سازمان توسعه تجارت، كشور 5 ميليوني نفري تركمنستان با يك ميليارد و 630 ميليون دلار واردات از ايران در سال هاي 2014 تا 2015، رتبه اول واردات از ايران را در ميان كشورهاي عضو جمهوري شوروي سابق به خود اختصاص داده است.
سومين نمايشگاه ايران پروژه از 28 تا 30 مردادماه سال جاري در عشق‌آباد برگزار مي‌شود.
اقتصام**9189**1561

سرخط اخبار اقتصاد