۲۲ خرداد ۱۳۹۵، ۱۶:۴۸
کد خبر: 82108557
T T
۰ نفر
منطقه سنگان خراسان رضوي يك منطقه توانمند معدني و صنعتي است

مشهد- ايرنا- وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: در گذشته نه چندان دور فعاليت خاصي در منطقه سنگان انجام نشده بود اما به همت مردم و سرمايه گذاران اكنون سنگان به يكي از مناطق توانمند معدني و صنعتي تبديل شده است.

محمدرضا نعمت زاده روز شنبه در مراسم بهره برداري از طرحهاي شركت سپاهان در شهرستان خواف واقع در جنوب شرق خراسان رضوي، منطقه سنگان را عسلويه ثاني توصيف كرد و افزود: در شرايط فعلي امكانات بسيار ارزشمندي در سنگان وجود دارد ولي اگر مسئولان استاني و محلي به دنبال توسعه اين منطقه هستند بايد براي احياء كارخانه ها و واحدهاي توليدي آن تلاش كنند.
وي اظهار كرد: منطقه سنگان داراي ظرفيتهاي بسيار زيادي است و مي تواند نقش بسيار موثري در حوزه اشتغال و درآمدزايي داشته باشد.
وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: بايد شرايط سرمايه هاي انساني و مالي در اين منطقه فراهم شود تا در جذب سرمايه ها بيشتر از گذشته موفق عمل كنيم.
شركت معادن سنگ آهن احياء سپاهان زير مجموعه هولدينگ معدني شركت مجتمع صنايع و معدن احياء سپاهان از سال 1385 دست اندركار اكتشاف و استخراج معادن سنگ آهن و ساخت واحدهاي فرآوري در معادن سنگ آهن سنگان خواف است.
وي در ادامه يكي از وظايف بنگاههاي اقتصادي را رسيدگي به مسائل اجتماعي از جمله اشتغالزايي و درآمدزايي براي مردم ذكر و بيان كرد: طي دو سال گذشته وضع فولاد و سنگ آهن به لحاظ قيمتي در حد مناسبي نبود و بسياري از كارخانه ها در كشورهاي مختلف تعطيل شدند اما بسياري از واحدهاي سنگان باقي مانده و به فعاليت خود ادامه دادند.
نعمت زاده گفت: اكنون پيشرفت بسيار مناسبي در منطقه سنگان به وجود آمده و با راه اندازي واحدهاي گندله سازي و كنسانتره پيشرفت خوبي حاصل شده است.
وي افزود: براي تامين زيرساختهاي مناسب سنگان تاكنون اقدامات بسيار ارزشمندي در حوزه هاي آب، برق و گاز انجام شده تا امكانات مناسب در اين منطقه تامين شود.
وزير صنعت، معدن و تجارت همچنين به تلاش براي توسعه فضاي سبز در اين منطقه اشاره و بيان كرد: 30 هكتار از فضايي كه در اختيار شركت سپاهان بود بنا به پيشنهاد وزارت صنعت به فضاي سبز تبديل شده است.
خراسان رضوي جزو سه قطب معادن سنگ آهن در ايران محسوب مي شود زيرا از نظر ميزان درآمد اين بخش و صادرات آن در رتبه سوم كشور قرار دارد.
60 معدن سنگ آهن با ذخيره دو ميليارد تن در خراسان رضوي وجود دارد كه مسئوليت استخراج يك ميليارد تن آن برعهده بخش خصوصي و بقيه برعهده بخش دولتي است. در اين چارچوب 38 معدن سنگ آهن در سنگان خواف با ذخيره 1.2 ميليارد تن توسط شركت ملي فولاد ايران(دولتي) استخراج و فرآوري مي شود.
معادن سنگ آهن سنگان در شمال شرقي ايران و فاصله 300 كيلومتري جنوب شرقي مشهد در 16 كيلومتري شهر سنگان از توابع شهرستان خواف قرار گرفته است.
كشف اين ذخاير معدني در سنگان به سالهاي 1352 تا 1355 توسط شركت ˈباريت ايرانˈ بر مي گردد اما پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران در نيمه دوم سال 1362 به منظور تعيين دقيق ذخاير، اين معادن به شركت ملي فولاد ايران واگذار شد و از همان سال فعاليتهاي اكتشاف مقدماتي شروع و در سال 1368 خاتمه يافت. معادن سنگ آهن سنگان با ذخيره قطعي 1،2 ميليارد تن به عنوان يكي از بزرگترين ذخاير سنگ آهن در ايران شامل سه ناحيه معدني غربي، مركزي و شرقي زير پوشش مديريت مجتمع سنگ آهن سنگان قرار دارد.
معدن بزرگ سنگ آهن سنگان خواف دو مدل آهن شامل سنگ آهن پلاسري در سطح و ذخاير آهني در عمق معدن دارد. هم اينك پروژه اكتشاف ذخاير جديد در 12 هزار كيلومتر مربع پهنه سنگان در محدوده هشت شهرستان استان خراسان رضوي در دست اقدام است.
حجم كنوني استخراج از اين معادن سالانه حدود هفت ميليون تن است كه اين ميزان در چشم انداز توسعه پنج سال آتي آن بايد به 40 ميليون تن برسد تا نياز واحدهاي كنسانتره موجود در سنگان را تامين كند.
كارخانه توليد كنسانتره مجتمع سنگ آهن سنگان خواف نيز در زميني به مساحت 60 هكتار ساخته شده و متشكل از بخشهاي انباشت و برداشت مواد، تجهيزات خردايش و سايش، پرعيارسازي، آبگيري، بازيافت آب و انبار كنستانتره است.
اين كارخانه به ظرفيت توليد 2،6 ميليون تن در سال بزرگترين خط توليد كنسانتره كشور به شمار مي آيد. هم اينك كنستانتره توليدي سنگان به شركتهاي فولاد مباركه، ذوب آهن اصفهان و فولاد خوزستان به دو روش ريلي و جاده اي حمل مي شود.
7489/1858/1772
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد