۱۹ خرداد ۱۳۹۵، ۱۳:۵۶
کد خبر: 82105403
T T
۰ نفر
تب برفكی میدان های خرید و فروش دام میاندوآب را به تعطیلی كشاند

مهاباد - ایرنا - شیوع بیماری تب برفكی در میان دام های آذربایجان غربی این بار به شهرستان میاندوآب سرایت پیدا كرده و میدان های دواب (خرید و فروش دام) این شهر را به تعطیلی كشاند.

رئیس شبكه دامپزشكی میاندوآب روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار كرد: این تصمیم به منظور پیشگیری از شیوع بیماری تب برفكی و كنترل این بیماری در این شهرستان اتخاذ شده است.
اسلام رجبی گفت: بر اساس این تصمیم، میادین دواب این شهرستان تا پایان خرداد ماه تعطیل شده اند.
وی اضافه كرد: اخیرا چند راس دام در واحدهای دامپروری این شهرستان به علت ابتلا به این بیماری تلف شده كه برای جلوگیری از شیوع آن، اقدامات كنترلی از جمله ضدعفونی و مایه كوبی دام ها آغاز شده است.
رئیس شبكه دامپزشكی میاندوآب افزود: ممنوعیت خرید و فروش دام و فعالیت میادین این شهرستان تا پایان خرداد ماه تعطیل بوده و در صورت مشاهده افرادی كه از این قانون تخطی كنند، با آنها برخورد قانونی صورت می گیرد.
وی بیان كرد: تب برفكی یك بیماری واگیردار، عفونی و گاهی كشنده ویروسی بوده و دارای علائم تب، بی اشتهایی، سوزش و زخم زبان در دام های سنگین و ایجاد لنگش و دارای ضایعاتی در ناحیه پستان در دام های سبك است.
رجبی گفت: واكسیناسیون یكی از موثرترین راه ها برای كنترل و پیشگیری از شیوع این بیماری بوده و حمل و نقل غیر بهداشتی دام و تامین دام از مناطق آلوده موجب گسترش آن می شود.
رئیس شبكه دامپزشكی میاندوآب به دامداران توصیه كرد تا كنترل كامل این بیماری در منطقه از هر گونه حمل و نقل و انتقال دام ها خودداری كرده و در صورت مشاهده علایم بیماری ضمن جداسازی دامهای بیمار، مراتب را به شبكه دامپزشكی اطلاع دهند.
در شهرستان میاندوآب 80 هزار راس دام سنگین و 350 هزار راس دام سبك وجود دارد و سالانه بیش از 100 هزار تن شیر و پنج هزار و 500 تن گوشت قرمز در واحدهای دامداری صنعتی و سنتی این شهرستان تولید می شود.
شیوع بیماری تب برفكی در آذربایجان غربی كه از سال گذشته آغاز شده، عمدتا در شهرهای جنوبی استان به ویژه شهرستان بوكان مشاهده شده و تاكنون تلفاتی را به دامداران این مناطق به بار آورده است.
شهرستان میاندوآب با بیش از 260 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی قرار دارد.
6185/1905
۰ نفر