۴ خرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۳۷
کد خبر: 82086180
T T
۰ نفر
زمان ارسال كالا از ایران به اروپا به 22روزكاهش می یابد

تهران - ایرنا - معاون سیر و حركت راه آهن جمهوری اسلامی ایران از راه اندازی كریدور جدید بندرعباس - دریای سیاه - اروپا به پیشنهاد كشورهای منطقه خبر داد و گفت: با استفاده از این مسیر زمان ارسال كالاهای ترانزیتی به اروپا از 45 روز به 22یا 23 روز كاهش می یابد.

به گزارش ایرنا، حسین عاشوری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران، افزود: پیشنهاد راه اندازی كریدور غرب دریای خزر برای نخستین بار توسط جمهوری اسلامی ایران، جمهوری آذربایجان و گرجستان ارائه شد تا با استفاده از حمل و نقل تركیبی ، كالا از بندرعباس با ریل به جمهوری آذربایجان، گرجستان - دریای سیاه - رومانی - بلغارستان و سپس به كشورهای اروپایی با كاهش هزینه های حمل و بیمه منتقل شود.
معاون شركت راه آهن جمهوری اسلامی ایران تاكید كرد، از این كریدور مهم در غرب دریای خزر می توان كالاهای ترانزیتی كشورهای اروپایی را نیز از طریق ریل - بندر - جاده به ایران حمل كرد و در این صورت كالا از اروپا با ریل به دریای سیاه و پس از آن از طریق بنادر باتومی و یا توپی در گرجستان به جمهوری آذربایجان و یا ایران منتقل می شود.

وی با بیان این كه در این كریدور جدید حمل و نقل تركیبی نقش مهمی ایفا می كند، گفت: از این مسیر می توان كالا را از بمبئی در هندوستان به بندرعباس منتقل كرد ، سپس با ریل به تهران حمل تا در مسیر ارسال آن به جمهوری آذربایجان بخشی از مسیر كه هم اكنون بین قزوین تا آستارا ریل ندارد با جاده به آستارا ارسال و پس از آن بار دیگر با ریل تا بندر باتومی گرجستان منتقل كرد تا با حمل دریایی و انتقال بار به بنادر رومانی و یا بلغارستان كالاهای صادراتی را از هند به اروپا فرستاد.
عاشوری افزود: در راستای فعال سازی این مسیر ریلی - جاده ای - دریایی تاكنون مذاكراتی بین روسای راه آهن های ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان و كشورهای منطقه برگزار و مقرر شد قطار آزمایشی برای نخستین بار در این مسیر راه اندازی شود.
معاون راه آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به راه اندازی كریدور دیگری بین بمبئی - بندرعباس - مسكو اظهار داشت: با راه اندازی این مسیر كالا از بمبئی به بندرعباس منتقل، سپس از طریق ریل از داخل خاك ایران به جمهوری آذربایجان و مسكو حمل می شود و در این خصوص در 3 و 4 ماه اخیر نشست های زیادی بین رییسان راه آهن های ایران روسیه و جمهوری آذربایجان برگزار شده است.
وی با اشاره به كریدور شرق دریای خزر یادآور شد: ترانزیت كالا در این مسیر بین ایران – تركمنستان و قزاقستان هیچ مشكلی ندارد و تبادل كالا با حمل ونقل ریلی بین سه كشور انجام می شود، اما با راه اندازی كریدور غرب دریای خزر شاهد افزایش ترانزیت كالا در این مسیر مهم از بندرعباس تا كشورهای اروپایی خواهیم بود.
عاشوری در ادامه به تنش های سیاسی و ناامنی در مسیر ریلی تركیه اشاره كرد و گفت: تنش سیاسی بین تركیه و روسیه و ناامنی در خط آهن تركیه در یك سال اخیر صاحبان بار را بسیار نگران كرده است، زیرا آنها به دنبال ارسال كالاهای تجاری از مسیر مطمئنی هستند و كریدور جدید بندرعباس - دریای سیاه - اروپا می تواند بهترین گزینه برای نقل و انتقال كالاهای تجاری در این مسیر مطرح شود.
معاون راه آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به مسیر ریلی چین - قزاقستان - تركمنستان و ایران افزود: این مسیر 3 ماه پیش راه اندازی شد و برای نخستین بار كالاهای صادراتی از چین پس از طی 10 هزار و 400 كیلومتر در 14 روز از چین به تهران وارد شد.
عاشوری گفت: برای فعال سازی این مسیر نیز قرار است نشستی با تجار و بازرگانان سه كشور ایران، تركمنستان و قزاقستان برگزار شود تا قطارهایی كه هر 30روز در این مسیر تردد می كنند به 15 روز كاهش یابد و با اعمال تخفیف در تعرفه ها حجم قابل توجهی از كالاهای چینی از این مسیر به ایران و از ایران به چین ارسال شود.
وی یكی از سیاست های مهم راه آهن را در سال 1395 حمایت از صادركنندگان اعلام كرد و در نشستی كه با اعضای اتاق بازرگانی، صنایع ،معادن و كشاورزی ایران برگزار شد حتی اعمال تخفیف های 40 تا 50 درصدی تعرفه ها با آنان مطرح شد تا تجار و بازرگانان كشورمان برای صادرات كالاهای خود از مسیر ریلی ایران - تركمنستان - قزاقستان و چین تمایل بیشتری داشته باشند.
معاون راه آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به آخرین وضعیت ترانزیت كالا در كریدور شرق دریای خزر یادآورشد: در دو ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ترانزیت در این مسیر ریلی افزایش نداشته و دلیل آنهم كاهش حمل گوگرد تركمنستان به علت كاهش قیمت جهانی آن است.
عاشوری تصریح كرد: انتظار داریم با توجه به كاهش تعرفه ها در این مسیر حمل گوگرد از تركمنستان برای برخی از بازارهای هدف بار دیگر آغاز شود، ضمن اینكه با افزایش صادرات كالاهای ایرانی شاهد رشد 100 درصدی صادرات كالاهای ایرانی به برخی از كشور های منطقه بودیم.
در ادامه مدیركل روابط عمومی راه‌‌آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به برگزاری موفق چهارمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی و صنایع وابسته، یادآورشد: خوشبختانه این نمایشگاه با حضور شركت های بزرگ و فعال در صنعت حمل و نقل ریلی جهان نسبت به سال های گذشته در شرایط بسیار خوبی برگزار شد تا نمایشگاه حمل و نقل ریلی ایران به عنوان بزرگترین نمایشگاه بین المللی در منطقه خود را مطرح كند.
صادق سكری افزود: حضور بیش از 130 شركت از 18 كشور و بیش از 180 شركت داخلی نشان داد نمایشگاه صنعت حمل و نقل ریلی ایران برای شركت های خارجی از اهمیت زیادی برخوردار است به طوری كه تعدادی از شركت های خارجی از هم اكنون تقاضای خود را برای شركت در پنجمین نمایشگاه بین المللی صنعت حمل ونقل ریلی در تهران ایرانی ارائه دادند.
به گزارش ایرنا، چهارمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی روزهای 26 تا 29 اردیبهشت ماه با حضور وزیر راه و شهرسازی و وزیر صنعت، معدن و تجارت در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزارشد.
اقتصام**1108**1561
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد