۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۱:۳۴
کد خبر: 82058258
T T
۰ نفر
آئين بزرگداشت بنيانگذار تعليمات عشاير ايران در شيراز برگزار مي شود

شيراز -ايرنا- در آستانه عيد سعيد مبعث و همزمان با هفته تجليل از مقام والاي معلم مراسم بزرگداشت استاد محمد بهمن بيگي بنيانگذار تعليمات عشاير ايران به همت جمعي از دانش آموختگان مدارس عشايري در شيراز برگزار مي شود.

اسكندر كاظمي يكي از دانش آموختگان مدارس عشايري دوشنبه با اعلام اين خبر به ايرنا افزود: نظر به جايگاه والاي زنده نام استاد محمد بهمن بيگي در زدودن جهل بيسوادي از سيماي عشاير ايران ، شركت در اين مراسم را بيانگر احترام و سپاس به خدمتگزاران عرصه مبارزه با فقر و بيسوادي و گسترش ادب و فرهنگ جامعه بشري برشمرد .
كاظمي گفت : مراسم بزرگداشت استاد بهمن بيگي پدر تعليمات عشاير ايران هر سال در هفته گراميداشت معلم بوسيله خانواده آن استاد والا مقام و دانش آموختگان آموزش عشايري و با حضور اقشار مختلف با شكوه خاصي برگزار مي شود.
اين دانش آموخته دبيرستان عشايري زمان برگزاري اين آئين را ساعت 20 تا 22چهارشنبه 15ارديبهشت ماه جاري عنوان كرد.
زنده ياد استاد محمد بهمن بيگي بنيانگذار آموزش عشاير در ايران و از ايل قشقايي در شهرستان فيروزآباد استان فارس بود، كارش را از سال 1331 به تنهايي آغاز كرد و در طول 28 سال مديريت بر اداره آموزش عشاير ايران بيش از 10 هزار معلم را تربيت كرد.
وي موسسات مختلف مانند دبيرستان شبانه روزي عشايري شيراز، مركز آموزش فني و حرفه اي عشاير دختران و پسران، موسسه تربيت ماماي عشاير و مركز تربيت روستا پزشك و دامپزشك را بنيان گذاشت.
وي توانست نخستين جايزه فرهنگي يونسكو را در سال 1353 به دليل پيكار با بيسوادي دريافت كند. از او پنج اثر با عناوين «بخاراي من، ايل من»، «اگره قره قاج نبود»، «به اجاقت قسم»، «طلاي شهامت» و «عرف و عادت در عشاير فارس» منتشر شده است.
شاگردان و علاقمندان به محمد بهمن بيگي بيش از دهها كتاب ، مستند و فيلم از ايشان نوشته و يا تهيه كرده اند كه در بازار نشر انتشار يافته و يا از طريق سيماي جمهوري اسلامي در چندين نوبت پخش شده است .
براساس اين گزارش هر ساله در روز معلم دوستداران و دانش آموختگان مدارس عشايري به صورت خودجوش ضمن حضور بر روي آرامگاه ايشان ،آيين نكوداشتي را به پاس زحمات اين معلم بزرگ و تلاشگر برگزار مي كنند .
محمد بهمن بيگي يازدهم ارديبهشت سال 1389 در شيراز درگذشت.
5054

سرخط اخبار استان‌ها