۷ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۹:۲۵
کد خبر: 82049794
T T
۰ نفر
درياچه نمك از ظرفيت هاي خوبي در بحث سرمايه گذاري و اشتغال برخوردار است

قم - ايرنا - رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم با تاكيد بر فراهم ساختن زيرساخت هاي لازم براي استفاده بهينه از درياچه نمك گفت: درياچه نمك قم، يكي از توانمندي هاي استان در بحث سرمايه گذاري و ايجاد اشتغال است.

به گزارش ايرنا، احمد ذاكري در جريان بازديد استاندار و مديران استاني از درياچه نمك، افزود: اين بازديد ميداني در سال «اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل» و در راستاي اقتصاد مقاومتي كه نگاه به درون و استفاده از ظرفيت ها و توانمندي هاي داخلي دارد، با حضور مديران دستگاه هاي مرتبط و استاندار برگزار شد.
وي با بيان اينكه از سال 1376 مديريت درياچه نمك به قم واگذار شده است، گفت: متاسفانه اقدام هاي موثري در اين زمينه صورت نگرفته است و پس از سفر هيات دولت در سال 93 به استان قم، اين مساله با وزير صنعت، معدن و تجارت طرح موضوع شد.
ذاكري با بيان اينكه يكي از مشكلات فراروي ما، نبود راه دسترسي به درياچه نمك از استان قم است، افزود: با مطالعات و بررسي هاي ميداني انجام شده، بهترين و اقتصادي ترين راه براي دسترسي به درياچه از استان، راه روستاي فرج آباد است كه اين مساله قطعي شده و به وزارتخانه نيز اعلام كرده ايم.
وي گفت: براي جذب سرمايه گذار، خواسته ما اين است كه از تمام ظرفيت ها و توانمندي هاي استان براي ساخت و تعريض اين راه استفاده شود كه در صورت تحقق اين امر مي توانيم شهرك گنجينه را نيز به عنوان شهرك صنايع معدني و كاني هاي غيرفلزي در اين مسير تعريف كنيم.
وي با بيان اينكه اين درياچه بين سه استان قم، سمنان و اصفهان از لحاظ جغرافيايي قرار دارد، گفت: هنوز استحصال فرآوري مواد آلي آن صورت نگرفته و فقط استحصال يك نوع مواد آلي «پتاس» در اين درياچه انجام شده است.
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم اضافه كرد: با سرمايه گذاري و تعريف، تعريض و تثبيت راه دسترسي به درياچه نمك قم، علاوه بر استفاده از مواد معدني آن، اين امر مي تواند در بحث گردشگري نيز موثر باشد.
رئيس اداره امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت قم نيز در اين بازديد به تشريح وضعيت درياچه نمك پرداخت و گفت: اخذ تفويض اختيار ساماندهي و صدور مجوز سرمايه گذاري، اكتشاف و بهره برداري از معادن موجود در درياچه نمك در سال 1376 از سوي وزارت معادن و فلزات وقت به استان قم و تفويض مجدد اختيار مذكور در كارگروه توسعه و عمران استان در سال 1387 به سازمان صنايع و معادن وقت استان انجام شد.
محمد نقي كاظم زاده با اشاره به بحث اكتشاف درياچه از سوي استان قم خاطرنشان كرد: درياچه نمك ذخيره اي بالغ بر 32 ميليون تن منيزيا (يون منيزيم)، 200 ميليون تن هاليت و 4.5 ميليون تن سيلويت دارد.
وي با بيان اينكه صدور پروانه بهره برداري از درياچه در سال 1384 صادر شده است، گفت: در اين مدت آنچه از درياچه نمك استحصال شده، تنها فعاليت عمده برداشت نمك آبي در حدود 70 تا 100 هزار تن در سال است كه 90 درصد آن مصرف صنعتي و 10 درصد ديگر آن مصرف خواركي دارد.
وي گفت: انجام مطالعات اكتشافي درياچه نمك در سال 1383 با هزينه اي بالغ بر يك ميليارد و 750 ميليون ريال با مديريت و نظارت اداره كل معادن و فلزات وقت قم انجام شد و در حال حاضر يكي از اصلي ترين موضوع هاي ما در اين زمينه راه دسترسي درياچه نمك از سمت استان قم است كه در صورت حل اين مساله، بحث جانمايي شهرك صنايع نمك و ساخت كارخانه هاي فرآوري و مشتقات نمك و شورابه ها نيز در آن انجام مي شود.
كاظم زاده با بيان اينكه با تاكيد وزارت صنعت، معدن و تجارت استحصال و بهره برداري از درياچه نمك فقط از طريق استان قم بايد پيگيري شود، در خصوص احداث مسير دسترسي از قم به اين درياچه گفت: مسيري كه مورد تاييد قرار گرفته است، مسير بخش قمرود و روستاي فرج آباد است كه تا روستاي فرج آباد حدود 23 كيلومتر و از فرج آباد تا درياچه نمك حدود 53 كيلومتر فاصله است.
وي يكي ديگر از استفاده هاي اين درياچه را مساله گردشگري آن دانست و اظهار كرد: گردشگران داخلي و خارجي از كوير و كاروانسراي مرنجاب كه در فاصله پنج كيلومتري درياچه نمك قرار دارد، براي امر ستاره شناسي استفاده مي كنند.
بازديد ميداني سيد مهدي صادقي استاندار قم و جمعي از مديران و كارشناسان استان به منظور بررسي راه دسترسي درياچه نمك قم، انجام شد كه براي حضور اين هيات در كنار درياچه نمك، به علت نداشتن راه دسترسي از استان قم، هيات مذكور از راه استان اصفهان و پس از گذر از شهرهاي كاشان و آران و بيدگل و كوير مَرَنجاب به كنار درياچه نمك رسيدند و از نزديك راه دسترسي به اين درياچه را مورد بررسي قرار دادند.
درياچه نمك در آزادراه قم - تهران مابين سه استان قم، اصفهان و سمنان واقع شده است. وسعت اين درياچه در حدود 647 كيلومتر مربع مي ‌باشد.زمين اين درياچه پوشيده از رسوبات نمك است كه بر اثر انباشته شدن سيلاب ها و آب هاي سطحي در طول قرن ها پديد آمده‌است. عمق نمك اين درياچه بين 5 تا 54 متر متغير است كه توسط لايه‌هاي خاك رس از يكديگر جدا شده‌ اند.
درياچه نمك، منبع بزرگ و سرشاري از انواع املاح معدني است و ارزش تخميني ذخاير آن بالغ بر 20 ميليارد دلار برآورد شده است. در اين درياچه علاوه بر منيزيم، مي توان از شورابه ها بيش از 12 نوع كاني استحصال كرد كه كاربردهاي متنوعي در صنايعي همچون توليد كودهاي شيميايي، كاغذ، عايق كاري، ضد يخ، مواد آرايشي، شيشه، سراميك، شوينده ها، لاستيك سازي و پزشكي دارد. ك/4
7406/ 1175

سرخط اخبار استان‌ها