۲۹ فروردین ۱۳۹۵، ۹:۵۱
کد خبر: 82038208
T T
۰ نفر

يزد پيشتاز در حوزه ميراث فرهنگي كشور

۲۹ فروردین ۱۳۹۵، ۹:۵۱
کد خبر: 82038208
يزد پيشتاز در حوزه ميراث فرهنگي كشور

يزد – ايرنا - معاون ميراث فرهنگي مديركل ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري استان يزد گفت: طبق كارنامه ارسالي از سوي معاونت ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي كشور اين استان در حوزه ثبت آثار و تعيين حريم هاي حفاظتي در سال 94 رتبه نخست كشوري را كسب كرد.

به گزارش روابط عمومي اين اداره كل كه روز يكشنبه در اختيار ايرنا قرار گرفته، محسن ذاكري نيا اظهار كرد: باتوجه به اينكه ثبت آثار و تعيين حريم ها از مهمترين اقدامات قانوني براي پاسداري از ميراث فرهنگي و طبيعي و از وظايف مسلم قانوني سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري است، استان يزد نيز همگام با ساير استانها هرساله با پيگيري ثبت آثار شاخص و با ارزش، گامي مثبت در راستاي حفظ ميراث كشورمان برداشته است.
وي افزود: طبق كارنامه ارسالي از سوي معاونت ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي كشور، آثار ثبت شده استانها در سال 94 در چهار مبحث آثار غيرمنقول، ميراث طبيعي، ميراث ناملموس و تعيين حريم با يكديگر مقايسه شد و استان يزد توانست در سه مبحث آثار غيرمنقول، ميراث ناملموس و تعيين حريم در ميان استانها رتبه نخست و در مبحث ميراث طبيعي رتبه دوم را كسب كند.
اين مسئول ادامه داد: 122 اثر ناملموس در كل كشور در سال 94 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده اند كه از اين ميان 15 اثر متعلق به استان يزد بوده و از اين مجموعه 12 مورد آن مربوط به مراسم مذهبي استان، يك مورد آيين زرتشت، دو مورد در حوزه صنايع دستي و يكي نيز در حوزه شيريني سازي سنتي است و پيش بيني مي شود امسال حدود 30 اثر معنوي ديگر از اين استان در فهرست آثار ملي ثبت شود.
ذاكري نيا 52 اثر از ميان 218 اثر غيرمنقول ثبت شده در كشور را نيز از آثار غيرمنقول ثبت شده استان يزد در سال 94 دانست و اظهار كرد: اين مجموعه آثار شامل 38 خانه، يك خانه ـ باغ (كوشك)، دو آب انبار، سه قلعه، يك كاروانسرا، يك حمام و شش بناي مذهبي هستند و شاخص آنها مجموعه بوستان ناجي است كه از نظر معماري يكي از ابنيه شاخص دوره پهلوي بوده و اميد است امسال هم حداقل 100 اثر تاريخي استان در رده آثار ملي كشور به ثبت برسد.
اين مسئول خاطرنشان كرد: با تعيين حريم تعداد 45 بناي تاريخي علاوه بر كسب رتبه اول پس از سالها، دوباره بحث تعيين حريم آثار استان با جديت شروع و اين روند ادامه خواهد داشت كه اميد است اين رقم امسال به 50 حريم برسد كه عمده ترين ابنيه تعيين حريم شده تعيين حريم باغ هاي جهاني دولت آباد يزد و پهلوان پور مهريز، قلعه مروست، مسجدجامع ابركوه و قلعه خويدك است.
به گفته وي ، با ثبت هشت اثر طبيعي جايگاه استان در كشور به رتبه دوم ارتقا يافت كه اين تعداد متشكل از يك آبشار دائمي، سنگ آبهاي رسوبي، چهار درخت كهنسال و دو ريگزار است كه شاخص اين آثار آبشار دائمي و چشمه هاي دره آب شور ندوشن مربوط به دوره چهارم زمين شناسي هستند و در برنامه امسال هم ثبت حدود 30 اثر طبيعي در دستور كار واحد ثبت اين اداره كل قرار دارد.
استان يزد هم اكنون در كنار استانهاي فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلايي گردشگري ايران مقصد اول گردشگران خارجي و اروپايي بوده به گونه اي كه استقبال گردشگران خارجي از اين شهر تا پنج برابر افزايش داشته و همين امر گردشگري را محور توسعه استان قرار داده است.
اين استان 2270 هكتار بافت تاريخي دارد كه شهر يزد به عنوان نخستين شهر خشت خام و دومين شهر تاريخي جهان داراي بافت تاريخي به مساحت عرصه 743 هكتار و مساحت حريم پنج هزار هكتار در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده است.
يزد با عناويني همچون شهر بادگيرها، شهر كار و كاريز و كاهگل، دارالعباده، دارالعلم و دارالعمل، حسينيه ايران، شهر دوچرخه ها، شيريني، شهر قنات و قنوت و قناعت و شهر آتش و آفتاب شناخته مي شود.
1968/8068

سرخط اخبار استان‌ها