۲۶ فروردین ۱۳۹۵، ۱۶:۵۱
کد خبر: 82035027
T T
۰ نفر
افت شدید آبهای زیرزمینی هشت دشت در چهارمحال و بختیاری را ممنوعه كرد

شهركرد- ایرنا- مدیرعامل شركت آب منطقه ای چهارمحال و بختیاری گفت: به دنبال افت شدیدآبهای زیرزمینی، هشت دشت این استان ممنوعه اعلام شد.

به گزارش ایرنا، حسین صمدی روز پنجشنبه در آخرین نشست كاری خود با خبرنگاران این استان افزود: 11 دشت در استان وجود دارد كه حدود 70 درصد پهنه این دشتها به سبب افت شدید آب ممنوعه شده است.
وی با بیان اینكه آبهای زیرزمینی تامین كننده 70 درصد آب مصرفی در استان است، گفت: با ممنوعه شدن هشت دشت در استان و افت شدید آبهای زیرزمینی باید به دنبال تامین آب از راههای جایگزین بود.
صمدی، پروژه های انتقال آب را از مهمترین راهكارهای تامین آب در استان دانست و تصریح كرد: چنانچه پروژه انتقال آب بن- بروجن عملیاتی شود در حدود 41 میلیون مترمكعب آب به دشتهای شهركرد و سفید دشت تزریق شده و چاه های تامین كننده آب شرب در این دشت ها بسته می شود.
مدیرعامل آب منطقه ای چهارمحال و بختیاری، تعداد چاه های آب این استان را 260 حلقه برشمرد و افزود: سال گذشته 109 حلقه چاه غیرمجاز در استان مسدود شد و امید است تا این 260 حلقه دیگر نیز ظرف دو سال آینده مسدود شود.
صمدی با بیان اینكه این 260 چاه فعال، یك درصد منابع آب استان را شامل می شود، گفت: حدود 85 درصد از آب چاه ها صرف مصارف كشاورزی می شود كه با آبیاری تحت فشار و بهینه سازی قانونی پروانه های برداشت، تا 50 میلیون مترمكعب آب دشت ها ذخیره سازی می شود.
وی خاطرنشان كرد: تاكنون 30 درصد از پروانه های برداشت آب در استان بهینه سازی شده كه تحقق كامل این برنامه همكاری بیش از پیش كشاورزان را می طلبد.
صمدی در ادامه با اشاره به پروژه های انتقال آب در این استان، اظهار كرد: طرح های انتقال درون استانی بدون هیچگونه چالش با رعایت قانون و كسب مجوزهای زیست محیطی پیگیری می شود.
مدیرعامل شركت آب منطقه ای چهارمحال و بختیاری ادامه داد: این در حالی است كه طرح های انتقال آب برون استانی با چالش هایی همراه بود كه برخی از آن ها برطرف شده است.
صمدی تصریح كرد: همه طرح های انتقال آب باید دارای مجوز محیط زیست، مجوز تخصیص و مجوز 215 باشد و تا زمانی كه هر پروژه ای نتواند این مجوزها را كسب كند غیرقانونی به شمار می رود.
حسین صمدی مدیرعامل شركت آب منطقه ای استان در پایان این نشست پایان خدمت خود در این سمت را اعلام كرد و گفت: از روز شنبه مشغول كار تدریس در دانشگاه می شود.
به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری به سبب كاهش نزولات آسمانی و افت شدید آبهای زیرزمینی هشت سال پیاپی با بحران خشكسالی مواجه شده و امسال در آستانه ورود به نهمین سال خشكسالی است.
7363/2097

سرخط اخبار استان‌ها