۱۴ فروردین ۱۳۹۵، ۱۰:۰۲
کد خبر: 82018773
T T
۰ نفر

رقابت هاي قهرماني كشتي با چوخه دراسفراين آغاز شد

۱۴ فروردین ۱۳۹۵، ۱۰:۰۲
کد خبر: 82018773
رقابت هاي قهرماني كشتي با چوخه دراسفراين آغاز شد

بجنورد - ايرنا - رقابت هاي قهرماني كشتي با چوخه14 فرودين، صبح امروز شنبه با حضور 132 كشتي گير در گود چشمه زينل خان اسفراين آغاز شد.

به گزارش ايرنا، اين رقابت هاي ديدني در قالب 33 تيم با حضور ده ها هزار تماشاگر مشتاق از برخي استان هاي كشور در چهار وزن 74 كيلو گرم، 84 كيلوگرم، 95كيلوگرم و به اضافه 95 كيلوگرم به مدت يك روز برگزار مي شود.
معاونين فرهنگي و امور شهرستان هاي وزير ورزش و جوانان، معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و شماري از قهرمانان المپيك و مسئولان استان خراسان شمالي ميهمان ويژه اي هستند كه اين مسابقات را از نزديك تماشا مي كنند.
اين مسابقات از شبكه هاي سه سيما، ورزش و شبكه استاني خراسان شمالي(اترك) به صورت زنده پخش مي شود.
همه ساله در 14 فروردين، شهرستان اسفراين طبق سنتي ديرين و كهن ميزبان بزرگترين مسابقات كشتي با چوخه كشور با حضور نام آوران اين عرصه از سراسر كشور است.
اين رويداد بزرگ ورزشي كه ازآن به عنوان بزرگترين رويداد گردشگري تك مكاني و تك زماني ورزش كشورنيز ياد مي شود را بيش از 50 هزار تماشگر مشتاق در گود چشمه زينل خان از نزديك تماشا مي كنند.
كشتي سنتي باچوخه خراسان شمالي از ورزش هاي پر طرفدار و جذاب در اين خطه است كه به عنوان ميراث معنوي در سال 87 به شماره 30 در فهرست آثار ملي ناملموس كشور ثبت شده است.
چوخه واژه اي كردي و نام لباسي است كه كشتي گيران اين رشته به تن مي كنند كه از شنل كوتاهي كه كشتي گيران آن را با شال سفيدرنگي محكم مي كنند تشكيل شده و از آنجا كه اين كشتي از قديم الايام در بين عشاير كرد شمال خراسان مرسوم بوده به نام كشتي باچوخه معروف شده است.
مسابقات مزبور با نواخته شدن دهل و سرنا همراه است كه در ذهن بيننده تداعي كننده رشادتها و دلاوريهاي پهلوانان و نام آوران تاريخ ايران است.
كشتي گيران چوخه قبل از آغاز مسابقه وضو گرفته و با روحيه اي معنوي پا به ميدان گذاشته و پس از روبوسي با حريف با دستور داور مسابقه كه معمولا' از پيشكسوتان كشتي با چوخه است، كشتي را آغاز مي كنند.
كشتي با چوخه سنتي را به نوعي مي توان مادر تمام كشتي هاي آزاد، فرنگي، جودو و كوراش دانست چرا كه اكثر فنون آن شبيه آنها است و بتدريج به كشتي هاي ديگر نيز رسوخ پيدا كرده است
شهرستان 127 هزار نفري اسفراين در 60كيلومتري جنوب شرقي بجنورد مركز خراسان شمالي قراردارد.
7189/ 6042
۰ نفر