۵ فروردین ۱۳۹۵، ۲۰:۰۰
کد خبر: 82011630
T T
۰ نفر

متهم اول جنایت جنگی در بوسنی به 40 سال زندان محكوم شد

۵ فروردین ۱۳۹۵، ۲۰:۰۰
کد خبر: 82011630
متهم اول جنایت جنگی در بوسنی به 40 سال زندان محكوم شد

تهران-ایرنا- رادوان كاراجیچ، رهبر سابق صرب های بوسنی به اتهام نسل كشی و جنایت جنگی به 40 سال زندان محكوم شد.

به گزارش پایگاه خبری شبكه یورو نیوز ٬ رادوان كاراجیچ (متولد ۱۹ ژوئن ۱۹۴۵ در یوگوسلاوی سابق) سیاست‌مدار، شاعر، روان‌پزشك صرب است كه از سال ۱۹۹۵ تا ۲۱ ژوئیه ۲۰۰۸ فراری بود.
كاراجیچ در سال ۱۹۹۲ میلادی به عنوان رهبر صرب های بوسنی و رییس جمهوری صربسكا بطور جدی وارد صحنه سیاسی شد و تا سال ۱۹۹۵ میلادی یكی از محورهای عمده نسل كشی و پاكسازی قومی در بوسنی و هرزگوین محسوب می شد.
وی طی ۴۳ ماه جنگ در بوسنی و هرزگوین به كشتار ده ها هزار غیرنظامی از مسلمانان و كروات ها متهم است.
كاراجیچ از جمله عاملان اصلی حادثه شهر 'سربرنیتسا' محسوب می شود كه در آن هشت هزار غیرنظامی مسلمان طی چند ساعت قتل عام شدند.
شهر سربرنیتسا در بوسنی و هرزگوین در سال ۱۹۹۵ میلادی هنگامی كه به عنوان یك منطقه امن تحت حمایت و حفاظت نیروهای سازمان ملل بود٬ توسط نیروهای كاراجیچ تصرف شد و هشت هزار تن از زنان و كودكان این شهر طی چند ساعت قتل عام شدند.
كاراجیچ ۴۳ ماه شهر سارایوو پایتخت بوسنی را تحت محاصره داشت كه طی این مدت ده هزار تن از غیرنظامیان این شهر كشته شدند.
وی همچنین به كشتار مسلمانان و كروات هایی كه توسط نیروهای صرب در اردوگاه های كار اجبار اسیر شده بودند متهم است.
در این اردوگاه ها هزاران تن از مسلمانان بوسنی در شرایط بسیار سخت و تحت انواع شكنجه های جسمی و روانی قرون وسطایی نگهداری می شدند كه مخابره تصاویر این اسیران توسط خبرگزاری های مختلف در آن زمان موجی از انزجار و نفرت افكار عمومی جهان را برانگیخت.
كاراجیچ پس از قرارداد صلح دیتون در سال ۱۹۹۵ میلادی كه به ۴۳ ماه جنگ در بوسنی و هرزگوین خاتمه داد متواری شد. وی به مدت ۱۳ سال همواره از سوی دادگاه لاهه به عنوان جنایتكار جنگی تحت تعقیب بوده تا نهایتا در منطقه 'وراچار' بلگراد دستگیر شد.
در سارایوو مردم پس از شنیدن خبر دستگیری كاراجیچ به خیابانها ریختند و با روشهای مختلف شادی خود را از این حادثه اعلام كردند.
خاورم **2041**1566
۰ نفر