۲۸ اسفند ۱۳۹۴، ۱۶:۲۴
کد خبر: 82007033
T T
۰ نفر
اتحادیه اروپا تحریم جهانی روسیه را خواستار شد

مسكو - ایرنا - در حالی كه امروز (جمعه) دومین سالروز الحاق منطقه كریمه به روسیه است، «فدریكا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه ای به نمایندگی از وزیران امور خارجه 28 كشور عضو این اتحادیه خواستار تحریم مسكو از سوی جامعه جهانی شد.

به گزارش ایرنا، رسانه های روسی روز جمعه بیانیه موگرینی را منتشر كرده اند كه در آن الحاق شبه جزیره كریمه به روسیه محكوم شده است.
روسیه 18 ماه مارس سال 2014 پس از برگزاری همه پرسی در منطقه كریمه كه اكثر ساكنان آن به جدایی این منطقه از اوكراین و الحاق به روسیه رای دادند با امضای قراردادی این شبه جزیره را به خاك خود ملحق كرد.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه خود از كشورهای عضو سازمان ملل خواسته است تا از سیاست این اتحادیه در تحریم روسیه پیروی كرده و مطابق با قطعنامه 68/262 مجمع عمومی سازمان ملل این كشور را تحریم كنند.
وی خاطرنشان كرد: اتحادیه اروپا به سیاست خود در مورد روسیه و منطقه كریمه و اعمال تحریم ها در مورد این كشور بطور كامل پایبند خواهد بود.
خانم موگرینی در بیانیه خود گفته است: اتحادیه اروپا همچنان بر این باور است كه الحاق كریمه به روسیه نقض معیارهای قوانین بین المللی و چالشی برای امنیت جهانی است.
وی با اشاره به افزایش نیروی نظامی روسیه در كریمه و بدتر شدن وضعیت حقوق بشر در این منطقه نسبت به اوضاع آن ابراز نگرانی كرده است.
اتحادیه اروپا در 2 سال اخیر در پیروی از سیاست های آمریكا علیه روسیه در مورد مساله اوكراین چند بسته تحریم های مالی و اقتصادی علیه این كشور وضع كرده است.
بر اساس اطلاعات رسانه های روسی، اتحادیه اروپا روز پنجشنبه با صدور بیانیه ای اعلام كرد با توجه به موضوع اوكراین، 28 عضو این نهاد به توافق رسیدند كه تحریم های علیه روسیه را تا ماه سپتامبر آتی تمدید كنند.
بر اساس این تحریم ها، اتحادیه اروپا از اعطای روادید ورود به خاك كشورهای عضو به 146 شخصیت و 37 شركت و سازمان روس و اوكراینی خودداری و دارایی های آنان را نیز مسدود كرده است.
همچنین بخش های دفاعی، مالی و انرژی روسیه نیز شامل تحریم های اتحادیه اروپا است.
اوكراین، سازمان پیمان آتلانتیك شمالی «ناتو»، اتحادیه اروپا و واشنگتن، روسیه را به اعزام نیرو به شرق اوكراین و ارسال تسلیحات به این منطقه جدایی طلب متهم می كنند. اما مسكو همواره هر گونه حضور نظامی را در اوكراین تكذیب كرده است.
اتحادیه اروپا همچنین می گوید كه با وجود تحریم های شدید علیه روسیه شرایط توافق آتش بس مینسك برای پایان دادن به مناقشه 2 ساله اوكراین هنوز برآورده نشده است.
شبس*اروپام*391*1613

سرخط اخبار جهان