۱۲ اسفند ۱۳۹۴، ۱۴:۲۸
کد خبر: 81987441
T T
۰ نفر

برگزاري دهمين المپياد كشوري فرش دستباف در مشهد

۱۲ اسفند ۱۳۹۴، ۱۴:۲۸
کد خبر: 81987441
برگزاري دهمين المپياد كشوري فرش دستباف در مشهد

مشهد- ايرنا- مرحله كشوري دهمين المپياد فرش دستباف ايران با حضور قالي بافان دانشجو و دانش آموز سراسر كشور در مشهد در حال برگزاري است.

رئيس مركز ملي فرش ايران روز چهارشنبه در حاشيه برگزاري اين المپياد در جمع خبرنگاران گفت: طي دهه گذشته هر سال رقابت بين قاليبافان در قالب المپياد ملي فرش در سطح استاني و كشوري توسط اين مركز برگزار شده است.
حميد كارگر افزود: در مرحله كشوري دهمين الميپاد فرش دستباف ايران، برگزيدگان مرحله استاني از 19 استان كشور در دو مقطع دانش آموزي و دانشجويي به صورت عملي و تئوري طي دو روز به رقابت مي پردازند.
وي بيان كرد: در اين مرحله كه از روز گذشته آغاز شده است، 162 قاليباف حضور دارند كه از اين تعداد 146 زن و 16 مرد، 88 دانشجو و 74 دانش آموز هستند.
وي گفت: رشته هاي اين دوره از مسابقات در مقطع دانش آموزي شامل بافت، طراحي، رنگرزي و در مقطع دانشجويي، بافت، طراحي، رنگرزي و مرمت است .
رئيس مركز ملي فرش ايران افزود: در اين دوره از مسابقات در مجموع 52 نفر در رشته بافت، 49 نفر در رشته طراحي، 42 نفر در رشته رنگرزي و 19 نفر در رشته مرمت با يكديگر رقابت مي كنند كه از اين تعداد 9 دانش آموز و 12 دانشجو به عنوان نفرات برتر انتخاب مي شوند.
كارگر اظهار كرد: فرش دستباف هنر و صنعت بومي ايران است كه سالها در همه مناطق ايران با تنوع، سبك بافت بسيار متنوع و كاربرهاي مختلف رواج داشته و با فرهنگ و خرده فرهنگ هاي اين كشور عجين شده است.
وي ادامه داد: قدمت، اصالت و تنوع فرش دستباف ايران آن را از توليد ديگر كشورها و رقبا متمايز مي كند.
وي گفت: ارزآوري بسيار، وجه فرهنگي و هنري فرش، اشتغالزايي گسترده با بهره گيري از سرمايه اندك، وجه اجتماعي آن به عنوان يك شغل مكمل روستايي مي تواند در شرايط فعلي به عنوان بهترين گزينه براي توسعه اشتغالزايي، تقويت اقتصاد، ارزآوري با محوريت اقتصاد مقاومتي باشد.
كارگر افزود: حوزه فرش دستباف نياز به واردات مواد اوليه، سرمايه گذاري كلان خارجي و دانش و مهارت فني خارجي ندارد و اين مزيت هايي است كه صنعت فرش دستباف را از ديگر صنايع متمايز مي كند و نياز به بيگانگان را به حداقل مي رساند.
رئيس مركز ملي فرش ايران اظهار كرد: با وجود اين فرش دستباف ايران نيازمند رويكرد علمي، شناخت سلايق روز بازار، افزايش دانش مطابق با اقتضائات كنوني دنياي توليد و تجارت است و در همين راستا در دهه گذشته رشته فرش در دانشگاه ها راه اندازي شده و دانش آموختگان فرش وارد بازار كار مي شوند.
كارگر گفت: المپياد فرش دستباف فرصتي براي سنجش و مداقه بخش علمي اين صنعت است تا فارغ التحصيلان اين بخش دانش و مهارت خود را ارزيابي كنند.
تعداد قاليبافان كشور حدود يك ميليون نفر تخمين زده مي شود كه از اين تعداد 700 هزار نفر قاليباف تمام وقت هستند.
7489 / 6053/ 6075
۰ نفر