۴ اسفند ۱۳۹۴، ۱۶:۲۴
کد خبر: 81976086
T T
۰ نفر

يك گام نزديك تر به درمان تنبلي چشم در بزرگسالان

۴ اسفند ۱۳۹۴، ۱۶:۲۴
کد خبر: 81976086
يك گام نزديك تر به درمان تنبلي چشم در بزرگسالان

تهران- ايرنا- يك مطالعه نشان مي دهد كه جريان الكتريكي با ولتاژ پايين به طور موقت مي تواند به بهبود بينايي در افراد بزرگسال مبتلا به تنبلي چشم يا آمبليوپي كمك كند.

به گزارش روز سه شنبه ايرنا از پايگاه اينترنتي ساينس نيوز لاين، محققان دانشگاه هاي 'واترلو' كانادا و 'سان يات سن' چين به روش جديد درمان تنبلي چشم در افراد بزرگسال يك قدم نزديك شدند، بيماري كه تاكنون تصور مي شد راه علاج آن منحصر به دوران كودكي است.
تنبلي چشم نوعي اختلال بينايي است كه اگر به موقع تشخيص داده و درمان نشود، فرد را از يك چشم بسيار كم بينا يا نابينا مي كند و با تشخيص به موقع ، به راحتي و كاملا قابل درمان است.
بن تامپسون محقق دانشگاه واترلو با همكاران چيني اش نشان دادند كه جريان الكتريكي با ولتاژ پايين به طور موقت مي تواند به بهبود بينايي در افراد بزرگسال مبتلا به تنبلي چشم يا آمبليوپي كمك كند.
آمبليوپي نوعي كاهش بينايي است كه در ان نمي توان در چشم و يا در راههاي عصبي بينايي هيچ گونه عيب ارگانيك (ساختماني)واضحي براي آن يافت ودر واقع از مواردي است كه نه مريض چيزي مي بيند ونه دكتر در چشم مريض چيزي مي بيند.
تامپسون گفت: اين اواخر نگرش عمومي اين بود كه درمان آمبليوپي در بزرگسالي ناممكن است. اين نگاه براي تمامي مبتلايان به مشكلات بينايي ناشي از مغز وجود دارد و اعتقاد بر اين بوده است كه در جهت بهبود بينايي از دست رفته آنها نمي توان هيچ اقدامي انجام داد.
در اين مطالعه، محققان بيماران را 20 دقيقه در معرض تحريك جريان مستقيم كرانيال (tDCS) قرار دادند كه روي سر بيمار و به طور مستقيم قشر بينايي اوليه اعمال مي شد.
آنها دريافتند كه اين روش درماني در افزايش واكنس بخشي از مغز موثر است كه مربوط به اطلاعات بصري ناشي از تنبلي چشم است. همچنين در بيماراني كه اختلال در ديدن الگو هاي كنتراست پايين را داشتند، كاربرد تحريك جريان مستقيم كرانيال (tDCS) موثر بود.
علت تنبلي چشم كه به از دست دادن بينايي منجر مي شود، در مغز نهفته است و به گفته محققان، مبليوپي از اين جهت در كودكان قابل درمان است كه مغز آنها بسيار خوب پاسخ مي دهد. اما در مورد بزرگسالان اين گونه نيست زيرا مدت زياد از دوره رشد حياتي مغز آنها گذشته است.
در همين حال، ساير محققان گفتند كه كاربرد تحريك جريان مستقيم كرانيال (tDCS) ممكن است در بيماراني كه در اثر سكته مغزي بينايي خود را از دست داده باشند، موثر باشد.
نتايج اين تحقيق در گزارش هاي علمي مجله مستند Naturepublication منتشر شد.
علمي **1311**2017
۰ نفر