۳ اسفند ۱۳۹۴، ۱۲:۴۳
کد خبر: 81974179
T T
۰ نفر
دریافت كد رهگیری در دفاتر مشاوران املاك الزامی است

تهران- ایرنا- رئیس كمیسیون تخصصی املاك كشور با بیان اینكه دریافت كد رهگیری برای هر گونه معاملات مسكن الزامی است، گفت: دیوان عدالت اداری تنها سازمان امور مالیاتی را از دریافت كد رهگیری از متعاملان معاف كرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، حسام عقبایی روز دوشنبه در نشستی با خبرنگاران افزود: ابطال دریافت كد رهگیری توسط سازمان امور مالیاتی هیچ ارتباطی به اخذ كد رهگیری توسط مشاوران املاك ندارد.
رئیس اتحادیه مشاوران املاك استان تهران تاكید كرد: با مصوبه دیوان عدالت اداری این طور در اذهان عمومی شكل گرفت كه اخذ كد رهگیری برای متعاملان لغو شده، در حالی كه بر اساس مصوبه 1387 هیات دولت اخذ كد رهگیری برای متعاملان مسكن الزامی و این مصوبه لغو نشده است.
عقبایی تاكید كرد: دریافت كد رهگیری توسط مشاوران املاك در سراسر كشور برای تامین منافع مردم است تا افراد بتوانند با اطمینان خاطر بیشتری مسكن مورد نیاز خود را معامله كنند.
وی تصریح كرد: بند سه و تبصره یك بند چهار مصوبه هیات وزیران همچنان به قوت خود باقی است و تمام مشاوران املاك در سراسر كشور باید برای قراردادهای تنظیمی خود از سامانه اطلاعات و املاك كشور كد رهگیری دریافت كنند.
رئیس كمیسیون تخصصی املاك كشور اظهار داشت: مصوبه دیوان عدالت اداری بندهای 5 و 6 مصوبه هیات دولت را ابطال كرده است تا الزام متعاملین برای ارائه كد رهگیری به سازمان امور مالیاتی كشور برداشته شود در حالی كه این مسئله ربطی به اخذ كد رهگیری در معاملات مسكن ندارد.
وی گفت: مشاوران املاك و اصناف زیر مجموعه دولتی نیستند و بر اساس قانون نظام امور صنفی در كشور فعالیت می كنند و مشاوران املاك نیز تمام اعضای خود را برای انجام معاملات ملزم به كد رهگیری كرده است.
عقبایی تاكید كرد، دریافت كد رهگیری برای مشاوران املاك درآمدی ندارد بلكه در تامین منافع مردم بسیار تاثیر گذار است. مشاوران املاك مجاز به دریافت حق الزحمه طبق ضوابط و مقررات تعیین شده هستند.
وی گفت: هر مشاور املاك در كشور برای دریافت كد رهگیری برای فروش مسكن تنها 40 هزار ریال باید به اتاق اصناف پرداخت كند و برای هر قرارداد اجاره نیز در دفاتر مشاوران املاك برای دریافت كد رهگیری 10 هزار ریال به حساب اتاق اصناف واریز می شود تا با جمع این مبالغ هزینه های نگهداری سامانه های اطلاعات و املاك كشور تامین شود در حالی كه این هزینه ها نیز جوابگوی آن نیست.
وی در ادامه با اشاره به سیر صعودی معاملات مسكن از مهر تا بهمن امسال در كشور اظهار داشت: در مهرماه امسال 77 هزار و 453 قرارداد، آبانماه 81 هزار و 210 قرارداد، آذر ماه 85 هزار و 118 قرارداد، دی ماه 107 هزار و 738 قرارداد و در بهمن ماه امسال 106 هزار و 496 قرارداد فروش در دفاتر مشاوران املاك كشور به ثبت رسیده است.
عقبایی اظهار داشت: روند صعودی فروش واحدهای مسكن در سراسر كشور نشان می دهد همچنان معاملات مسكن سیرصعودی دارد. بازار از ركود خارج نشده و پیش بینی ما این است بازار معاملات مسكن از نیمه دوم سال 95 به تدریخ از ركود خارج شود.
عقبایی افزود: در مهرماه سال جاری 12 هزار و 132 قرارداد فروش، آبان ماه 13 هزار و 446 فقره قرارداد، در آذرماه 13 هزار و 984 فقره، در دی ماه 18 هزار و 101 فقره و در بهمن ماه امسال 18 هزار و 229 قرارداد فروش در شهر تهران در دفاتر مشاوران املاك به ثبت رسیده است.
وی با بیان اینكه 12 هزار دفاتر مشاوران املاك در تهران در بهمن ماه امسال به طور میانگین 1.5 قرارداد فروش تنظیم كردند، گفت: این وضعیت نشان می دهد هنوز هم بازار مسكن كشور در ركود قراردارد و اگر میزان معاملات به چهار برابر افزایش یابد در این صورت می توان گفت بازار رونق گرفته است.
رئیس اتحادیه مشاوران املاك استان تهران پیش بینی كرد: تا پایان سال جاری تغییر محسوسی در قیمت مسكن به وجود نیاید و همین ثبات نسبی بازار حفظ شود و از اواخر خرداد ماه سال آینده خریداران واقعی برای خرید مسكن وارد بازار شوند.
وی خواستار تسهیل پرداخت وام خرید مسكن در كشور شد و گفت: برای دریافت تسهیلات 60 میلیون تومانی متقاضیان باید یك پنجم این مبلغ را اوراق تسهیلات مسكن بخرند و این مساله به طور عملی متقاضیان را از نظر مالی در شرایط سختی قرار می دهد. این نحوه پرداخت تسهیلات خرید مسكن در هیچ كجای دنیا رایج نیست و تنها در كشور ما رواج پیدا كرده است.
وی گفت: متاسفانه عده ای از جمله كانون سردفتران و دفتر یاران با اخذ كد رهگیری دفاتر مشاوران املاك در كشور مخالف هستند. هیچ مشاور املاكی در كشور حق تنظیم قرارداد فروش بدون اخذ كد رهگیری ندارد و هرگونه انجام معامله تنها با دریافت كد رهگیری عملی است.
رئیس كمیسیون تخصصی مشاوران املاك كشور یاد آورشد: مصوبه هیات دولت صدور كد رهگیری از سامانه اطلاعات و املاك كشور را تنها برای مشاوران املاك مجاز دانسته تا معامله با دریافت كد رهگیری انجام شود.
عقبایی تاكید كرد: هم اكنون تنها مرجع آمار بانك مركزی، مركز آمار ایران و سایر نهادهای دولتی در خصوص خرید و فروش مسكن سامانه كد رهگیری است تا هرگونه وضعیت ملك با ارائه كد پستی برای متعاملین مشخص شود.
عقبایی با اشاره به كاهش سود سپرده های بانكی گفت: با كاهش سپرده های بانكی باید میزان اجاره بهای واحدهای مسكونی نیز تعدیل شود، زیرا مالكان آپارتمان ها ارزش مسكن اجاره ای خود را معمولا با میزان سود سپرده های بانكی می سنجند.
وی در پایان از برگزاری سومین نمایشگاه بین المللی املاك ومستغلات در تهران خبر داد و گفت: این بزرگترین نمایشگاه املاك و ساختمان در منطقه است كه بیش از 110 شركت از 18 كشور جهان آخرین دستاوردهای خود را بدون فروش مسكن و مستغلات به نمایش می گذارند و شرط شركت آنها در این نمایشگاه نیز انجام سرمایه گذاری در ایران بوده است.
اقتصام ** 1108 ** 9314 **1561
۰ نفر