۲۸ بهمن ۱۳۹۴، ۹:۵۱
کد خبر: 81967389
T T
۰ نفر
زنگ ورود اصلاح طلبان به گود انتخابات

تهران-ایرنا- فهرست نامزدهای اصلاح‌ طلب برای حضور در انتخابات مجلس دهم سرانجام دیروز (سه شنبه) نهایی و منتشر شد. روزنامه های چاپ امروز ایران حضور چهره‌ های تازه و همچنین هشت نامزد زن را از ویژگی های این فهرست عنوان كردند.

این گزارش نگاهی به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز چهارشنبه 28 بهمن ماه 1394 خورشیدی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی كرده است.

*** انتشار لیست 30 نفره نامزدهای اصلاح طلب
روزنامه «آرمان» در گزارش «خیرالموجودین اصلاح ‌طلبان!» به انتشار فهرست نهایی اصلاح طلبان اشاره كرد و نوشت: روز گذشته درنهایت لیست ائتلاف فراگیر اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس در تهران منتشر شد؛ لیستی كه اصلاح‌طلبان با مشاهده آن كمی به فكر فرو رفتند. لیستی كه 7 اسفند در حالی باید به اسامی‌ آن رای دهند كه از اصلاح‌طلب یا اعتدالگرا بودن آنها اطمینان دارند اما از افراد سرشناس این دو طیف نیستند. شاید شوك ناشی از ردصلاحیت اصلاح‌طلبان در بدنه اصلاح‌طلبان احساس شد؛ شوكی كه تا دیروز نمود نداشت و این امید وجود داشت كه كاندیداهای این طیف تایید صلاحیت خواهند شد كه این مهم، محقق نشد. به هر حال بزرگان اصلاحات و اعتدال روزها به دور یك میز نشستند و برای ارائه یك لیست انتخاباتی بحث و گفت‌وگو كردند و دیروز لیستی 30 نفره ارائه شد. لیستی كه از لحاظ تفكر به اصلاحات نزدیك و به عبارتی خیرالموجودین این جریان است اما برخی نام‌ های آن از اذهان دور هستند.
به گزارش این روزنامه، در این لیست نام محمدرضا عارف، فریده اولادقباد، محمدرضا بادامچي، كاظم جلالي، سهیلا جلودارزاده، فاطمه السادات حسیني، الیاس حضرتي، غلامرضا حیدري، فاطمه ذوالقدر، علیرضا رحمتي، ابوالفضل سروش، فاطمه سعیدي، پروانه سلحشور، رحیم سلیماني‌راد، طیبه سیاووشي، مهدي شیخ، محمود صادقي، محسن علیجاني زماني، محمدجواد فتحي، مصطفي كواكبیان، احمد مازني، پروانه مافي، علیرضا محجوب، داوود محمدي، علي مطهري، سیدفرید موسوي، محمدرضا نجفي، بهروز نعمتي، محمدعلي وكیلي و عبدالرضا هاشم زائي دیده می‌شود؛ برخی از این اسامی برای اصلاح‌طلبان ناشناخته بود و دیروز درموتورهای جست‌وجوگر بارها نام آنها را وارد می‌كردند تا رزومه‌ای از فعالیت‌هایشان بیایند.
«لیست فراگیر اصلاحات» نیز عنوان یادداشت آرمان بود. به نوشته این روزنامه، آن چه كه باید تصریح كرد لیست موجود پیام‌های متعددی دارد. نخستین پیام این لیست گله‌مندی از رد صلاحیت‌هاست. پیام دوم اینكه اصلاحات هیچ گاه به بن بست نمی‌رسد و اصلاحات روندی ادامه‌دار است. پیام سوم لیست این است كه اصلاحات هیچگاه منفعل نخواهد شد و رویش اصلاحات گسترده است و گفتمان اصلاح‌طلبی هر روز به دامنه و نفوذ خود می‌افزاید. پیام چهارم لیست این است كه هرچند تندرو‌ها میدان‌دار لیست‌های اصولگرایان هستند، اما اصلاح‌طلبان توانسته‌اند به بالندگی رسیده و با اعتدالیون به ائتلاف دست یابند. لیستی كه درحال حاضر منتشر شده است یك لیست فراگیر از حیث دانش است. 14نفر از لیست تهران دارای مدرك دكترا در حوزه‌های مختلف دانشگاهی هستند. همچنین هشت نفر از زنان تحول خواه در این لیست حضور موثر دارند. وجود بانوان در لیست نشان از توجه اصلاح‌طلبان به نقش زنان درجامعه دارد. همچنین از مناطق مختلف جغرافیایی تهران در این لیست افرادی هستند. لیست موجود لیست فراگیری است كه همه بخش‌های كار‌گری، فرهنگیان و... را در برمی‌گیرد. لیست اصلاح‌طلبان دارای جاذبه‌های فراوانی است.
روزنامه «فرهیختگان» در این باره نوشت: دیروز پس از اینكه كانال تلگرامی سیدحسین مرعشی لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان را منتشر كرد در لحظه اول همه مبهوت ماندند كه این چهره‌های جدید چه كسانی هستند؟ در واقع در یك فرآیند پیچیده و طولانی اصلاح‌طلبان به این نتیجه رسیدند كه حذف‌ها و ردصلاحیت‌ها اگرچه در ابتدا خوشایند نبود، نهایتا روی دیگری هم داشت. چهره‌هایی در این میان مطرح شدند كه در واقع كمتر شناخته شده بودند، ولی از اصول اصلاح‌طلبانه پیروی می‌كردند. این طیف در كنار چهره‌های دیگری از اصلاح‌طلبان همچون دكتر عارف و اصلاح‌طلبان قدیمی می‌توانند تركیب جدید و خوبی را برای مجلس ارائه كنند.
به گزارش فرهیختگان، اكنون كه بعد از روزها انتظار بالاخره فهرست اصلاح‌طلبان هم منتشر شده، این اتفاق می‌تواند برای حامیان دولت خوشایند باشد. روحانی در آخرین نطق تلویزیونی خود از مجلسی سخن گفت كه در آن عقلا گردهم باشند تا بتوانند دولت را یاری كنند.
روزنامه «اعتماد» هم با اشاره به «این سی نفر» آورد: لیست ٣٠ نفره تهران با حضور چهره‌های اصلاح‌طلب، حامی دولت و افراد نزدیك به علی لاریجانی یك نخ تسبیح مشخص دارد آن هم مشابهت‌های سیاسی این چهره‌ها برای مقابله با طرفداران كلبی مسلكی سیاسی و افراطی‌هاست. این لیست نمادی از بلوغ سیاسی اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان است. این فهرست نماد هویت اصلاحات است. هویتی كه حالا حاملانش به این بلوغ رسیده‌اند تا پس از خلق حماسه سیاسی در خرداد ٩٢ و اجماع بر سر كاندیداتوری حسن روحانی همواره با ترجیح منافع ملی بر منافع جریانی دست به انتخاب‌های حساسی بزنند. ادراك صحیح از وضعیت موجود باعث شد تا عقلای این دو جریان سیاسی بر سر هدف مشترك به وحدت انتخاباتی برسند. اتحاد و ائتلافی كه بی‌تردید خواب آشفته افراطی‌ها را آشفته‌تر از قبل خواهد ساخت.
«شرق» هم نوشت: فهرست اصلاح‌طلبان تهران سرانجام دیروز با سرلیستی محمدرضا عارف نهایی و منتشر شد. از ویژگی‌های این فهرست می‌توان به حضور چهره‌های جدید و هشت زن اشاره كرد. این برای نخستین بار در فهرست‌های انتخاباتی تاریخ مجالس ایران است كه نزدیك به یك‌سوم فهرست را زنان تشكیل می‌دهند. تعداد زنان فهرست اصلاح‌طلبان تهران دو برابر زنان فهرست ائتلاف اصولگرایان تهران است. خروجی این فهرست نشان می‌دهد كه اصلاح‌طلبان به عهد خود برای رسیدن به سهمیه ٣٠درصدی زنان از مجلس پایبند بوده‌اند یا دست‌كم تلاش خود را برای نزدیك‌شدن به آن انجام داده‌اند. آخرین نتایج تأیید صلاحیت‌ها بعد از اعتراضات نامزدها، دوشنبه‌شب از سوی شورای نگهبان اعلام شد. اصلاح‌طلبان امیدوار بودند كه در این اعلام جدید، اسامی تعدادی از نامزدهای جریان اصلاح‌طلب هم به چشم بخورد كه این طور نشد؛ تا جایی كه یكی از دلایل به‌ تعویق‌افتادن زمان اعلام فهرست نهایی اصلاح‌ طلبان در مقایسه با اصولگرایان هم همین امیدواری بود.
روزنامه «جام جم» هم شروع رقابت های انتخاباتی را خبر داد و با اشاره به اطلاعیه ستاد انتخابات كشور نوشت: به اطلاع عموم ملت شریف ایران و تمامی نامزدهای نمایندگی انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی می‌رساند، در اجرای ماده 56 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و ماده 40 آیین‌نامه اجرایی آن، تبلیغات انتخاباتی تمامی نامزدهای تائید صلاحیت شده از بامداد روز پنجشنبه مورخ 29/11/1394 آغاز خواهد شد و در ساعت 8 صبح روز پنجشنبه مورخ 06/12/1394 یعنی 24 ساعت قبل از ساعت شروع اخذ رأی پایان می‌یابد.

*** توسعه گردشگری در سایه تدبیرهای تازه
نهمین نمایشگاه بین ‌المللی گردشگری و صنایع وابسته دیروز با استقبال چشمگیر هیات‌ های گردشگری كشورهای گوناگون در تهران شروع به كار كرد؛ رخدادی كه بنا به نوشته روزنامه های امروز، یكی از جایگزین های مناسب برای درآمدهای نفتی كشور را مشخص می سازد.
روزنامه «جهان صنعت» با اعلام خبر شروع به كار نمایشگاه گردشگری، نوشت: نهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری ایران با حضور وزیر كشور، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، وزیر گردشگری یونان، نماینده یونسكو در ایران و رییس آژانس فدرال گردشگری روسیه افتتاح شد. مراسم افتتاحیه این نمایشگاه برخلاف سال‌های گذشته بدون آنكه با سخنرانی مقامات مسوول همراه باشد، با نوای موسیقی محلی برگزار شد. براساس اعلام معاونت گردشگری، در نمایشگاه امسال نمایندگانی از 16 كشور حضور یافته‌اند.
روزنامه «ایران» هم با انتشار عكسی از این نمایشگاه و گزارشی با عنوان «ضیافت اقوام ایرانی در بزرگ ترین نمایشگاه گردشگری تهران» آورد: در نخستین روز از نمایشگاه تفاهمنامه مشترك فعالان گردشگری ایران و روسیه توسط «مرتضی رحمانی موحد» معاون گردشگری سازمان گردشگری و میراث فرهنگی و «اولگ سافانوف» رئیس آژانس گردشگری روسیه در حضور مسعود سلطانی‌فر رئیس سازمان و جاگاریان سفیر روسیه در ایران به امضا رسید. رحمانی موحد در طول این مراسم از آمادگی بخش خصوصی و دولتی برای همكاری با سرمایه‌گذاران روسی بویژه در بخش هتل‌سازی و تأسیسات گردشگری خبر داد. او افتتاح دفتر اطلاع‌رسانی گردشگری روسیه در ایران را تبریك گفت و از برنامه سازمان برای راه‌اندازی دفاتر اطلاع‌رسانی در شهرهای مختلف روسیه جدا از پایتخت این كشور خبر داد.
به گزارش ایران، «پایرش سوك نگام» معاون خاورمیانه وزارت گردشگری تایلند هم از رشد 30 درصدی گردشگران ایران در كشور متبوع خود بعد از نمایشگاه سال گذشته خبر داد و تعداد گردشگران ایرانی كه سال گذشته به این كشورسفر كرده‌اند را 88 هزار نفر اعلام كرد. او از اهمیت بازار ایران برای تایلند سخن گفت و از رشد 8درصدی گردشگران تایلند كه به هوای میهمان نوازی ایرانی‌ها به كشور ما می‌آیند خبر داد.
در همین پیوند، روزنامه «تجارت» هم از «معافیت مالیاتی جدید در صنعت گردشگری» خبر داد. به نوشته تجارت، مسعود سلطانی‌ فر رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری دیروز در حاشیه افتتاح نهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته در جمع خبرنگاران اظهار داشت:‌ در جلسه گذشته هیأت دولت ماده 31 آیین‌نامه رفع موانع تولید كه اصلاح ماده 132 قانون مالیات‌های مستقیم است، تصویب شد. طبق این ماده‌ قانونی تمام هتل‌ها، مراكز اقامتی و تأسیسات گردشگری كه از ابتدای سال 95 پروانه بهره‌برداری دریافت می‌كنند، مشمول 100 درصد معافیت مالیاتی می‌شوند.این معافیت به مدت 5 سال در شهرهای توسعه یافته و به مدت 10 سال در شهرهای كمتر توسعه یافته اجرایی می‌شود.
روزنامه «شهروند» هم در گزارشی به اجرای طرح ویزای الكترونیك پیش از نوروز 95 اشاره كرد. بنا بر این گزارش، سلطانی‌فر با اشاره به راه‌اندازی پیش از موعد ویزای الكترونیك ایران گفت: «برطبق قول قبلی قرار بود ویزای الكترونیك تا پایان ‌سال 95 اجرا شود، اما مسئولان وزارت خارجه و بخش‌های مرتبط خبر داده‌اند كه ویزای الكترونیك قبل از‌ سال 95 عملیاتی می‌شود.»

*** حضور ظریف در پارلمان اروپا
«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه، دیروز به پارلمان اروپا رفت و در حضور نمایندگان این پارلمان از ایران هراسی غربی ها انتقاد كرد؛ موضوعی كه روزنامه ها آن را اد‌امه نفوذ رییس دستگاه دیپلماسی ایران د‌ر د‌ستگاه قانونگذاری قاره سبز تعبیر كردند.
روزنامه «قانون» در این باره نوشت: پارلمان قاره سبز یكی از بزرگ‌ ترین پارلمان های د‌نیاست چرا كه د‌ر این مجموعه آبی رنگ، نمایند‌گانی از حد‌ود‌ 28 كشور اروپایی حضور د‌ارند‌ و این به معنای آن است كه ظریف با قانونگذاران بیشتر كشورهای اروپایی رایزنی كرد‌ه است. پارلمان اروپایی، بازوی قانونگذاری اتحاد‌یه اروپاست و سهم بسزایی د‌ر گسترش مناسبات با تهران د‌ارد‌.
در ادامه این گزارش آمده است: ظریف كه برای سفری د‌و روزه شال و كلاه كرد‌ه بود‌ و خود‌ را به بروكسل رساند‌ه بود‌، د‌ر طول سفر خود‌ با مقامات اروپایی د‌ید‌ار كرد‌ كه از آن جمله می توان به فد‌ریكا موگرینی ، رئیس د‌ستگاه سیاست خارجی و امنیتی اتحاد‌یه اروپا، د‌ید‌یر ریند‌رز، معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه بلژیك، یانوش لواند‌وفسكی رئیس هیأت روابط با ایران د‌ر پارلمان اروپا ، ژان كلود‌ یونكر، رئیس كمیسیون اروپایی، «شارل میشل» نخست وزیر بلژیك، المار بروك رئیس كمیته روابط خارجی پارلمان اروپا و چند‌ تن د‌یگر از مقامات اروپایی اشاره كرد‌. د‌كتر ظریف د‌ر گپ و گفتی كه با موگرینی د‌اشت،آخرین تحولات برجامی را مرور كرد‌ و همچنین آماد‌گی كشورمان برای سفر سیاستمد‌ار جوان ایتالیایی ها به ایران را اعلام كرد‌. سپس آنها به میان خبرنگاران آمد‌ند‌ تا د‌ر نشستی خبری، حرف های مطرح شد‌ه را به رسانه ها منتقل كنند‌.
روزنامه «اطلاعات» هم در تیتر نخست خود به آن بخش از سخنان ظریف مبنی بر اینكه «برخی كشورهای منطقه با گروه‌ های تروریستی متحدند» اشاره كرد و نوشت: محمدجواد ظریف، در كمیته روابط خارجی پارلمان اروپایی حضور یافت و ضمن تبیین مواضع جمهوری اسلامی ایران پیرامون مسائل منطقه‌ ای و بین‌المللی به سئوال‌ ها و ادعاهای مطرح شده توسط برخی از نمایندگان پارلمان اروپایی در موضوعات مرتبط با منازعات منطقه از جمله سوریه یمن و عراق، تنش بین ایران و عربستان و نیز مسائل مربوط به حقوق بشر در ایران پاسخ داد‌.
به گزارش اطلاعات، ظریف در تبیین موضوع ایران نسبت به سوریه و یمن با تاكید بر خواست كشورمان مبنی بر حق تعیین سرنوشت مردم سوریه و یمن توسط مردمشان حضور مستشاری ایران در سوریه را بنا به درخواست دولت قانونی این كشور و مطابق با حقوق بین‌الملل دانست و تصریح كرد كه كمك ایران به دولت عراق و سوریه با هدف ممانعت از سلطه گروه‌های افراطی و تروریستی همچون داعش، جبهه النصره و القاعده بر بغداد و دمشق صورت می‌گیرد در حالی كه برخی كشورهای منطقه متاسفانه این گروه‌های تروریستی را به عنوان متحدین خود و ابزار چانه‌زنی در معادلات منطقه‌ای تقویت می‌نمایند.
روزنامه «خراسان» هم به پرسش های ظریف از اروپایی ها اشاره كرد و نوشت: وی در بخشی از این برنامه با طرح این سوال كه چه كسی در منطقه ما مستحق تحریم‌ های حقوق بشری است، نمایندگان پارلمان اروپا را به تعمل و تفكر در مورد وضعیت اسفناك یمن و بمباران‌های مداوم مناطق غیرنظامی توسط عربستان فرا خواند.
به نوشته خراسان، رییس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به پرسش دیگری درباره روند دموكراسی در ایران، از انتخابات برگزار شده در كشورمان دفاع كرد و گفت: دولت خاتمی محصول انتخاباتی بود كه رفسنجانی متولی برگزاری‌اش بود. احمدی‌نژاد محصول انتخاباتی بود كه خاتمی آن را برگزار كرد و روحانی نتیجه انتخاباتی است كه رقیب مسلم وی یعنی احمدی‌نژاد آن را برگزار كرد. آیا این خود نشانه جدی بودن دموكراسی نوپای ایران نیست؟

*** معضل دستفروشان در مترو
بیش از سه میلیون و به گفته برخی مسوولان تا پنج میلیون نفر روزانه از قطار درون شهری تهران استفاده می كنند. در این میان حضور چهارهزار دستفروش در مترو تهران باعث شد تا مسوولان، طرح ممنوعیت فعالیت دستفروشان را اجرا كنند. به همین بهانه، روزنامه «ابتكار» به سراغ این چالش اجتماعی رفت و برخورد مسوولان با پدیده دستفروشی در روزهای پایانی سال را گزارش كرد.
به نوشته ابتكار، دستفروشان كه خانه دومشان همین قطار دراز زیرزمینی بود پس از اجرا شدن طرح مورد نظر مانند ریختن آب در خانه مورچه ها متواری شدند و تا مدتی اثری ازشان نبود. هرچند به تناسب خروج آن ها از مترو، حضورشان در اتوبوس های تندرو (BRT) و خیابان های سطح شهر پررنگ تر شد اما گویا 'دستفروشان به مرخصی بدون حقوق' رفته بودند كه در هفته اخیر بار دیگر با انرژی بیشتر به متروها بازگشتند.
در ادامه گزارش این روزنامه آمده است: ساماندهی دستفروشان كار دشواری است. چرا كه آن ها تكدیگر نیستند و از سلامتی جسمی خوبی نیز برخوردارند. به تعبیری دیگر این افراد هرچند نیازمند هستند و شاید از روی ناچاری به این شغل روی آورده اند اما نیاز به سمن ها و یا NGOها ندارند. اگر مترو تعطیل شود در جای دیگر به دست فروشی ادامه می‌دهند. آن ها به دستفروشی به عنوان یك شغل نگاه می كنند. شغلی كه به گفته محمدرضا علیپور فرمانده یگان حفاظت شهرداری تهران درآمدی 1.5 تا 3 میلیون تومانی دارد. دستفروشی فقط معطوف به مترو نیست، در ورودی های مترو و همچنین بسیاری از پیاده روها عده ای به فروش اجناس مشغول هستند. اجناسی از میم میوه تا كاف مسواك. حال برخورد و یا ساماندهی دو واژه ای است كه تفاوت بسیار دارد.
اما نحوه برخورد با دستفروشان توسط نیروهای شهرداری، موضوع دیگری بود كه ابتكار به آن اشاره كرد و نوشت: روز گذشته (27 بهمن ماه 94) خبری با عنوان «درگیری شدید ماموران شهرداری با دست‌ فروشان» بار دیگر خبرساز شد. در محدوده خروجی متروی شادمان، مسافران در حال خروج از ایستگاه، با صحنه درگیری ماموران شهرداری با چرخی‌ های میوه‌ فروش مواجه شدند. حدود 10 نفر از ماموران شهربان - حریم‌بان عصر روز دوشنبه برای برخورد با سد معبر، با دو ماشین‌ شاسی‌بلند كه هیچ اثری از شماره منطقه و ناحیه شهرداری بر روی آنها نبود و فقط آرم شهرداری داشتند، در خیابان آزادی حاضر شده و اقدام آنها جهت برخورد با دست‌فروشان و چرخی‌های مقابل خروجی مترو به درگیری و مجروح شدن شماری از دستفروشان منجر شد.
بنا بر این گزارش، حال كه تعدادی از دستفروشان به مترو ها بازگشته‌اند ودر روزهای پایانی سال به سر می بریم و بر شمار دستفروشان خیابانی نیز افزوده خواهد شد، به راستی با پدیده دستفروشی چه باید كرد؟ برخورد صحیح با این افراد چیست؟ دستفروش خیابان، مترویی، اتوبوسی و ... هر روز درحال افزایش و شكلگیری منسجم تری است، آیا طرح های گوناگون جمع آوری دستفروشان تاكنون پاسخگو بوده است؟
**گروه پژوهش و تحلیل خبری
پژوهشم**9294**9283**9279

سرخط اخبار سیاست