۲۷ بهمن ۱۳۹۴، ۱۰:۵۴
کد خبر: 81965993
T T
۰ نفر

جایگزینی خاطرات، امكان پذیر شد

۲۷ بهمن ۱۳۹۴، ۱۰:۵۴
کد خبر: 81965993
جایگزینی خاطرات، امكان پذیر شد

تهران - ایرنا - مطالعات جدید نشان می دهد، خاطرات چنان كه پیش از این تصور می شد، دائمی نیستند و می توان خاطرات بد را از مغز انسان پاك و خاطرات دیگری را جایگزین آن كرد.

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا، محققان راهكارهایی برای پاك كردن‏، تغییر و جایگزینی خاطرات در مغز انسان یافته اند و در حال حاضر داروهایی نیز برای انجام این كار در دست تولید هستند.
در گذشته محققان تصور می كردند خاطرات در یك محل خاص از بافت مغز ذخیره می شوند؛ اما مطالعات جدید نشان می دهد كه تمام خاطرات در اتصالات موجود بین سلول های عصبی مغز ذخیره می شوند. در واقع برای ذخیره یك خاطره در مغز، پروتئین های خاصی بافت مغز را تحریك می كنند تا اتصالات عصبی جدیدی را ایجاد كند. تا زمانی كه بخواهیم این خاطره را مجددا به یادآوریم، اتصالات مذكور به حال خود باقی می مانند. اما نكته قابل توجه این است كه با هر بار یادآوری یك خاطره، اتصالات عصبی مربوط به آن‏، مجددا ساخته شده و محكم تر از قبل می شوند. این فرآیند بازسازی، علت اصلی تغییر احساسات ما نسبت به خاطره های قدیمی است. این فرآیند را می توان به فرآیند ساخت اشیای شیشه ای تشبیه كرد كه در آن ابتدا شیشه ذوب می شود و پس از تغییر شكل به نحو مطلوب، مجددا سخت می شود. در فرآیند بازسازی خاطره نیز زمانی كه پیوندهای عصبی اولیه سست شده و مجددا در حال شكل گیری هستند، می توان خاطره را تغییر داد یا آن را حذف كرد.
محققان دریافتند یكی از عوامل موثر در فرآیند بازسازی خاطرات در مغز انسان كه خاطرات را با احساسات پیوند می دهد، یك ماده شیمیایی موسوم به نوراپی نفرین است و با كنترل این ماده می توان پیوند بین احساسات منفی و خاطرات دردناك را از هم گسیخت.
این تحقیقات علاوه بر امكان جایگزینی خاطرات، زمینه را برای درمان افراد مبتلا به انواع فوبیا، اضطراب و اختلالات استرس پس از ضایعات روانی، فراهم می كند.
علمی (6) ** 9259**1440
۰ نفر