۱۷ بهمن ۱۳۹۴، ۱۷:۱۴
کد خبر: 81951880
T T
۰ نفر
برنامه ریزی برای رساندن سهم حمل و نقل ریلی به 20 درصد

مشهد - ایرنا - وزیر راه و شهرسازی از برنامه ریزی برای ارتقای سهم ناوگان ریلی در صنعت حمل و نقل به 20 درصد تا شش سال آینده خبر داد.

به گزارش ایرنا عباس آخوندی روز شنبه در آیین آغاز عملیات اجرایی برقی سازی قطار مشهد - تهران كه روز شنبه با حضور رئیس جمهوری صورت گرفت، گفت: سهم كنونی بخش ریلی از حمل و نقل در حوزه بار حدود شش و در بخش مسافری 9 درصد است.
وی ارتقای این سهم به 20 درصد را نیازمند سرمایه گذاری بسیار گسترده دانست و افزود: تلاش داریم مفهوم صنعت ریلی را به زندگی حمل و نقلی، مسافر، بار، درون شهری و برون شهری آورده و گسترش دهیم.
وزیر راه و شهرسازی طول كنونی خط آهن در حال بهره برداری در كشور را حدود 11 هزار كیلومتر عنوان كرد و گفت: 9 هزار و 500 كیلومتر مسیر جدید نیز در دست اجراست كه پنج هزار كیلومتر آن در حال ساخت است و ایجاد سه هزار كیلومتر دیگر نیز در مرحله سرمایه گذاری و مذاكره است كه ظرفیت جابه جایی ها را به دو برابر افزایش می دهد.
آخوندی عنوان كرد: علاوه بر این یك هزار و 500 كیلومتر راه آهن هم آماده ریل گذاری است كه با خرید ریل در سال آینده، بخش گسترده ای از این خطوط قابل افتتاح و بهره برداری خواهد بود.
وی با بیان اینكه برنامه های گسترده ای برای توسعه صنعت ریلی در دست مطالعه و بررسی داریم، افزود: نخستین اقدام ما افزایش سرعت و ارتقای فناوری قطارهای موجود است كه این طرح با اجرای قطار سریع السیر تهران - قم - اصفهان آغاز شده است.
آخوندی اضافه كرد: با اجرای مرحله دوم برقی سازی قطار مشهد - تهران، سامانه آن كاملا از دیزلی به برقی تغییر یافته و سرعت آن به 250 كیلومتر در ساعت می رسد.
وی گام دوم برای توسعه حمل و نقل ریلی را كه برای نخستین بار در كشور در حال انجام است توسعه حمل و نقل حومه ای عنوان كرد و گفت: اكنون روزانه 450 هزار وسیله نقلیه به تهران وارد و همین میزان نیز از آن خارج می شود كه در مشهد این رقم 100 هزار دستگاه ورودی و همین میزان خروجی است كه این به مفهوم آلودگی واتلاف انرژی است.
وزیر راه و شهرسازی گفت: با توجه به این وضعیت به این نتیجه رسیدیم كه حمل و نقل حومه ای را مستقل از حمل و نقل دوربرد سامان دهیم و بر این مبنا تا كنون در تهران 19 قطار حومه ای فعال شده و طرح های بزرگ دیگری هم در این راستا در دست اجراست.
آخوندی با بیان اینكه این طرح برای مشهد هم در دست طراحی است، افزود: قطارهای حومه ای مشهد در مسیرهای فریمان، چناران، سبزوار و تربت حیدریه در دست فعال سازی است تا مردم بتوانند در حومه شهرهای بزرگ زندگی كرده و در عین حال دسترسی سریع و آسان نیز به آنها داشته باشند.
وی توسعه حمل و نقل ریلی در حوزه درون شهری را از دیگر راهبردها در توسعه ناوگان ریلی دانست و اظهار كرد: طراحی شهری و نظام شهرسازی بر اساس حمل و نقل ریلی و تغییر و توسعه آن از ضروریات است تا با این سه طرح، یك نظام حمل و نقل درون شهری، بین شهری و حومه ای مطلوب داشته باشیم.
وزیر راه و شهرسازی یكپارچه سازی حمل و نقل ریلی، جاده ای و هوایی را اصلی ترین شعار این وزارتخانه برشمرد و افزود: براین اساس اتصال مستقیم ترمینال فرودگاه به مترو و خط آهن از جهت سرعت، قیمت و نیز آسایش مردم بسیار اهمیت دارد.
وی با اشاره به سرمایه گذاری سه هزار میلیارد ریالی در ایستگاه راه آهن مشهد و حجم قابل توجه خدمات دهی سالانه آن، گفت: اقدام مهمی كه در بحث راه آهن شهری چناران - گلبهار - مشهد انجام می شود ایجاد ایستگاه دوم راه آهن مشهد در جنوب غرب شهر است كه با اجرای آن مشهد از حالت تك ایستگاهی خارج می شود.
5132/1906
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد