۱۰ بهمن ۱۳۹۴، ۱۲:۱۳
کد خبر: 81941158
T T
۰ نفر
نخستین الكتروكورتیكوگرافی 8 كانال در كشور انجام شد

تهران- ایرنا- نخستین الكتروكورتیكوگرافی 8 كانال كشور در مركز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشكی شیراز با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی ریاست جمهوری انجام شد.

به گزارش روز شنبه گروه علمی ایرنا از روابط عمومی معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری، محققان كشور در مركز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشكی شیراز نخستین الكتروكورتیكوگرافی 8 كانال در ایران را انجام دادند، این روش روی یك بیمار دارای تومور مغزی در حین عمل جراحی تومور به عنوان فاز دوم از پروژه الكتروكورتیكوگرافی و تحریك كورتكس FEF در انسان با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی انجام شد.
هدف نهایی این است كه یك نقشه مغزی كامل در زمان جراحی از نواحی قشر مغز تهیه شود تا پزشك كاركردهای شناختی مغز را بشناسد در واقع دستگاه ثبت الكتروفیزیولوژی حین عمل جراحی با حمایت ستاد شناختی و مركز حقیقات علوم اعصاب شیراز تهیه شده و برای بیماران مورد استفاده قرار گرفته می‌شود.
طرح ' انجام الكتروكورتیكوگرافی یا روشی برای ثبت فعالیت‌های مغزی و تحریك الكتریكی قشرمغز در حین عمل جراحی' از سوی مركزتحقیقات علوم اعصاب شیراز با كمك دكتر مجیدرضا فرخی، جراح مغز و اعصاب، به عنوان مجری این طرح در حال انجام است.
الكتروكورتیكوگرافی ECog روشی برای ثبت فعالیت‌های مغزی و تحریك الكتریكی قشر مغز در حین عمل جراحی است، در واقع این روش مبتنی بر الكتروفیزیولوژی ثبت داده‌ها از قشر كورتكس است.
نقشه‌برداری مغز حین عمل جراحی و انجام ارزیابی كاركردی یكی از چالش‌های مهم برای جراح است تا آسیبی به نواحی كاركردی مغز وارد نشود،بنابراین پیش از عمل جراحی مغز توسط متخصصان علوم اعصاب نخست ثبت الكتروفیزیولوژی از سطح كورتكس انجام شده و هر یك از نواحی كاركرد شناختی مغز مشخص می‌شود.
با این اقدام جراح از قبل كاركردهای مغز را دانسته و با این دانش و دید بازتر عمل جراحی را انجام می‌دهد به این ترتیب كمترین صدمات متوجه بیمار می‎شود، با استفاده از الكتروكوتیكوگرافی اختلالات عملكردی فرد پس از جراحی به حداقل می رسند.
اگر هنگام جراحی تنها بافت آسیب دیده برداشته شود، بافت‌های سالم آسیب نمی بینند.
علمی (1) ** 9340**2017
۰ نفر