۶ بهمن ۱۳۹۴، ۱۶:۳۲
کد خبر: 81936690
T T
۰ نفر

پرونده ارسباران در نوبت ثبت جهانی

۶ بهمن ۱۳۹۴، ۱۶:۳۲
کد خبر: 81936690
پرونده ارسباران در نوبت  ثبت جهانی

تبریز- ایرنا - مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از ارسال پرونده منطقه حفاظت شده ارسباران به یونسكو برای ثبت جهانی خبر داد.

به گزارش ایرنا فرزین حق پرست روز سه شنبه در جمع خبرنگاران اظهار كرد: یونسكو پس از ارزیابی پرونده ارسباران، تصمیم نهایی خود در این خصوص را در اجلاس سال 2017 اعلام خواهد كرد.
وی خاطرنشان كرد: پرونده منطقه حفاظت شده ارسباران بعد از دو سال پیگیری كارشناسان سازمان های میراث فرهنگی، حفاظت محیط زیست و جنگل ها و مراتع، به عنوان یكی از نمایندگان ایران به پاریس ارسال شد.
حق پرست افزود: پرونده ارسباران به همراه بافت تاریخی یزد، نمایندگان ایران برای ثبت در فهرست میراث جهانی در سال 2017 خواهند بود.
وی منطقه حفاظت شده ارسباران را نگین تنوع زیستی ایران دانست و از آن به عنوان یكی از برجسته ترین نقاط دارای تنوع زیستی در كشور یاد كرد.
وی حضور عشایر ایل شاهسوند، با قدمت سكونت چند هزار ساله در این منطقه، را نمادی از تعامل پایدار انسان و طبیعت عنوان كرد.
حق پرست با اشاره به اهمیت ثبت جهانی ارسباران از نظر حفاظتی، بر نقش این رویداد در رونق گردشگری منطقه و به تبع آن شكوفایی اقتصادی ارسباران و توسعه پایدار منطقه تأكید كرد.
منطقه حفاظت شده ارسباران با وسعت ۸۰ هزار و ۴۲۷ هكتار در كناره‌های جنوبی رود ارس در حوزه شهرستان های كلیبر و ورزقان واقع شده كه به عنوان ذخیره گاه بیوسفر به ثبت رسیده است.
ارسباران علاوه بر تنوع عظیم گیاهی، عمده‌ترین گونه‌های پرندگان و پستانداران حمایت شده یا كمیاب چون مارال، شوكا، پلنگ، خرس قهوه ای، كل و بز، گربه وحشی و پرندگان حمایت شده ای چون سیاه خروس، قرقاول، دراج، طرلان و سایر پرندگان شكاری و طیف وسیعی از پرندگان كوچك را در چتر حمایت خود دارد.
این منطقه در شمال غربی آذربایجان شرقی میان سه رودخانه مهم 'ارس' در شمال، ' ایلگنه‌چای' در غرب و 'كلیبرچای' در شرق واقع شده و از جنوب به ارتفاعات 'سایگرام' متصل است.
منطقه حفاظت شده ارسباران به شماره 204 در فهرست میراث طبیعی كشور ثبت شده است.
3071/1495/5132
۰ نفر