۵ بهمن ۱۳۹۴، ۷:۴۳
کد خبر: 81934150
T T
۰ نفر
انتخاب رييس جمهورلبنان،ديپلماسي تلفن و«3 نه»/ پاسخ نبيه بري به سميرجعجع

بيروت – ايرنا - در حالي كه توفان« تالاسا» حضور خود را در سراسر لبنان تحميل كرده و بارش شديد باران و برف همراه با كاهش دما، سرمائي سوزان را براي لبناني ها به ارمغان آورده ، لبناني ها همچنان منتظر گرمائي سياسي هستند كه به نظر مي رسد تا آينده اي نامعلوم دست نيافتني است.

به گزارش ايرنا،اگرچه قطار انتخابات رياست جمهوري لبنان چند روزقبل از ايستگاه « قلعه معراب» با اعلام حمايت
« سمير جعجع» رئيس حزب «نيروهاي لبناني» از ژنرال « ميشل عون» رئيس فراكسيون تغيير واصلاح در پارلمان لبنان و مصالحه بين « دو دشمن قديمي» به حركت درآمد، اما اين قطار بر روي ريل يخ زده سياست لبنان به كندي پيش مي رود و گاهي از حركت باز مي ايستد.
در آخرين روزهاي سال گذشته و پيش از اين اقدام جعجع، « سعدالحريري» رئيس حزب جريان المستقبل از نامزدي « سليمان فرنجيه» رئيس حزب جريان المرده به طورغير رسمي در انتخابات رياست جمهوري لبنان حمايت كرده بود كه قبل از همه با مخالفت هاي شديد در گروه 14 مارس و حتي در داخل حزب شيخ سعد مواجه شد.
سمير جعجع و سعدالحريري از نامزدي ژنرال عون و سليمان فرنجيه در انتخابات رياست جمهوري لبنان در حالي كه هر دو از همپيمانان حزب الله و گروه 8 مارس هستند و سليمان فرنجيه حتي داراي روابطي بسيار نزديك با بشار اسد رئيس جمهوري سوريه است، حمايت كرده اند.
حزب الكتائب به رياست سامي الجميل و برخي ديگر از احزاب ريز و درشت گروه 14 مارس و حتي اشرف ريفي وزير دادگستري و عضو حزب جريان المستقبل با انتخاب فرنجيه و ژنرال عون به شدت مخالفت كرده اند.
به اعتقاد ناظران سياسي، اقدام هاي سعدالحريري وسمير جعجع لبنان را با بحراني جديد مواجه كرده است و بايد منتظر نتايج دور جديد گفت وگوهاي حزب الله و جريان المستقبل كه قرار است امروز در عين التينه برگزار شود و همچنين دور جديد گفت وگوهاي ملي در روز چهارشنبه و نشست روز پنجشنبه هيات دولت ماند كه به نظر مي رسد بسيار تنش آميز باشد وحتي به استعفاي وزيران وابسته به ژنرال عون ختم شود اگر در دستور كار نشست دولت موضوع انتصاب اعضاي جديد شوراي عالي نظامي گنجانده نشود.

** ديپلماسي تلفني
روزهاي گذشته چندين تماس تلفني مهم ميان سياستمداران لبناني برقرار شد كه ابتداي آن با تماس تلفني ژنرال عون با سعد الحريري شروع شد تا بتواند « مزه دهن» شيخ سعد را درخصوص نامزديش درانتخابات رياست جمهوري بعداز اعلام حمايت سمير جعجع از او بفهمد.
دفتر رسانه اي سعدالحريري بعداز اين تماس تلفني با صدور بيانيه اي اعلام كرد كه رئيس حزب جريان المستقبل از مصالحه بين دو حزب « نيروهاي لبناني» و حزب جريان آزاد ملي ابراز خرسندي و تاكيد كرد كه ضروري است هه در نشست آينده پارلمان حاضر شوند تا با انتخاب رئيس جمهوري به خلاء سياسي در لبنان پايان دهند.
روزنامه لبناني السفير نوشت كه برخي اطلاعات حاكي است كه ژنرال عون به سعدالحريري ابلاغ كرده كه بعداز حمايت جعجع از نامزدي او داده ها تغيير نكرده است و تفاهم او با جعجع در چارچوب همان طرحي بوده كه تو پيشتر گفته بودي و آن برخورداري نامزد رياست جمهوري از راي بالاي طائفه مسيحي است.
اما سعدالحريري به صدور اين بيانيه بسنده نكرد و بلافاصله با سليمان فرنجيه تلفني تماس گرفت و به طورعمدي آن را رسانه اي كرد تا پيامي روشن به جعجع و ژنرال عون داده باشد كه همچنان از فرنجيه حمايت مي كند.
السفير به نقل از منابعي نوشت: درهاي خانه سليمان فرنجيه بر روي ژنرال عون و يا جبران باسيل وزير امور خارجه و رئيس حزب جريان آزاد ملي باز است اما هرگونه ملاقاتي بين آنها در نظر فرنجيه تغيير ايجاد نخواهد كرد و او همچنان برنامزدي خود در انتخابات رياست جمهوري اصرار دارد مگر اين كه ژنرال عون به طور علني با « برنامه ب» موافقت كند و آن عقب نشيني به نفع فرنجيه است اگر نتواند راي اكثريت و مورد نياز را براي نشستن بر كرسي رياست جمهوري كسب كند.

** پاسخ نبيه بري به سمير جعجع
روزنامه السفير نوشت كه « نبيه بري» رئيس مجلس لبنان در ديدار با برخي از كساني كه با او ديروز(يكشنبه) ملاقات كرده اند، تاكيد كرده است كه نشست هشتم فوريه پارلمان لبنان براي انتخاب رئيس جمهوري با جلسات گذشته پارلمان تفاوتي نمي كند، اگر حضور نمايندگان به حد نصاب برسد تشكيل خواهد شد و اگر نرسد تشكيل نمي شود و من زمان ديگري را تعيين و اعلام خواهم كرد.
اگرچه تماس ها و رايزني ها همچنان ادامه دارد اما با توجه به شرايط كنوني بعيد به نظر مي رسد كه در جلسه آينده پارلمان لبنان تعداد نمايندگان حاضر به حد نصاب لازم برسد و تشكيل شود.
رئيس مجلس لبنان خاطرنشان كرده است، لبناني ها حتي از فرصت مشغول بودن برخي كشورهاي منطقه به يكديگر كه همچنان وجود دارد، استفاده درستي نمي كنند و براي انتخاب رئيس جمهور اقدام نمي كنند و دليل آن هم ادامه اختلافات داخلي در اين خصوص است.
وي در واكنش به موضع سمير جعجع كه گفته است اكنون توپ در زمين حزب الله است و حزب الله اگر در حمايت از نامزدي ژنرال عون صادق باشد بايد در صحن پارلمان حاضر شود و به او راي دهد، تصريح كرد: از حزب الله چه مي خواهند انجام دهد؟ آيا مي خواهند حزب الله روي سر سعدالحريري، وليد جنبلاط، سليمان فرنجيه و نبيه بري تفنگ، هفت تير و موشك بگذارد تا به نامزد مورد حمايت آن راي دهند؟
نبيه بري افزود: داستان اين نيست و روابط بين ما همپيمانان به اين نحو وشكل نيست.
رئيس مجلس لبنان در پاسخ به اين سئوال، آيا حزب الله مي تواند با اعمال فشار برسليمان فرنجيه او را قانع كند كه از نامزدي در انتخابات رياست جمهوري عقب نشيني و از ژنرال عون حمايت كند؟، گفت: چرا فرنجيه بايد عقب نشيني كند در حالي كه موقعيت او تاكنون بسيار قوي تر است.
وي افزود: آيا در انتخابات رياست جمهوري توافق و تفاهم ژنرال عون و جعجع كافي است؟ دو قطب اساسي ديگر مسيحيان ماروني لبنان چه مي گويند؟
نبيه بري اضافه كرد: من نمي گويم، « بكركي» محل اقامت رهبر مسحيان ماروني لبنان اعلام كرده است كه بايد بين چهار قطب قدرتمند اين طائفه در خصوص رئيس جمهور آينده لبنان توافق صورت بگيرد.
حزب جريان آزاد ملي ، حزب « نيروهاي لبناني، حزب الكتائب و حزب جريان المرده چهار قطب اصلي مسيحيان ماروني لبنان هستند.
رئيس مجلس لبنان گفت: درملاقات اخيرم با جبران باسيل و الياس بوصعب فرستادگان ژنرال عون گفتم كه به سليمان فرنجيه مراجعه و با او تفاههم كنيد و راي من هچنان فرنجيه است.

** 3 « نه»
در همين حال الاخبار ديگر روزنامه لبناني هم نوشت: با اصرار گروه هاي سياسي لبناني بر مواضع خود، ادامه تهديد لبناني ها توسط كشورهاي عرب حوزه خليج فارس ، ادامه تحريم هاي تحميل شده آمريكا عليه هواداران حزب الله و همچنين بحران در هيات دولت لبنان ناشي از عدم توافق براي فعال شدن آن، آيا با وجود اين موانع برگزاري انتخابات رياست جمهوري لبنان در آينده نزديك شانسي دارد؟
اين روزنامه لبناني افزود: در داخل لبنان، انتخابات رياست جمهوري در گرو 3 « نه» است، حزب الله همچنان با تصميم حزب جريان المستقبل درخصوص رييس جمهور، نخست وزير، قانون انتخابات و تكروي آن در قدرت مخالف است و جريان المستقبل هم به طور مطلق مخالف ورود ژنرال «ميشل عون» رئيس فراكسيون تغيير و اصلاح به « بعبدا» كاخ رياست جمهوري است.
« اما ژنرال عون و « سمير جعجع » رئيس حزب « نيروهاي لنباني» هم هرگونه ناديده گرفتن جايگاه خود را نمي پذيرند و معتقدند كه با ائتلاف جديد « نماينده اول و شرعي» مسيحيان ماروني لبنان هستند».
الاخبار خاطرنشان كرد: در حالي كه هر كدام از اين ها در صدد ترغيب ديگري به پيوستن به گزينه خود است، درگيري هاي در منطقه روز به روز داغ تر وهمزمان شكاف ها و چنددستگي ها در لبنان گسترده تر مي شود.
اين روزنامه لبناني تصريح كرد: با اين وجود گروه هاي سياسي لبناني همچنان به مشورت ها و بگومگوهاي سياسي ادامه مي دهند تا شايد زودتر به موعد حل و فصل بحران انتخاب رئيس جمهوري برسند.
الاخبار اضافه كرد: سمير جعجع تماس هاي داخلي و منطقه اي خود را براي كسب حمايت از ژنرال عون نامزد مورد حمايت خود در انتخابات رياست جمهوري لبنان گسترده كرده و تصميم دارد ديدارها و تماس هاي ديپلماتيك و تحركات خود در رسانه هاي عربي را در اين زمينه افزايش دهد.
اين روزنامه لبناني در عين حال نوشت كه « فرنجيه هم گفته است حتي اگر سيدحسن نصرالله دبيركل حزب الله و بشار اسد رئيس جمهوري سوريه هم از او بخواهند از نامزدي در انتخابات رياست جمهوري لبنان عقب نشيني نمي كند و آن را به سعدالحريري هم گفته است».
خاورم ** 1324

سرخط اخبار جهان