حركت قطارانتخابات رياست جمهوري لبنان ازقلعه معراب/وضعيت اضطراري درميان همپيمانان سعودي

بيروت – ايرنا – حركت قطار انتخابات رياست جمهوري لبنان كه حدود 20 ماه است به ايستگاه آخر«بعبدا»(كاخ رياست جمهوري) نرسيده و در ايستگاه « بنشعي»( اقامتگاه سليمان فرنجيه رئيس حزب جريان المرده متوقف شده بود)، دوشنبه شب بارديگر حركت خود را از ايستگاه « معراب»(اقمامتگاه سمير جعجع رئيس حزب نيروهاي لبناني) با اعلام حمايت او از نامزدي ژنرال ميشل عون رئيس فراكسيون تغيير واصلاح در مجلس لبنان شروع كرد.

به گزارش ايرنا، ناظران معتقدند كه اين قطار اكنون وارد تونل تاريكي شده و زماني به بعبدا مي رسد كه با روشن شدن مواضع همه گروه هاي سياسي بتواند از گذرگاه سرنوشت ساز« پارلمان لبنان» به سلامت عبور كند.
آن روز مشخص خواهد شد كه تنها مسافر اين قطار هنگام توقف در ايستگاه بعبدا و به صدا در آمدن سوت ورود، ژنرال عون ، سليمان فرنجيه رئيس حزب جريان المرده و يا شخص ديگري است.
بعداز اقدام سمير جعجع در اعلام حمايت از نامزدي ژنرال عون كه به معناي ديگر اعلام انصراف خود از نامزدي گروه 14 مارس در انتخابات رياست جمهوري لبنان بود، لبنان شاهد تحركات گروه هاي سياسي و اعلام مواضع اين گروه ها و شخصيت هاي برجسته سياسي اين كشور بوده است.
اما تاكنون هيچكدام از گروه هاي موثر واصلي، موضع رسمي و نهائي خود را با توجه به شرايط جديد اعلام نكرده و گمانه زني ها در اين رابطه با توجه به مواضع قبلي آنها صورت مي گيرد.
حزب الله لبنان كه تاكنون قاطعانه از ژنرال ميشل عون به عنوان نامزد انتخابات رياست جمهوري حمايت مي كرد، تاكنون سكوت اختيار كرده است و ژنرال عون در گفت وگو با شبكه تلويزيوني (OTV) ارگان حزب جريان آزاد ملي ، در پاسخ به سئوالي گفت كه « حزب الله از ابتدا از نامزدي من حمايت كرده است» و اطلاعي از موضع « نبيه بري» رئيس مجلس و رئيس جنبش امل ندارد.
اكنون اين سئوال مطرح است، آيا سليمان فرنجيه رئيس حزب جريان المرده كه گفته است اگر ژنرال عون از آراي لازم براي موفقيت در انتخابات رياست جمهوري از او حمايت مي كند براين راي خود اصرار دارد و يا اين كه از اين نظر عبور كرده و آماده است به عنوان نامزد حزب جريان المسقبل به رياست سعدالحريري در انتخابات شركت كند.
البته اين سئوال هم قوت گرفته كه آيا در شرايط جديد حزب المستقبل از بين ژنرال عون ، سليمان فرنجيه و يا گزينه سوم از كدام حمايت خواهد كرد و اين گزينه چه كسي خواهد بود؟

** ديدارهاي باسيل با نبيه بري و فيصل كرامي/ تاكيد برحفظ همپيمانان
جبران باسيل وزير امور خارجه ، رئيس حزب جريان آزاد ملي و از همه مهمتر داماد ژنرال عون كه قرار است امروز (چهارشنبه) با « سامي الجميل » رئيس حزب الكتائب ديدار كند، روز سه شنبه به ديدار « نبيه بري » رئيس مجلس و رئيس جنبش امل و همچنين فيصل كرامي وزير سابق ورزش و جوانان و وارث سياسي خاندان بزرگ كرامي رفت.
فيصل كرامي بعداز اين ديدار گفت: جبران باسيل ما را از تحولات اخير مطلع كرد و اميدواريم كه ژنرال عون نامزد ما و گروه ما (8 مارس) بدون توجه به اين كه چه كسي از او حمايت مي كند، به عنوان رئيس جمهور لبنان انتخاب شود.
كرامي چند روز قبل و در يكمين سالگرد درگذشت پدرش عمركرامي گفته بود : به وصيت پدرم عمل و قاتل رشيد كرامي عمويم را قصاص مي كنيم.
« سمير جعجع» رئيس حزب «نيروهاي لبناني» به اتهام ترور رشيد كرامي و چند تن ديگر از جمله چند كودك به اعدام محكوم شده بود كه با يك عفو سياسي مشكوك از مجازات اعدام گريخته است.
فيصل كرامي بعداز ديدار باسيل با او افزود: فرقي نمي كند كه حزب « نيروهاي لبناني» به ژنرال عون راي مي دهد و يا نه ، ما از اين كه ديگر گروه ها به تصميم ما رسيده اند، استقبال مي كنيم.
وي تاكيد كرد: در هر صورت ما پرونده قضائي با سميرجعجع را پيگيري مي كنيم اما بين اين پرونده و حمايت او از نامزدي ژنرال عون ارتباطي برقرار نمي كنيم.
جبران باسيل هم بعداز ديدار با نبيه بري رئيس مجلس تاكيد كرد: ما براي حفظ همپيمانان خود و ايجاد راه هائي براي خروج از كذشته و ورود به افقي وسيع تلاش مي كنيم به ويژه اين كه اكنون فرصتي براي گشايش در پرونده انتخابات رياست جمهوري فراهم شده است و ما علاوه بر استفاده از اين فرصت براي حفظ همپيمانان خود از هر تلاشي فروگذار نخواهيم كرد.
وي خاطرنشان كرد: معتقديم امروز مرحله جديدي براي ما شروع شده است و دست خود را به سوي همه لبناني ها براي تفاهم با همه دراز مي كنيم.

** سليم الحص: جعجع حق ندارد براي لبنان تعيين تكليف كند
سليم الحص نخست وزير اسبق لبنان اظهارداشت كه « نيروهاي لبناني» براي تعيين تكليف كردن براي لبناني ها و نامزد كردن احدي به عنوان نامزد در انتخابات رياست جمهوري شايستگي ندارد زيرا تاريخ سياه گذشته آن چنين اجازه اي را به آن نمي دهد.
وي گفت كه هدف جعجع از حمايت از نامزدي ژنرال عون، پاك كردن صفحه تاريك زندگي خود است كه بر احدي از لبناني ها پوشيده نيست.

** حمايت جمعيت قولنا والعمل
شيخ « احمد القطان» رئيس جمعيت قولنان والعمل از نزديكان به گروه 8 مارس بر حمايت اين جمعيت از نامزدي ژنرال عون تاكيد كرد و گفت كه ژنرال عون از شبه اجماع ملي و وطني برخوردار است و مي تواند براي حفاظ از لبنان با قدرت و اقتدار عمل كند.
وي گفت كه اميدواريم همه گروه هاي سياسي لبناني در صحن مجلس نمايندگان حاضر شوند و به ژنرال عون راي دهند.

** حماده : نبايد شتاب كرد
مروان حماده از اعضاي گروه 14 مارس ونماينده پارلمان در واكنش به اقدام سمير جعجع در اعلام حمايت از نامزدي ژنرال عون گفت: نبايد در اين خصوص شتاب كرد و لبناني ها بايد ابتكارعمل سعدالحريري در اعلام حمايت از نامزدي سليمان فرنجيه و اعلام حمايت جعجع از ژنرال عون را در كنار هم و در فضائي آرام بررسي كنند.
وي گفت كه بايد منتظر ماند تا همه گروه هاي سياسي نظر خود را اعلام كنند و هنوز زود است كه ما راي خود را اعلام كنيم و بهترين گزينه فعلا سكوت است..
حماده افزود: زود است كه بتوانيم برنامه هاي حزب الله و نبيه بري را حدس بزنيم و به همه توصيه مي كنم تا اكنون نفسي عميق بكشند.

** سمير جعجع : اميدواريم عون به زودي رئيس جمهور شود
سمير جعجع روز سه شنبه با كاردينال بشاره راعي رهبر مسيحيان ماروني لبناني ديدار كرد و بعداز آن گفت كه اميدواريم ژنرال عون به زودي رئيس جمهور لبنان شود.
وي با بيان اين كه « انتظار واكنشي منفي از سوي سليمان فرنجيه به حمايت ما از نامزدي ژنرال عون ندارم و برعكس منتظر واكنش مثبت همه گروه هاي لبناني هستيم»،افزود: سليمان فرنجيه همواره گفته است اگر ژنرال عون شانسي در انتخابات رياست جمهوري داشته باشد من با او هستم و به او راي مي دهم، اميدوارم اكنون به اين گفته خود عمل كند زيرا معتقدم ژنرال عون شانس خوبي دارد.
جعجع اضافه كرد: موضع حزب الله در خصوص ژنرال عون هم مشخص است و همواره گفته است كه پشت سر ژنرال قرار دارد.
رئيس حزب « نيروهاي لبناني» گفت كه رابطه اش با سعد الحريري رئيس حزب جريان المستقبل بالاتر از گام هاي سياسي كوچك و بزرگ است اما انكار نمي كنم كه باهم در خصوص حمايت از نامزد انتخابات رياست جمهوري اختلاف داريم.

** اعلام وضعيت اضطراري در ميان همپيمانان سعودي
روزنامه لبناني السفير نوشت: « سعدالحريري» رئيس جريان المستقبل بعداز اعلام حمايت جعجع از نامزدي ژنرال عون وضعيت اضطراري سياسس اعلام كرد و براي مشورت و رايزني فواد السنيوره، نهاد المشنوق، اشرف ريفي ، سمير الجسر و نادر الحريري را به رياض فراخواند.
نادر الحريري، نهاد المشنوق و سمير الجسر سه عضو تيم جريان المستقبل در گفت وگوهاي با حزب الله لبنان هستند.
در همين حال فراكسيون المستقبل در مجلس لبنان هم در پايان نشست خود با صدور بيانيه اي با استقبال از « مصالحه بين حزب « نيروهاي لبناني» و حزب جريان آزاد ملي» ، تاكيد كرد : ما به رويكردهاي سعدالحريري در زمينه انتخابات رياست جمهوري ملتزم هستيم و سخن آخر در باره رئيس جمهور آينده را مجلس لبنان مي زند.

** نامزد جنبش امل هنوز معلوم نيست
« علي حسن خليل» وزير دارائي و معاون سياسي « نبيه بري» رئيس جنبش امل لبنان بعداز ديدار با « سامي الجميل» رئيس حزب الكتائب در باره حمايت جعجع از نامزدي ژنرال عون گفت: ما خواستار انتخاب رئيس جمهوري لبنان در سريعترين زمان ممكن هستيم زيرا پيروزي براي همه لبناني ها خواهد بود.
وي افزود: به نظر ما تجربه كرده است كه راس قدرت سياسي در لبنان ، يك جايگاه نمادين نيست بلكه يك جايگاه فعال و اساسي است و هرج و مرج دوران گذشته به علت نبود رئيس جمهور است.
معاون سياسي رئيس جنبش امل خاطرنشان كرد: با حمايت جعجع از نامزدي ژنرال عون و همچنين نامزدي سليمان فرنجيه شاهد يك تحرك جديد هستم و بايد از اين فرصت براي رسيدن به تفاهم هاي ملي استفاده كنيم تا بتوان رئيس جمهوري جديد را انتخاب كرد.
علي حسن خليل در پاسخ به اين سئوال از ميان دو نامزد كنوني ( ژنرال عون و سليمان فرنجيه) ، كداميك نامزد جنبش امل است؟، گفت: در زمان خود اعلام مي كنيم.
روزنامه لبناني الاخبار نوشت كه « حزب الله تلاش هائي را شروع كرده است تا سليمان فرنجيه را قانع كند از نامزدي ژنرال عون در شرايط جديد حمايت كند».
خاورم ** 1324

سرخط اخبار جهان