۲۶ دی ۱۳۹۴، ۱۱:۰۷
کد خبر: 81922027
T T
۰ نفر
سن بالاي مادر هنگام بارداري احتمال بروزصرع در كودكان را افزايش مي دهد

تهران- ايرنا- دبير علمي دوازدهمين كنگره بين المللي صرع و متخصص بيماري هاي مغز و اعصاب گفت: مطالعات نشان مي دهند كه سن بالاي مادر در هنگام بارداري احتمال بروز حملات تشنجي مانند صرع را در كودك افزايش مي دهد.

به گزارش روز شنبه گروه علمي ايرنا از انجمن صرع ايران، دكتر احمد نگهي در مورد بيماري صرع توضيح داد: صرع يك اختلال عملكردي در سلول هاي مغزي است كه به اشكال مختلف بروز مي يابد؛ حملات صرع در شايع ترين شكل خود به صورت كاهش هوشياري همراه با حركات اندام ها رخ مي دهد اما مي تواند به شكل خفيف تر نيز بروز يابد.
وي با تاكيد بر اينكه بيماري صرع معمولا زمينه ارثي ندارد يعني از والدين به فرزندان منتقل نمي شود، گفت: مطالعات نشان مي دهد تنها در پنج درصد مبتلايان به صرع، زمينه ژنتيك وجود دارد.
نگهي خاطرنشان كرد: ابتلاي پدر يا مادر به بيماري صرع معمولا در انتقال اين بيماري به فرزندان نقشي ندارد اما سن بالاي مادر در هنگام بارداري احتمال بروز بيماري هاي مرتبط با سيستم مغز و اعصاب مانند انواع اختلالات مغزي و حملات تشنجي مانند صرع را افزايش مي دهد.
وي در مورد مادران مبتلا به صرع نيز گفت: به رغم اينكه احتمال انتقال صرع از مادر به فرزند بسيار ناچيز است اما اگر مادر مبتلا به صرع از داروهاي ضدتشنج استفاده مي كند، لازم است در هفته شانزدهم بارداري، با انجام سونوگرافي هاي مخصوص، سلامت سيستم عصبي مغز جنين مورد بررسي قرار گيرد.
نگهي با بيان اينكه به طور كلي زنان مبتلا به صرع بدون هيچ نگراني مي توانند باردار شوند، افزود: اين افراد تنها لازم است تحت نظر پزشك معالج باشند و با استفاده از درمان هاي دارويي، بارداري سالم بدون خطري را سپري كنند.
دبير علمي دوازدهمين كنگره بين المللي صرع تاكيد كرد: زنان مبتلا به اين بيماري بايد قبل از اقدام به بارداري براي تغيير يا كنترل دوز داروهاي ضدتشنج مصرفي خود، با پزشك مربوطه مشورت كنند و در طول بارداري تحت نظر ماهيانه متخصصان مغز و اعصاب و زنان باشند تا با انتخاب داروهاي مناسب احتمال بروز خطر براي جنين را به صفر برسانند.
نگهي با بيان اينكه زنان مبتلا به صرع به هيچ عنوان در طول بارداري يا قبل از آن نبايد خودسرانه اقدام به قطع داروي ضد صرع كنند، افزود: بيشتر مادران مبتلا به صرع بعد از زايمان به خوبي مي توانند از كودك خود مراقبت و بدون نگراني اقدام به شيردهي كنند.
دوزادهمين كنگره بين المللي صرع 30 دي ماه تا 2 بهمن ماه در مركز همايش هاي رازي برگزار مي شود.
علمي 1834**1440
۰ نفر